Hoe houden jullie je paard?(lang verhaal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 01:42

mijn paard staat nu even op een andere stal, maar normaal staat ze thuis.
2 lange verhalen dus pak maar wat drinken en wat lekkers zoals ze zo vaak zeggen.

daar heb ik een stal in een kalverstal, ze wordt daar dan door mijn opa gevoerd tegelijk met de kalveren, alleen kuilvoer of hooi, de brokken voer ik haar dan zelf of wat ik dan ook geef als aanvulling.
ze heeft een weitje voor haar zelf en vaak wordt een stuk afgezet voor haar.
ze staat daar wel alleen, daar hoef ik geen geld voor te betalen.
uitmesten ed moet ik zelf, ik zou ook niet anders willen, buiten zetten doet mn opa vaak maar niet echt op afspraak, als ik naar school ben doet ie dat altijd uit zich zelf en ik zet haar dan zelf binnen, in de winter en zomer, zomers staat ze snachts ook binnen.

voor de brokken, stro of krullen ed moet ik altijd zelf voor zorgen, krullen ed worden in de grote schuur opgeslagen, brokken bij de rest van mn spullen, soms heb ik ook een voerton voor haar stal staan omdat ik dus s'ochtends voordat ik naar school toega, alles snel moet en ik niet met mn nog schone kleren de hele stal door wil lopen en toch brokken moet voeren, anders zet ik altijd daar een bakje brokken klaar.
mijn spullen staan in een apart hok vooraan.
de manege is op 10 minuten stapafstand, daar ga ik altijd naar toe of ik rijd buiten.


nu sta ik dus op een andere stal, de stal die naast de manege staat en daar min of meer bijhoort.
ze voeren daar brokken en kuil, uitmesten moet je zelf, net zoals buiten en binnen zetten, maar als je vraagt zou iemand anders het wel een keertje voor je willen doen, maar daarom kom ik daar dan ook vaak 2 maal op een dag, 1 maal haar buiten zetten en 1 maal om haar binnen te zetten, bij 1 van de keren ook uitmesten en als ik wil rijden oid doe ik het meestal bij 1 van die 2 keren, anders kom ik er zelfs 3 maal, gelukkig is de stal dichtbij.
er zijn daar 9 stallen, waar er eentje niet van in gebruik is omdat er net een pony verkocht is.

er zijn nu 2 weides, waar je ze zelf neer moet zetten, soms staat ze alleen maar als andere paarden ook op dat moment naar buiten gaan, worden ze verdeeld over die 2 weides.
de manege is ernaast, er is een grotere en een kleinere binnenbak, er is ook een buitenbak maar die is op dit moment niet in gebruik, buiten rijden kun je wel, dit doe je in het weiland, er is een stuk afgezet daarvoor en er staan ook hindernissen daar.
losgooien kan in de bak als er verder niemand is en als er iemand wil rijden, moet je ze er uit halen, bijblijven dus als je haar daar losgooit.

de spullen hangen/staan voor je stal, er is een zadelhanger en je kunt zelf een hoofdstelhanger of een spijker daar bevestigen.
de rest staat ook voor je stal, bij mij in de plastic curver boxen of zoiets dergelijks, bij sommige in een grote houten box.
er is daar ook een jonge kat en er lopen altijd wel honden, waaronder die van mij vaak.

hier moet ik dus duidelijk wel betalen, daarom ga ik over een tijdje ook weer terug naar huis met Chrystal maar nu nog niet, het bevalt mij wel, het lijkt mij zelfs fijner in de winter omdat ik dan niet door het slechte en donkere weer moet rijden als ik naar de manege wil of anders steeds een trailer lenen maar ik zal wel moeten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:02

jantina ik ben jaloers op je! Mijn paarden staan op een pensionstal, wat ook veel duurder is dan aan huis. Ik kan dus mijn eigen paarden niet voeren zoals ik het wil. En ze komen ook te weinig in de wei. Ik zou veel liever zelf voro mijn eigen dieren zorgen. overigens is het wel gezellig op stal, we kunnen er springen, dressuren (er is een binnenbak) en als het goed weer is en niet te veel insecten kunnen we er mooi buitenrijden. Wij proberen al heel lang om aan een huis met wei en stallen te komen maar het is wel zo belachelijk duur momenteel. Misschien als ik oud ben, en mijn paarden dood dat het eindelijk zover komt............

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:07

Ik heb twee paarden, een pony en een veulen is op komst (van onze eigen hengst).
Ze staan nu op een grote, luxe pensionstal, waar ze het prima naar hun zin hebben en waar ik veel geld voor betaal.
In oktober ga ik verhuizen en dan heb ik mijn paardjes lekker bij huis! Haha!
Het veulen wordt volgend jaar mei geboren en dan blijft ie in de groep tot ie een jaar of 2 is en dan komt ie ook naar huis.