Stallen bij huis, wat voor bodembedekking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:30

Ik heb trouwens ook rubberen matten in alle stallen liggen + vlas

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:11

Ik heb ook vloeistofdoorlatende rubbermatten. Ideaal Lachen. Onder de matten heb ik stoeptegels met ruime voegen, maar een afvoergeul is makkelijker.
Ik gebruik de matten in combinatie met houtkrullen (Plospan meestal) en gooi in het achterste gedeelte 1 baal neer. Daar doen ze 2 weken mee, voor hij er helemaal uit moet. Dit gaat dan in de groene (en sinds kort ook de bruine) kliko. De gemeente haalt dit netjes wekelijks op. De drollen gaan in een aparte mestput en gaan op termijn over de tuin (en naar iedereen die er interesse in heeft...iemand.... Schijnheilig )

Als je een mestput gaat aanleggen bekijk dan hoe je het gaat afvoeren, soms is het handig om hem zo groot te maken dat een vrachtwagen met grijper erin kan.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:55

Laui! schreef:
Hennep!!!
Al 8 jaar en geen vuiltje aan de lucht. Nog nooit koliek gehad en geen natte kledderboxen omdat mijn ruin zo nodig een zoutblok op moet vreten (dat was dus het geval toen). Weinig compost (destijds 1 kruiwagen voor 1 paard per dag, nu 1 kruiwagen zuiver poep voor 3 paarden per dag), composteert goed (goede mest voor je tuin). Nee, niks te klagen. Per saldo zal het net zo duur zijn als stro, maar het is minder arbeidsintensief en dat is ook wel wat waard, blijft er nog tijd over om te rijden Tong uitsteken


Dan zijn ze bij jou wel erg "zuinig" met het mesten ... mijn tinker produceerd al een kruiwagen vol op z'n eentje ... Haha! En die is pas één jaar ... Dat beloofd voor de toekomst! (ik mest wel dagelijks zowel de stal als de wei of de uitloop uit)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 00:39


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:39

Voor het knabbelen in vlas, houtvezel, hennep en zaagsel stallen kan je natuurlijk ook gewoon een klein plakje stro in de box leggen... Andrew staat op houtvezel, maar als hij zich verveelt en het is nog geen voedertijd, of hij heeft wat te weinig, geef ik hem wat (goed uitgeschud vanwege stof) stro, omdat we dat zelf mogen pakken... Dan heeft hij toch wat te knabbelen en blijft hij van het hout af Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:21

Gewoon stro, werkt goed hierzo. Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:32

Sonja: ze staan de godganse dag buiten. Regelmatig even de wei uitmesten (over het hekje in de bosjes kieperen), ik heb geen idee hoeveel daar dan uitkomt. Overigens staan ze hier maar 1 uur per dag. De rest van de dag staan ze in de bak of in de speelwei. Bak uitmesten is ook een noodzakelijk kwaad en daar komt dan ook een fikse kruiwagen uit, maar in de speelwei zou ik niet weten hoeveel ze poepen. Nachtje op stal staat dus gelijk aan 1 kruiwagen voor drie paarden. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:19

2 paarden (1,50) nu dag en nacht in paddock is één kruiwagen (geen kop) mest. Helaas kan ik het niet 'in de bosjes' kieperen Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:52

Boos! ... wel bosjes, maar m'n buren zouden niet gelukkig zijn denk ik, met een mesthoop tussen hun bosjes Knipoog Tong uitsteken ... ben al lang blij dat ik de afgevallen takken van hun bomen mag teruggooien . Mmmmmmm .... wil je buur met de bosjes extra mest Haha!? hihihihi ...
Ik zit trouwens werkelijk met een probleem met de mest. Drie paarden voor het ogenblik waarvan twee "overvloedige schijterds", en geen afvoer van mest mogelijk (onder de 15 paarden is er niets opgehaald hier), ook niet de ruimte voor een echte mesthoop, en geen bosjes om het in te gaan kieperen ... voorlopig is het vaak in zakken scheppen en dan ergens op een omgeploegd land gaan kieperen als de gewassen gerooid zijn. Tot een maand terug hadden we een groencontainer in het dorp, maar die hebben ze weggehaald omdat er teveel misbruik werd van gemaakt door omliggende gemeentes die normaal moeten betalen voor hun afval te storten .... kan ik dus het paardeschijt opvreten of zo Verward ... Boos!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:53

Ik gebruik zaagsel. En dan bedoel ik ook echt zaagsel, krijgen we van een houtbedrijf. Is perfect spul, kost geen drol absorbeert goed en zit echt niet vol met splinters ofzo

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:58

Ja dat probleem heb ik ook een beetje. Wij hebben wel kliko's (250 liter containers) die door de Gemeente geleegd worden, maar dat is niet voldoende voor alle mest. En ook de tuin is eens 'vol' Scheve mond

Mijn buurman (tuincentrum) wil het wel hebben, maar alleen als hij het met een wagen met grote grijper kan komen halen, leegscheppen met de hand is geen optie voor hem (logisch).

Extra kontainers van de gemeente krijg je niet omdat je particulier bent en er één huren bij een firma met een wekelijkse leging is zo duur, dan kan ik ze beter in pension zetten.

Misschien dat ik nog eens een bord aan de weg ga zetten:

MEST GRATIS AFHALEN Lachen

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:03

Esme_27 schreef:
Ik gebruik zaagsel. En dan bedoel ik ook echt zaagsel, krijgen we van een houtbedrijf. Is perfect spul, kost geen drol absorbeert goed en zit echt niet vol met splinters ofzo


Hier moet je dus echt mee uitkijken.
Normaal wordt zaagsel (houtkrullen) via een machine ontdaan van stof voordat het als paardenbedding gebruikt gaat worden.
Dat is hierbij niet gebeurd. Je paard kan hiervan longproblemen krijgen.

Verder gebruiken zagerijen vele soorten hout door elkaar. Vurenhout is geen probleem, maar als er hardhout tussen zit (roodachtig) dan is dit heel slecht voor een paard om in te ademen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:41

he dennis, je zou aan een loonbedrijf kunnen vragen of ze de mest zouden kunnen ophalen, of eventueel een boer die hier in de buurt zelf met mest zit. die gooien het allemaal over het land! en ik zou zeggen...we hebben land genoeg in de wieringermeer!

icehester
Berichten: 61
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:48

volgens mij werk zaagsel ook heel goed je kunt het er makkelijk uithalen en het neemt veel vocht op ook zit het in plasticzakken verpakt dus kun je het buiten laten staan je kunt ook eerst een laag stro en dan zaagsel dan staat ie lekker zacht

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:09

Sugarmiss schreef:
Ja dat probleem heb ik ook een beetje. Wij hebben wel kliko's (250 liter containers) die door de Gemeente geleegd worden, maar dat is niet voldoende voor alle mest. En ook de tuin is eens 'vol' Scheve mond

Mijn buurman (tuincentrum) wil het wel hebben, maar alleen als hij het met een wagen met grote grijper kan komen halen, leegscheppen met de hand is geen optie voor hem (logisch).

Extra kontainers van de gemeente krijg je niet omdat je particulier bent en er één huren bij een firma met een wekelijkse leging is zo duur, dan kan ik ze beter in pension zetten.

Misschien dat ik nog eens een bord aan de weg ga zetten:

MEST GRATIS AFHALEN Lachen


kun je dan niet, net zoals ik, de mest op een aanhangwagentje gooien en bij hem langsbrengen ?

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:18

Mist schreef:
kun je dan niet, net zoals ik, de mest op een aanhangwagentje gooien en bij hem langsbrengen ?

Ik heb geen aanhangwagentje Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:33

Overigens zijn het ónze bosjes en het afgemaaide gras gooi ik er ook in. Paps niet happy want hij wil zo veel mogelijk compost maken dus alles moet op de hoop, maar ik ga niet drie keer met een kruiwagen rijden voor een beetje stront of wat afgemaaid gras Tong uitsteken
En Sugar, als je nou elke keer als je uitgemest hebt de mest op zijn terrein gooit? Iets verder lopen maar jij bent gelijk van de mest af. 't Is de buurman dus zo heel ver kan het niet zijn lijkt mij. Of ben ik te stads? Sommige mensen hebben namelijk niet echt buren bedenk ik me net *jaloers*.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:36

Laui! schreef:
En Sugar, als je nou elke keer als je uitgemest hebt de mest op zijn terrein gooit? Iets verder lopen maar jij bent gelijk van de mest af. 't Is de buurman dus zo heel ver kan het niet zijn lijkt mij. Of ben ik te stads? Sommige mensen hebben namelijk niet echt buren bedenk ik me net *jaloers*.


De buren links zitten 60 meter verder, de buren rechts 40 meter, de overbuurman aan de overkant van de straat, maar zijn opkweek zit een kilometer verder Lachen
Nog net geen 'Amerikaanse' afstanden, maar het kan er mee door Lachen

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:37

Sugarmiss"]
[quote="Mist schreef:
kun je dan niet, net zoals ik, de mest op een aanhangwagentje gooien en bij hem langsbrengen ?

Ik heb geen aanhangwagentje Lachen
[/quote]

Ik heb ook maar een oud wrak hoor ! die zijn niet zo duur! het is maar een idee, als je toch niet zover hoeft te rijden.
Mijn mest hoef ik ook maar 250m te verslepen, maar met de kruiwagen is dat toch wel veel! Zeil erover, af en toe vliegen spray erop!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:41

Ik heb een auto van ong. 700 kg zonder trekhaak. En mocht die er al opzitten hoeveel denk je dat ik dan mag trekken Lachen
Gaat niet wat worden vrees ik. Clown
Ik wacht op de Kaboutertjes die het 's nachts weg halen met hun ienieminie kruiwagentjes Lachen (of zouden die ook al gemotoriseerd zijn en een mini-shovel hebben).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:20

Misschien tijd voor een "hulpfonds" voor "mestoverschotten" Haha! ... precies het zelfde hier, ook geen aanhangwagentje en ook geen trekhaak. Wel een iets steverige auto Haha! ... maar om nu voor de stront alleen al een trekhaak te laten steken. Die zijn werkelijk erg duur hoor!!! Ik ga toch nog maar eens contact op nemen met de gemeente. Groenafval kan aan huis worden afgehaald ... zouden paarden die groen mesten ook tellen Verward Haha!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:38

Ik heb de Gemeente ook eens gebeld voor een grotere afvalkontainer (1 of 1,5 m3) maar kreeg te horen dat vanwege partikulier zijn dat niet mogelijk was. Maar dat kan per Gemeente verschillen.
Gelukkig heb ik nu wel een 2e kliko 'geregeld' Haha!