paardenvoetbal: aan de bal wennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

paardenvoetbal: aan de bal wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 12:13

Afbeelding

[LK] Lol met Rowan - paardenvoetbal (!)
[VvdD] Rowan z'n voetbalcarriere - de eerste stappen

Omdat er best veel interesse was, heb ik even opgeschreven hoe ik Rowan aan de voetbal heb laten wennen. Dit zal per paard verschillen, en angstige paarden hebben meer tijd nodig, maar zo ging het met Rowan:

Ik had het paardje in de ronde paddock gezet, waar eigenlijk niets te doen is. Z'n aandacht had ik dus alvast. Toen heb ik de bal naar binnen gerolt. Hij vond dit vrij spannend en trok zich terug naar de achterkant van het paddock. Toen de bal in het midden lag ben ik een tijdje weg gegaan.
Na een poosje werd Rowan toch wel erg nieuwsgierig naar dat grote blauwe ding, dus hij ging op verkenning uit. Eerst van een afstandje ernaar snuiven, toen dichterbij om eraan te snuffelen en likken.

Toen de bal daardoor een beetje bewoog sprong hij weer achteruit, maar het ding achtervolgde hem niet, dus hij kwam gelijk weer terug. Toen hij de bal grondig onderzocht had ben ik het paddock weer ingegaan. Met Rowan aan de lijn heb ik toen kort de basis weer geoefend - dus goed opletten, netjes meelopen, meedraaien, achterwaards, stilstaan, etc.

Toen zijn we naar de bal toe gelopen. Hij draaide eromheen, bang om z'n benen te stoten. We liepen er weer naartoe, en voordat hij er tegenaan zou moeten komen tikte ik de bal een klein stukje naar voren. Zo leerde hij dat het geen onverzettelijk ding is. Dat heb ik een paar keer gedaan; toen hield ik een brokje aan de andere kant van de bal, en durfde hij wel z'n been ertegenaan te duwen om bij het lekkers te komen. Braaf paard!

Hij vond dit allemaal vrij spannend, maar het was ook interessant (want er was lekkers en ik beloonde hem steeds) en hij bleef de bal zelf opzoeken.

Met een angstig paard zal je misschien een paar keer moeten doen over dit stadium. Hij moet leren dat een bewegende bal niet eng is en hem geen pijn kan doen. Misschien kan je de bal een dagje bij je paard in de bak leggen ofzo, plakje hooi ernaast - dat hij leert dat het allemaal wel meevalt.

Rowan deed de eerste stappen vlot, dus ik ging gelijk door. Hij stond rustig stil terwijl ik de bal heen en weer rolde, naar hem toe en tegen z'n benen aan. Dat was niet meer eng nu, en hoewel hij eerst wel schrok toen hij tegen z'n achterbenen aanrolde viel dat al snel ook mee. De bal kan net niet onder Rowan door, maar ik heb hem ook een paar keer tegen z'n buik aan laten rollen, zodat hij niet in paniek raakt als dat tijdens het spelen een keer voorkomt.

Toen gingen we weer wandelen, en als ik Rowan goed stuurde, schopte hij de bal nu voor zich uit. Nu leer het me tijd om er een keer op te klimmen, en ja hoor, dat ging prima. Dat was dus deel 1 - wennen aan de bal. Ik zal ook eens een stukje schrijven over hoe wij hebben leren sturen Lachen

Cheers,
Arwen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:31

Leuk dat je het allemaal hebt opgeschreven!

Ik ga het zeker eens proberen als ik een nieuw paardje heb!

Ik had alleen nog een vraag, waar heb je die bal gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:57

Dit is bruikbare info OK dan! Kan haast niet wachten tot ik over 4 weken mijn bal heb aangeschaft Ben benieuwd naar het volgende deel Haha!