Jong paard uit de vrije natuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Jong paard uit de vrije natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 20:32

Een vriendin van mij heeft een paard van 4 jaar oud, toen het paard 3 jaar was heeft ze haar gekocht, 2 dagen nadat dit paard uit de 'vrije natuur' kwam, de eerste 3 jaar van haar leven heeft het dus in een kudde doorgebracht. Dit schijnt een standaard duits ras te zijn, maar dat doet er nu even niet toe, ik zou graag weten WAAR er nog meer paarden uit de vrije natuur komen, opgroeien in een grote weide en na verloop van tijd verkocht worden, welke rassen dit zijn, en hoe men zo'n paard nou uitzoekt. (als dat uberhaupt al kan) aangezien ik niet weet of je "zomaar" een weide in kan lopen en kan gaan kijken welk paard je nou leuk vindt.

Groetjes Tessa

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:39

over het algemeen zijn dit volgens mij opfok weides.
Fokkers gooien veulens wel eens de opfok in om het beestje met 3 jaar te verkopen... omdat er meer mensen zijn die een 3 jarig paard willen dan een veulen waar ze eerst 3 jaar lang geld in moeten pompen en om nog maar af te wachten hoe het veulen word ...
Dus volgens mij zijn het niet 100 % wilde paarden

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:43

Mijn kennis heeft een WelshCobhengst gekocht. Die stond in een kudde in de heuvels met allemaal hengsten. Heeft eerst bij zijn moeder gestaan, en na het afspenen met zijn alleen de heuvels op.
Hij liep erg te showen en mijn kennis heeft de gok genomen en hem gekocht. Toen hij een halve maand later naar NL kwam, schrok mijn kennis wel. Hij was veel kleiner, en ook heel anders dan hij zich had voorgesteld. Maar nu is hij fantastisch. We hebben hem helemaal verzorgd, voer erin, beetje training. Wormenspuiten, en zalfjes, maar hij is helemaal in orde nu.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:27

Moet je maar eens aan Jamy hier op bokt vragen, de site waar zij haar pony heeft gekocht moet je maar aan haar vragen, of aan mij via pb.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:53

In Zeewolde zit een manege en die laat ook alle jonge paarden opgroeien in een natuurgebied (vrije natuur??) Daar kan je ook paarden kopen want als ze ongeveer 3 zijn worden ze opgehaald en zadelmak gemaakt.
Dat zijn geloof ik gewoon KWPN-ers en Connemara-ponys

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 22:43

Lachen ik kwam in eerste instantie niet op het woord 'opfok' want dat bedoelde ik, maar dan niet een gebied van een paar hectaren maar een paar vierkante kilometer (ter verduidelijking).

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:51

Ik heb een in Nederland gefokte KWPN-er die als veulen met behulp van het Fokkers-premie-plan per trein naar de staatstoeterijen in Polen is gebracht. Daar heeft hij 3 jaar doorgebracht op honderden hectares land in een grote kudde. Als 3-jarige is hij weer teruggekomen naar Nederland naar zijn fokker die hem zadelmak maakte en hem aan mij verkocht.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:54

Ja, wat Roxxie zegt klopt helemaal. Mijn jaarlingmerrie loop daar ook. Ze loopt in een natuurgebied van 80km2. Lopen 80 merries van alle leeftijden. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn paardje daar te laten opgroeien, laat haar lekker paard zijn (zoals het ooit bedoeld was). Ze heeft het volgens mij reuze naar haar zin, want ik ben wezen kijken en kon haar niet vinden. Ben ook echt niet die 80 km afgestruind, hoor! Ik heb 3 jaar geleden mijn Haf gekocht en daar was ook nog nooit wat mee gedaan. Ik vnd dat de paarden die nog helemaal blanco zijn en niet weten wat mensen zijn, hele eerlijke dieren zijn. Je kunt ze helemaal naar je hand zetten. Echt top!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 00:03

vandaar ook dat ik een paard wil hebben die zo opgegroeid zijn quellian, helemaal "naturel" geen slechte ervaringen met mensen, geen rare stalgebreken die je verzwegen kunnen zijn door de verkoper, en gewoon simpelweg een ECHT paard. Ik wou dat ik een achtertuin had van een paarhonder hectaren, kon ik daarmijn paardje in laten lopen Lachen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:31

Ook al lopen de paarden in de vrije natuur er moet toch af en toe een smid aan te pas komen. En ook deze paarden hebben hun entingen nodig. Denk nu niet dat dat makkelijk gaat met een half wild paard. Mijn paard kende echt helemaal niets en ik kan met wel voorstellen hoe dat gegaan moet zijn met de entingen en de smid, niet leuk.
Als je een groene 3 jarige koopt is de kans op verborgen gebreken enorm klein, ongeacht hoe dat paard de eerste 3 jaar is gehuisvest.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:33

Quellian schreef:
Ik vnd dat de paarden die nog helemaal blanco zijn en niet weten wat mensen zijn, hele eerlijke dieren zijn. Je kunt ze helemaal naar je hand zetten. Echt top!


en dan moeten ze op 3 jarige leeftijd wel tussen de mensen gegooid en moeten ze overal maar aan wennen? denk je dat ze daar blij van worden? "oh gelukkig heb ik de eerste 3 jaar van mn leven echt paard kunnen zijn"
bedoel het niet zo bot als het hier staat hoor, maar volgens mij doe je je jonge paard meer plezier als je hem in een kudde zet (helemaal top natuurlijk), maar hem toch (hoeft niet dagelijks) onder de mensen brengt en wat maffe dingetjes oefent. Zo heeft je jonkie toch een onbezorgd leven, en is de schok op zn (ongeveer) 3e niet zo groot, sterker nog, alles wordt al gewoon gevonden. Dus inderdaad, hoe jonger je ze hebt, hoe minder 'trauma's er aanhangen. Ook als ze bijna iedere dag in (eigen)handen komen zijn ze heerlijk blanco en inderdaad top!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:05

Dat een paard in de opfok regelmatig in handen komt lijkt me inderdaad wel belangrijk, ze mogen ook weer niet mensenschuw worden. Maar eens per week is heus voldoende en als ze dan ergens tussen 2,5 en 3 jaar uit dat land geplukt worden en niet gelijk naar de trainer hoeven om ingereden te worden, dan lijkt het mij de beste jeugd die je je paard kan geven.

De inentingen hoeven heus niet zo hardhandig te gaan, als de paarden maar regelmatig genoeg ook voor ander contact uit het land gehaald worden. En die smid zal in heel veel gevallen weinig te doen hebben... een gezonde paardenhoef die op een natuurlijke manier slijt (een stuk land van 80 km2 bestaat nooit alleen uit soppig weiland) blijft in heel veel gevallen uit zichzelf onderhouden. Denk je dat paarden die in begrazingsprojecten hier in Nederland lopen wel eens een smid zien? De smid hoeft dus enkel af en toe te controleren of er geen probleemvoeten zijn, maar "gewoon" bekappen zal niet veel hoeven gebeuren.

Ook voor mijn paard zou de "ideale jeugd" dan ook echt ergens op een bergwei zijn!

Helaas kunnen we het de paarden zelf niet vragen. En al zou dat kunnen, dan nog kan ik me voorstellen dat de één het wel met me eens is en de ander niet. Ook paardensmaken verschillen... Knipoog

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:05

Ik heb een paar pony's uit Wales. Daar groeien veel jonge pony's in de heuvels op.
Maar er is een groot verschil tussen pony's die na het spenen de heuvels in gaan of die daar in de kudde worden geboren.
Ik heb 1 merrie die echt in de kudde is geboren. Als 1,5 jarige is de kudde uit de heuvels gehaald (bij elkaar gedreven met jeeps en honden) en toen zag ze voor het eerst in haar leven mensen.
Dan heb je een achterstand in de omgang met je pony. Met de vraag of ze ooit zo "makkelijk" worden als paarden die als veulen de mens hebben leren kennen...

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 18:01

Ik begrijp dat paarden, ook als ze in een opvok weide staan. in aanraking komen met mensen dmv inentingen. Ik hoef ook niet een paard die compleet vreemd is van mensen, gewoon een paardje die wel in aanraking is geweest met mensen,maar de mens niet kent als iemand die met het paard wandelt en friemelt en doet. Dat heb ik meer in gedachte

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 18:06

Mijn veulen heb ik gekocht toen ze 2 maanden was en heb haar opgehaald toen ze 5 maanden was. Ik ben zelf nogal bang aangelegd Nagelbijten / Gniffelen , dus in eerste instantie zou een natuurgebied niet bij me opgekomen zijn. Maar Quellian is zo'n vriendelijk beest! Schijnheilig Ik weet gewoon dat er een super karakter in zit en ben dus ook niet bang dat het niet goed gaat aflopen. Ze kan ook wel een aantal dingen, zoals stilstaan, om, voetje, vaststaan, buiten lopen (kent tractors, vrachtwagens, motors, alles). Heb het er met veel mensen over gehad en die beweren dat paarden dingen niet zo snel meer vergeten Natuurlijk zal ze me gaan uitproberen als ze over 2 jaar terugkomt. We moeten dan gewoon weer rustig opbouwen. Half jaartje tuttelen en als ze 3,5 is een keer gaan beginnen met inrijden. Kan ik in de komende 2 jaar gaan kijken wat ik met mijn Paffie kan bereiken. Heeft allemaal niet zo'n haast. Haha! Iedereen heeft natuurlijk het best voor met zijn paardje en ik heb het gevoel dat dit echt perfect is voor der. Voel me er echt goed onder! OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 159 bezoekers