Veulen brok?

Moderators: Amaryllis, Just_Sannee, C_arola, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gwendolynn

Veulen brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 19:59

Mijn tinker jaarling is 1,5 en staat lekker in de wei, van de winter krijgt ze kuilgras en ook veulenbrok. Nu is mijn vraag, ze wordt vrij stevig en tinkers worden sober gehouden. Heeft ze veulenbrok nodig of andere brokken of kan ik haar op kuil alleen zetten?

Gr Marije

je hebt paarden gekken en je hebt tinker gekken

NU EINDELIJK NIEUWE FOTO'S IN MIJN PROFIEL

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:05

Nee veulenbrok heeft ze niet echt nodig. Zolang ze voldoende kuilgras krijgt haalt ze daar het nodige wel uit. Zelf ben ik met 1 jaar gestopt met het geven van veulenbrok en over gegaan op basis brok van havens.

Wodan en ik onderweg in de M2

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:30

Ik ben dus voor het blijven voeren van veulenbrok/opfokbrok totdat ze 2,5 a 3 jaar zijn.
In gras (of dat nu kuil is, gewoon gras of hooi) zitten niet meer alle vitaminen en mineralen die een (opgroeiend) paard nodig heeft.

Onze weilanden bestaan maar uit 1 a 2 grassoorten die afhankelijk van de grondsoort een beperkte vitaminen/mineralen samenstelling hebben. Veel natuurlijk kruiden/mineralen missen die voor de groei van sterke botten juist zo nodig zijn. Je paard kan een lekker rond buikje krijgen van al dat gras, maar of de beenderstructuur goed is kun je van buitenaf niet zien.

Pas op latere leeftijd als het paard moet gaan werken blijkt dat eea niet goed is ontwikkeld en heb je problemen, die niet meer in te halen zijn.
Je hoeft geen kilo's bij te voeren, maar 1 kg per dag mogen ze echt wel hebben.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:02

Mijn paard is nu 1,5 jaar en krijgt ook nog steeds veulenbrok. Ik ga het door blijven geven tot zeker 2 jaar. Zelfde reden als wat Sugarmiss zegt eigenlijk.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie