Voor de lesgeefmensen onder ons

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Voor de lesgeefmensen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 08:37

Zelf geef ik les op een manege en nu ben ik benieuwd naar andere mensen die lesgeven en dan met name of zij hun lessen voorbereiden en op wat voor een manier. Of ga je gewoon "blanco" naar je lessen toe en kijk je dan wat je allemaal gaat doen?

Groetjes, simmie


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:41

Ik hoor en merk van verschillende mensen die lesgeven dat ze hun lessen wel degelijk voorbereiden, en van les tot les een ander punt aanpakken om aandacht aan te besteden. Dit is dan met name de groepslessen. Bij privelessen wordt er meer aandacht besteed aan de problemen die zijn opgedoken gedurende de periode dat er geen les werd gevolgd.

Je suis Charlie.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:42

Ik heb ongeveer een half jaartje lesgegeven op een manege. Ik heb verder geen diploma of iets dergelijks hoor!

Maar ik bereide mij lessen altijd voor. Ik gaf met name jonge kinderen les en die kan je nou eenmaal niet iedere week ´rondjes laten hobbelen´. Vaak bedacht ik dan een spellletje, ongezadelt, proefjes oefenen enz.

Maar ook hoe ik het uur indeelde. Meestal is dat op maneges ongeveer hetzelfde Haha!
Maar dan ging ik eens eens achterwaarts oefenen, wijken enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:59

Ik bereid lessen wel voor, maar net als in je eigen training moet je wel heel goed uitkijken dat je daar niet star van wordt. Voor hetzelfde geld kom je met losrijden of in de training een probleem tegen wat dusdanig veel aandacht vergt, dat je de rest van je programma wel kunt vergeten. Maar dat geeft niks. Twee stappen vooruit, en weer eentje terug. That's life!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:26

Ik heb ook een tijd kinderlessen gegeven op een manege..
Deed ook vaak spelletjes..Vroeg de week van te voren of ze leuke spelletjes wilden bedenken,of wat ze de week daarna wilde doen..
Dan weer een dressuurles, dan weer een springles,of beide..Dan weer een spelletje..

Nu geef ik nog een paar mensen priveles aan huis..Dit is echt dressuurgericht..Helaas zijn de meeste nog niet ver..Eentje rijd L2 nivo..

Groetjes!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:54

Ik geef ponylessen op een manege, ik bereid de lessen niet voor.

Ik verzin ter plekke wat ik met ze ga doen, dressuur, spelletjes, buitenrit, springen.
Bij de jongere kinderen is het meestal een half uur serieus leren rijden, daarin heb ik aandacht voor de figuren (met name op de letter rijden) het op het goede been lichtrijden, de houding en zit van de kinderen.

Daarna een kwartiertje een spelletje en 1 keer in de maand springen. De laatste 10 minuten mogen ze om de beurt iets kiezen wat ze leuk vinden en de laatste 5 minuten is uitstappen.

Bij de wat oudere en meer gevorderde kinderen gaat het anders, zij rijden het eerste kwartier voor zichzelf en daarbij geef ik om de beurt wat aanwijzingen over dingen die me opvallen. Daarna vaak wat figuren of oefeningen als wijken/schouderbinnenwaarts. Galopoefeningen, contragalop, overgang stap-galop, volte halve baan in galop. En het laatste kwartier mogen ze ook vaak zelf verzinnen wat ze graag willen doen of leren.

28-09-2007
Nothing compares too you...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:10

Ik heb verschillende lessen gegeven.
Op een club M en Z ruiters en dan bereid ik me niet voor,maar ga mee in wat ik zie en borduur daarop verder.
Soms had ik als invalles kinderen en dan is het fijn als je van te voren iets bedenkt wat je voor een kwartiertje anders in die les,zodat de les leuk blijft.
Nu geef ik zo nu en dan nog eens les en als ik dan lesgeeft doe ik dat om met een bepaald probleem te komen helpen.Ik zal dus eerst moeten zien wat er is dus voorberijden kan niet altijd.Ik geef dus geen gewone lessen meer.

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:28

Er zijn docenten zonder diploma's die zelfs minder talentvolle leerlingen op een behoorlijk niveau brengen. Ik ken ook lesgeef/gevers die uitgeblust de les "doorhangen" en het geen reet kan schelen wie wat aan het doen is.Daar zijn er bij die alles wat betreft "papieren" in huis hebben.
Maar je moet het kunnen "overbrengen" , en dat is voor veel docenten nioet alleen in de hippische wereld schijnbaar een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:32

Dit lijkt me iets totaal anders dan waar we het hier in het topic over hebben Verward

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:32

ik heb heel veel lesgegeven nadat ik van school kwam, ik gaf zo'n 15 uur les in de week ,naast mijn gewone werk
ik bereidde nooit de les voor, omdat ik wel heele verschillende mensen lesgaf, moest ik wel elke keer een knopje omzetten, jonge kinderen,ervaren kinderen,volwassen mensen,de jongste was toen 6 en de oudste 44 van niveau nul tot m dat was het enige lastige, als je net van je M klantje afkwam en je moest een jonger kind lesgeven, dan gebruik je gauw te moeilijke woorden .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers