Wanneer beginnen met dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Wanneer beginnen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 11:38

Ok, ik ben er vroeg bij, maar dan weet ik het alvast.

Verleden jaar is Carina ziek geworden einde herfst en is ze daarna onder deken gegaan, en dat beviel me eigenlijk wel heel goed Haha! Dit jaar wil ik haar dus weer onder deken zetten om haar kort in de vacht te houden.

Wanneer en met wat voor een deken beginnen jullie dan?

Carina is trouwens een haflinger die normaal 's winters een teddy vacht krijgt, ze hoeft niet helemaal kort maar iets minder teddy mag wel Knipoog

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:44

Bij Imker (KWPN-er met flinke scheut Volbloed) begin ik als de temperatuur onder de 15 graden Celsius daalt. Dan begin ik dus met een zomerdekentje, onder de 12 graden ga ik over naar dun-gevoerde deken en onder de 10 graden ga ik over op een dikke(re) winterdeken.
In oktober wordt Imker geschoren en dan krijgt hij een superdeken op.

Toos paardloos

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:50

imker schreef:
In oktober wordt Imker geschoren en dan krijgt hij een superdeken op.


Nou ben ik erg benieuwd wat je dan opgooit als het -5 graden gaat vriezen in december???? Twee superdekens????

Ik begin altijd rond oktober voor het eerst met een dek, en zodra het gaat vriezen gooi ik er nog een op of een fleece- deken eronder.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:53

Hoi,

Mijn Welsh Cob is al wat ouder (23) en hoeft ook niet heel kort in het haar te blijven, maar ik wil hem inderdaad ook geen teddyberenvacht laten krijgen. Ik heb één deken voor hem die 200 grams is en waterdicht. Ik doe hem (ligt een beetje aan het weer) begin oktober op en die heeft ie dan verder de hele herfst, winter en een stuk van het voorjaar op. Hij krijgt een stuk minder dikke vacht en blijft er verder ook goed uit zien (komt natuurlijk ook door het voer e.d. Haha! ). Dit bevalt mij de laatste paar jaar erg goed en ik denk dat dat voor jouw Haflinger ook goed zou werken.

Groeten,
Judith
Laatst bijgewerkt door Voice op 29-07-03 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:54

Cinzano"]
[quote="imker schreef:
In oktober wordt Imker geschoren en dan krijgt hij een superdeken op.


Nou ben ik erg benieuwd wat je dan opgooit als het -5 graden gaat vriezen in december???? Twee superdekens????

Ik begin altijd rond oktober voor het eerst met een dek, en zodra het gaat vriezen gooi ik er nog een op of een fleece- deken eronder.
[/quote]

Als het vriest, krijgt Imker op stal zijn Lami-cell deken met 480 grams voering op en als hij dan buitenstaat, een wollen halsdeken met daaroverheen een HH-winterdeken met hals. Imker staat buiten wel redelijk winderig, vandaar mijn dekenkeuze.

Ik kan er niets aan doen dat hij zoveel dekens op moet, toen ik hem kocht (hij was toen 10) was hij door de dekens al zo verwend, dat ik hem nu echt niet meer zonder kan zetten, en dat kun je niet meer ongedaan maken.

Toos paardloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:55

Ik doe de paarden een deken op op het moment dat ik zelf mijn winterjas aan ga trekken............werkt als een trein.......

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 11:58

vorig jaar had Carina buiten een 300 grams op, en binnen een 200 grams. Nu zit ik eraan te denken om in het begin van de herfst een ongevoerde regendeken buiten op te doen, en pas echt in de winter die 300 grams. Binnen wel de 200 grams op.
Als het echt hard vriest, zoals vorig jaar, dan krijgt ze een fleecedeken onder haar 200 grams.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 11:58

gijsenkim schreef:
Ik doe de paarden een deken op op het moment dat ik zelf mijn winterjas aan ga trekken............werkt als een trein.......


Dat lijkt me idd een goede vergelijking, zal ik in gedachten houden

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:12

Hey,

Chubby kwam in november 2001 voor het eerst 's winters in een stal te staan. Dat betekende kortweg dat ze die winter een enorme vacht had. Gaf niks, ze werd toch nog niet gereden.
Afgelopen jaar begin oktober met dekentje begonnen, dat was dus te laat. Alhoewel de vacht minder was dan het jaar daarvoor, was het niet fijn "rijdbaar"...
Dit jaar dus begin september zomerdeken op (behalve bij zomerse temperaturen), dan half oktober normale winterdeken en bij vrieskou 'n dikke winterdeken of 2 dekens... Als het nodig is dan ga ik haar scheren en goed inpakken Knipoog

Groetjes,
Jacqueline en Chubby


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:19

Onder de tien graden deken op. Boven 10 graden deken af. Ik heb geen tussendekens. Alleen een gewone 300 grams winterdeken.
Scheren is nooit nodig gebleken, B'elanna blijft netjes dun in de vacht! Ze heeft in de winter wel een soort muts op van fleece. Maar dat is meer omdat ze 's winters altijd met haar nek in de lekkere warme poep gaat liggen Haha!

boemel

Berichten: 8361
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:25

Ik deed altijd pas in september een winterdek op.
Maar mijn huidige paard is er een die een mega dikke vacht ontwikkeld.
Vorig jaar ben ik medio augustus al met een overgangsdeken begonnen en half september een winterdeken, maar zelfs dat heeft niets geholpen.

Ik zorg dat ik er wel weer op tijd bij ben, maar ik vrees dat het toch wel weer scheren wordt.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:56

ik heb altijd geleerd dat de dekenperiode geldt voor de maanden met een R erin. Dus de periode start in september en eindigt in april. Weet niet of dit nog steeds aangehouden kan worden hoor.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:17

Hier loop ik ook altijd zo mee te stunten! vorig jaar had Tjal een vrij dikke wintervacht en dat in combi met veel zweten tijdens het rijden was erg vervelend! Ik heb het nu zo bedacht dat ik in september met een zomerdeken begin, als het onder de 10 graden wordt, gaat er een 200-gramsdeken op en als het kouder wordt dan 5 graden gooi ik een 300 grams erop. Als het nou echt gaat vriezen zoals het vorig jaar een paar keer deed, doe ik onder die 300 gramsdeken een fleece met hals.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:23

Ik probeer mijn pony's vrij lang buiten te houden.
Polly wordt geschoren omdat ik van de winter gewoon door wil mennen, tot die tijd krijgt ze een gewone winterdeken en als ze geschoren is en het is heel koud komt er een fleecedekentje onder. De rest vind ik nog te jong voor een deken, er wordt toch niks mee gedaan.

Ik denk dat ik de deken er opgooi als ik begin met Katinka afspenen (oktober/november) en dat ik Pol dan meteen laat scheren als ze al dik in haar vacht zit. Voor Katinka wordt het drinken een beetje lastig als Polly een deken op heeft.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 10:53

imker schreef:
Ik kan er niets aan doen dat hij zoveel dekens op moet, toen ik hem kocht (hij was toen 10) was hij door de dekens al zo verwend, dat ik hem nu echt niet meer zonder kan zetten, en dat kun je niet meer ongedaan maken.


daar ben ik het niet mee eens, zoiets kun je ook afbouwen....

Dag lieve mama...

Jojanneke
Berichten: 26
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:05

Begin september een zomerdeken en meestal na een paar weken een dunne winterdeken. Pas bij nachtvorst doe ik een dikke winterdeken op. Vacht wordt wel iets dikker maar blijft redelijk glad zo.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:10

Waterkippie"]
[quote="imker schreef:
Ik kan er niets aan doen dat hij zoveel dekens op moet, toen ik hem kocht (hij was toen 10) was hij door de dekens al zo verwend, dat ik hem nu echt niet meer zonder kan zetten, en dat kun je niet meer ongedaan maken.


daar ben ik het niet mee eens, zoiets kun je ook afbouwen....
[/quote]

Goed, dan kom je maar eens langs om mij te overtuigen. Mijn paard staat al in de zomer met 20 graden te bibberen als hij meer als 3 uur buiten staat in een miezerbui... En nou niet zeggen dat het mijn schuld is, ik kan er niets aan doen dat hij de eerste 10 jaar gewoon enorm onder de dekens is gezet.

Vergelijk het maar met het volgende: een persoon uit de sahara kun je ook niet zomaar zonder jas op de Noordpool neerzetten en zeggen: pas je lichaam maar even aan, dat kun je best Boos! !

Toos paardloos

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 12:27

imker"]
[quote="Waterkippie"][quote="imker schreef:
Ik kan er niets aan doen dat hij zoveel dekens op moet, toen ik hem kocht (hij was toen 10) was hij door de dekens al zo verwend, dat ik hem nu echt niet meer zonder kan zetten, en dat kun je niet meer ongedaan maken.


daar ben ik het niet mee eens, zoiets kun je ook
afbouwen
....
[/quote]

Goed, dan kom je maar eens langs om mij te overtuigen. Mijn paard staat al in de zomer met 20 graden te bibberen als hij meer als 3 uur buiten staat in een miezerbui... En nou niet zeggen dat het mijn schuld is, ik kan er niets aan doen dat hij de eerste 10 jaar gewoon enorm onder de dekens is gezet.

Vergelijk het maar met het volgende: een persoon uit de sahara kun je ook niet zomaar zonder jas op de Noordpool neerzetten en zeggen: pas je lichaam maar even aan, dat kun je best Boos! !
[/quote]

Daarom moet je ook langzaam afbouwen. plus dat je hem natuurlijk niet hoeft te scheren, als je het toch al wilt afbouwen Verward
Maar goed, dat moet ieder voor zich weten, ik wordt al voor gek uitgemaakt dat ik m'n haf onder een deken zet... "Haflingers kunnen toch prima zonder deken..."

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:29

op mn werk staan er al een stel onder een zomerdekken. vachtje begon al iets te groeien. erg vroeg maarja t zijn wel paarden die de topsport in moeten.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:35

Nuala krijgt zodra het 's nachts weer onder de 5 graden word een deken op zonder voering. Die heeft ze niet nodig want het is een tinker, en haar vacht blijft er superdun door. Zodra het nog kouder word, vriezen dus, dan krijgt ze er een fleece-deken onder.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:57

carina"]
[quote="imker"][quote="Waterkippie"]
[quote="imker schreef:
Ik kan er niets aan doen dat hij zoveel dekens op moet, toen ik hem kocht (hij was toen 10) was hij door de dekens al zo verwend, dat ik hem nu echt niet meer zonder kan zetten, en dat kun je niet meer ongedaan maken.


daar ben ik het niet mee eens, zoiets kun je ook afbouwen....
[/quote]

Goed, dan kom je maar eens langs om mij te overtuigen. Mijn paard staat al in de zomer met 20 graden te bibberen als hij meer als 3 uur buiten staat in een miezerbui... En nou niet zeggen dat het mijn schuld is, ik kan er niets aan doen dat hij de eerste 10 jaar gewoon enorm onder de dekens is gezet.

Vergelijk het maar met het volgende: een persoon uit de sahara kun je ook niet zomaar zonder jas op de Noordpool neerzetten en zeggen: pas je lichaam maar even aan, dat kun je best Boos! !
[/quote]

Daarom moet je ook langzaam afbouwen. plus dat je hem natuurlijk niet hoeft te scheren, als je het toch al wilt afbouwen Verward
Maar goed, dat moet ieder voor zich weten, ik wordt al voor gek uitgemaakt dat ik m'n haf onder een deken zet... "Haflingers kunnen toch prima zonder deken..."
[/quote]

Ik WIL het ook niet afbouwen, want Imker wordt ieder jaar geschoren. Dus zit ik toch aan dekens vast. Hij is gewoon een koukleum, zo mensen, zo dieren...

Toos paardloos

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 13:00

imker schreef:
Ik WIL het ook niet afbouwen, want Imker wordt ieder jaar geschoren. Dus zit ik toch aan dekens vast. Hij is gewoon een koukleum, zo mensen, zo dieren...


Dat hoeft toch ook niet? Afbouwen bedoel ik...

M'n opmerking over niet scheren was bedoelt voor als je WEL zou willen afbouwen maar dacht dat dat niet kon

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:03

De dag Na de hippiade komen de dekens (tenzij het nog heel warm is).

Dan begint het winterhaar namelijk te groeien, en het is mijn bedoeling om die groeifase (september & oktober) de groei zoveel mogelijk te onderdrukken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:05

carina"]
[quote="imker schreef:
Ik WIL het ook niet afbouwen, want Imker wordt ieder jaar geschoren. Dus zit ik toch aan dekens vast. Hij is gewoon een koukleum, zo mensen, zo dieren...


Dat hoeft toch ook niet? Afbouwen bedoel ik...

M'n opmerking over niet scheren was bedoelt voor als je WEL zou willen afbouwen maar dacht dat dat niet kon
[/quote]

Sorry dan als ik bot was tegen je.

Toos paardloos

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 13:06

CGJ12 schreef:
De dag Na de hippiade komen de dekens (tenzij het nog heel warm is).

Dan begint het winterhaar namelijk te groeien, en het is mijn bedoeling om die groeifase (september & oktober) de groei zoveel mogelijk te onderdrukken.


Ok, wanneer is de Hippiade Bloos! Verward

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DexterM, IASCrawler, Jel_R07, LisaaSophie, Trendiction en 105 bezoekers