Wanneer graszaad strooien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 18:31

1 van de 4 stukken weiland is gebruikt als winterland voor de paardjes... maar nu is het land zwart ipv groen Clown Vorig jaar hadden wij niets ingezaaid met als gevolg: onkruid ipv gras...

Wij willen graag weer de mooie groene grasmat terug, wanneer kun je het beste inzaaien?
Wanneer kunnen de paarden er weer op?
Is het handig om een pad te maken om te voorkomen dat mens en paard het graszaad vernielen?

Anoniem

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:34

Zaaien eind maart of april. Met een doorzaaimachine of anders strooien en dan direct slepen.
Je kan beter er de paarden niet gelijk ingooien maar het gras eerst een zode laten vormen. Bovendien trekken de paarden dan het gras er met wortel en al uit (krijgen ze veel zand binnen!)
Je kan het eerst een keer maaien of schapen er op laten lopen. Nieuw ingezaaid grasland heeft 2 jaar nodig om een zode te vormen, doorgezaaid grasland korter.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 18:36

Het is inderdaad geen nieuw gezaaid land, er groeit nog wel goed gras op (maar te weinig).
Hoelang moet het rusten? totdat je gras ziet?

Anoniem

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:29

Nee, minimaal 1 of 2 keer maaien.

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:00

Gras groeit vanaf 11 graden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:28

Het best kun je eind maart zaaien. Dan wacht je minimaal tot het 1x gemaaid is. Dit is afhankelijk van de staat van de bodem. Bij een losse bodem kun je het best er eerst een paar maanden een kudde schapen op laten lopen, die trappen (zonder de boel te beschadigen) je grasmat wat aan, zodat je paarden niet meteen alle pollen uit de grond trekken.
Bij een stevige (zand)bodem kun je je paarden er meteen na de eerste keer maaien opzetten. Let dan wel op dat je ze er niet te lang op zet, omdat het gras nog erg eiwitrijk is.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:32

eerdaags als het weer wat beter is gewoon doorzaaien (strooien dus Clown ) en dan 1 keertje maaien... dit is voor doorzaaien wel genoeg vind ik altijd Haha!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 15:13

Ander idee: wat als ik kunstmest ga strooien? groeit het gras wat nu nog staat dan beter?

Anoniem

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:52

Ja, en het onkruid ook. Bovendien heb je een dubbele eiwitpiek in het voorjaar, dat kan gevaarlijk zijn voor je paarden.
Je wilt het schijnbaar niet horen, maar je zal het even een tijdje niet kunnen gebruiken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:52

Ik kijk ook uit naar alternatieven Knipoog ik heb nog 3 stukken land die wel mooi groen zijn namelijk Lachen
Het is een klein stukje land, dus qua eiwitpiek niet zo erg. Maar ja als het onkruid er ook goed van gaat groeien is het niet zo handig...
Wij zitten trouwens op kleigrond, dus vrij stevig.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:18

Rianneke schreef:
eerdaags als het weer wat beter is gewoon doorzaaien (strooien dus Clown ) en dan 1 keertje maaien... dit is voor doorzaaien wel genoeg vind ik altijd Haha!


Ben ik nu Blond want zaaien en doorzaaien zijn toch 2 heel verschillende dingen?

Zaaien = compleet inzaaien van braakliggend stuk grond
Doorzaaien = kale plekken opnieuw van graszaad voorzien óf het dichter maken van de bestaande grasmat

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:20

Ik heb altijd geleerd dat onkruid groeit op 'arme' grond. Dus bemest land zal minder onkruid bevatten. Verder blijkt onbemest land meer fructaan te bevatten dan bemest land. Fructaan is een in water oplosbare suikermolecuul die de plant (gras) structuur geeft. Als gras wil groeien maar het kan niet omdat er, bijv. te weinig groeistof (mest) aanwezig is, dan heb meer fructaan in het gras, wat dus weer een enorme risicofactor is voor o.a. hoefbevangenheid.

Ik zou gewoon doorzaaien, bemesten en een keer maaien of schapen erop.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 13:29

Oké bedankt, ik zal zaaien en daarna bemesten en dan even kijken of de schapen van iemand kan lenen Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:36

Schapen lenen is bij ons in de buurt nooit een probleem, meeste schapenboeren zijn wel blij als de schapen eens op een ander stuk kunnen grazen. Het schaap-veilig afzetten van de weide is alleen wel noodzakelijk. een draadje op 30cm van de grond en dan op 60cm weer eentje (als je bijv. normaliter op 80 en 130cm draad hebt) is gebruikelijk.

Anoniem

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:41

meestal doet de schapenboer het afrasteren zelf wel.
schapen trappen de zode aan, eten het nieuwe gras kort zonder het uit de grond te trekken zodat het uitstoelt en ze nemen wormeieren op, dus de kans op wormbesmetting wordt ook nog eens minder.

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Wanneer graszaad strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:09

Mijn wei is net bemest geweest. Eind maart wordt 1 van de 3 stukken ingezaaid. Dit stuk is volledig stukgetrapt. Daarna wordt er nog eens bemest. Begin april gaan de paarden dagelijks een uur op een groene wei, kwestie van niet teveel eiwitten in 1 keer binen te krijgen en dat leng ik zo elke week wat langer. Als het kapotte stuk terug groen ziet mogen ze hier ook maar een uurtje op om te beginnen.