ruiterbewijs hoe en wat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

ruiterbewijs hoe en wat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 11:09

HI ik wil me ruiterbewijs halen en misschien kunnen bokkers die t al hebben mij wat vertellen. Okej hier komen de vraagjes Haha!
1. Waar kan je het halen?
2. Hoe lang duurt het (hoeveel dagen etc.)
3. Kost het geld?
4. Wat moet je kunnen
5. Moet je een eigen paard meenemen?
6. Kan je ook voor western een ruiterbewijs halen?

misschien heb ik later nog vragen maar die ben ik dan nu ff vergeten Schijnheilig

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:31

je kan het bij een manege vragen of op internet.
nu duurt het nog 1 dag bij de meesten, vanaf 2004 doe je er minstens 9 maanden over.
ik moest er 50 euro voor geven, maar ik weet niet of dat standaard is.
je moet kunnen stappen draven galloperen, zonder beugels, teugelsin 1 hand, kunnen springen, alleen van de groep weg kunnen draven, door smalle doorgang, buiten op de openbare weg kunen rijden. goed op en afstappen moet jeook kunnen Haha! het is een hele waslijst.
de meeste maneges hebben daar ook gewoon manege paarden voor, je hoeft niet perse een eigenpaard te hebben.
ruiterbewijs voor western gaat eigenlijk hetzelfde,maar er zijn wat dingetjes die je wel en niet mag, wat weet ik niet, want ik ben niet geinteresseerd in western.

vanaf 2004 gaat het in 3 certificaten die om de 3 maanden worden getoetst. het kost dan ook 850 euro bij elkaar. alles gaat veranderen, dus de dingen die ik nu zeg worden ook anders. vanaf 2004 moet je ook je examen bij het cbr halen Haha! net als je theorie vanje auto.

maar je moet gewoon eens rond vragen of er nog maneges zijn die de oude manier doen.

kijk anders eens op www.paarden.pagina.nl, staat als het goed is een link dat je je ruiterbewijs in een weekend kan halen.

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:35

Heb mijn ruiterbewijs eind 2002 gehaald bij ons op de pensionstal in Lisserbroek. Dit hadden we toen zelf geregeld. Als je met 10 of meer deelnemers bent en een rijbak van meer dan 3000m2 hebt kan dat.

Als je op google zoekt onder ruiterbewijs kun je op de site van ruiterbewijs zelf kijken waar de examens zijn. Dan kun je, je zelf opgeven.

Als je, je opgeeft krijg je van het ruiterbewijs uit het theorieboek. Dit moet je doornemen en daarover krijg je MC vragen. Die zijn niet moeilijk maar je moet dat boek gewoon aandachtig hebben doorgenomen. Meeste vragen zijn zelf erg makkelijk en logisch. Maar er zaten ook vragen bij over rassen en aftekeningen.

Het praktijk gedeelte: hoeft niet persee op eigen paard en ja kan ook western. Voor western moet je dan wel aan bepaalde eisen voldoen (staat in boek). Stukje rijden in bak en mini sprongetje. Als je hiervoor geslaagd bent (ook erg makkelijk) dan volgt het stukje rijden over de weg. Gewoon goed je vinger uitsteken bij bocht maken en communiceren met groep. En voila geslaagd. Bij ons was iedereen geslaagd. Maar wij hebben dit eenmalig georganiseerd dus bij ons kun je dit helaas niet komen doen. Maar er zijn denk ik wel andere adressen in de buurt. Succes.

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:41

[quote="gekke_koei"]vanaf 2004 gaat het in 3 certificaten die om de 3 maanden worden getoetst. het kost dan ook 850 euro bij elkaar. alles gaat veranderen, dus de dingen die ik nu zeg worden ook anders. vanaf 2004 moet je ook je examen bij het cbr halen Haha! net als je theorie vanje auto.

850 euro en bij cbr:? Verward Verward Lijkt mij niet, waar heb je dit vandaan?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:02

ja ik heb het inderdaad ook gehoord dat het 800 euro gaat kosten over het cbr heb ik niets gehoord

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:06

€ 800,00?
En wat kan je er dan allemaal mee?

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:15

djangogirl schreef:
HI ik wil me ruiterbewijs halen en misschien kunnen bokkers die t al hebben mij wat vertellen. Okej hier komen de vraagjes Haha!
1. Waar kan je het halen? Manege's, ruiterkampen maar je kan het ook zelf organiseren mits je een grote groep samen kan stellen en de juiste plek hebt met bak, weiland, etc...
2. Hoe lang duurt het (hoeveel dagen etc.) duurt 1 dag, van in de ochtend tot laat in de middag, ligt eraan hoe groot de groep is. Op ruiterkampen ben je natuurlijk langer weg
3. Kost het geld? Ja, mijne kosste 60 euro, maar je hebt ze ook vanaf 190 euro. Ook hier ligt het eraan of je met een eigen paard gaat, of dat je een ruiterkamp doet.. enz
4. Wat moet je kunnen? Alle 3 gangen, tot 60 cm springen, paard onder controle houden, hand uitsteken, linkt en rechts kijken, tussen een poortje doorrijden; daar stoppen en de balken aantikken, en.. het belangrijkste, je theorie want daar zakken de laatste tijd nogal veel mensen op!
5. Moet je een eigen paard meenemen? Moet niet, is wel handig want dan kan je oefenen. Op ruiterkampen of manege's krijg je meestal een paard, maar dan ben je natuurlijk ook duurder uit. En... je kan lang niet zo goed oefenen als dat je een eigen paard hebt.
6. Kan je ook voor western een ruiterbewijs halen? Er zijn speciale regels voor western ruiters, hier heb ik zelf geen ervaring mee maar het kan wel.

misschien heb ik later nog vragen maar die ben ik dan nu ff vergeten Schijnheilig

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:18

Ik had al gehoord dat het in 2004 zou gaan veranderen en het nog moeilijker en duurder zou worden om je ruiterbewijs te halen! Ik heb begrepen dat het dan ook verplicht wordt om je ruiterbewijs te hebben omdat je anders niet meer verzekerd bent tijdens buitenrijden.

Ik heb me net op tijd opgegeven voor een ruiterbewijsweekend in november met nog een paar bokkers Tong uitsteken Zit nu voor de rest van het jaar vol geloof ik.

800 Euro zou ik echt belachelijk vinden Lips are sealed Het wordt op die manier nog veel duurder dan het al is om te paardrijden.. ze willen ook overal een slaatje uit slaan.. CBR.. Lips are sealed daar heb ik sowieso liever niets meer mee te maken (nog examen trauma's Schijnheilig ).

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:20

Lobje schreef:
€ 800,00?
En wat kan je er dan allemaal mee?


Hetzelfde als wat je er nu mee kan Schijnheilig Buitenrijden dus... maar dat mag nu op veel plaatsen in Nederland ook nog zonder ruiterbewijs. Als je een ruiterbewijs hebt ben je wel verzekerd maar dat ben ik nu ook met mijn eigen verzekering.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 12:25

oei Bloos! dus ik moet voor 2004?? maar waar is er dan nog plaats Verward

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:56

AnneOmie"]
[quote="Lobje schreef:
€ 800,00?
En wat kan je er dan allemaal mee?


Hetzelfde als wat je er nu mee kan Schijnheilig Buitenrijden dus... maar dat mag nu op veel plaatsen in Nederland ook nog zonder ruiterbewijs. Als je een ruiterbewijs hebt ben je wel verzekerd maar dat ben ik nu ook met mijn eigen verzekering.
[/quote]

Misschien een domme vraag, maar hoe weet je waar je wel of niet een ruiterbewijs nodig hebt ?
Is dat alleen voor op de openbare weg, of ook voor bossen / duinen ed. ?
Sorry, heb er me nooit in verdiept Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:59

Ik weet dat je bijvoorbeeld in de Veluwe je ruiterbewijs nodig hebt. Bij ons in Het Twiske (Oostzaan) heb je nog geen ruiterbewijs nodig gelukkig en in het Amsterdamse bos waar ik ook heb gestaan ook nog niet. Ik weet ook niet precies hoe je dat kan uitzoeken

Farjen

Berichten: 7984
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:22

Euhm ook misschien een domme vraag (een hele domme Lachen) maar ik heb gelezen dat het verplicht word? en waarom heb je eigenlijk een ruiterbewijs nodig? Nou niet mijn neus afbijten, het heeft me eigenlijk nog nooit geinterseerd dus weet er niets van

Ann

Berichten: 13243
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:25

Ik heb net gebeld voor info, er komt volgend jaar een 3 stappen cursus met een duur van enkele maanden bij maneges die aangesloten zijn bij de FNRS, dit zal duurder zijn dan het "gewone" ruiterbewijs maar een definitieve prijs is nog niet bekend. Het "gewone"ruiterbewijs blijft ook gewoon bestaan.
Voor meer info kun je bellen via tel. 0485-31 91 60.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:31

Dookie schreef:
Euhm ook misschien een domme vraag (een hele domme Lachen) maar ik heb gelezen dat het verplicht word? en waarom heb je eigenlijk een ruiterbewijs nodig? Nou niet mijn neus afbijten, het heeft me eigenlijk nog nooit geinterseerd dus weet er niets van


Zal je neus er niet afbijten hoor Tong uitsteken Hebben jullie in Belgie geen ruiterbewijs dan Verward Ideaal *LOL*

Voor meer info kun je kijken op www.nhs.nl de Stichting Recreatie Ruiter.

Het is net zoiets als je rijbewijs maar dan voor paarden. Ze zouden het graag verplicht zien in heel Nederland en als je dan gaat buitenrijden mag dat alleen als je je ruiterbewijs hebt. Je bent als je je ruiterbewijs hebt ook meteen verzekerd.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:45

als je je ruiterbewijs hebt kan men er van uitgaan dat je genoeg kennis hebt van paarden. dus dat je verantwoord buiten kan rijden zonder daarbij de rest in gevaar te brengen...

duurt nog ff voordat het 2004 is Haha! dus je hebt nog wel tijd
het is een duur grapje, maar ben wel blij dat ik eindelijk legaal over straat mag Haha!