Wel of geen water op de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is water nodig op de wei?

Ja, altijd
103 (87%)
Nee, nooit
Geen stemmen
Niet als ze maximaal 3 of 4 uur op de wei staan.
15 (12%)
Alleen als het heel heet is.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 118


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:15

Vind het nogal knullig als je om zoiets onzinnigs (wat iedereen is het er zo'n beetje mee eens: paarden hebben water nodig ook in het land) bijna heibel te krijgen met de pensionhouders. Het is toch niet meer als logisch?

Vind het helemaal niet vreemd als jullie niet willen dat anderen (ook al zijn het de pensionhouders) op jullie paarden stappen. Ik zou er ook niet achter moeten komen! Als ik er bij ben en ze vragen het, nou dan is het anders, maar ongevraagd en ongezien? Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt.

Ik maak met Des regelmatig lange ritten (is al weer een tijdje terug hoor), en dan is er niet altijd water onderweg. In de herfst of na een flinke bui mag ze regelmatig uit een plas drinken, maar anders elk 1.5-2 uur een paar happen gras. Kunnen ze op zich ook wat vocht uithalen.

Het haar onderweg in een emmer aanbieden heeft geen zin, want dat vertikt ze. Ook de emmer op stal blijft eigenlijk altijd gevuld, tenzij ze echt dorst heeft. 't Is een hele slechte drinker ben ik bang....

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 11:36

Sonja: als wij al zover weg gaan met deze hitte dan zorgen we onderweg dat er drinken is. Raak drinkt overigens net zo makkelijk uit mijn bidon als uit de emmer, dat scheelt. Hij jat die dingen nu al uit mijn Fannypack Verward .

Cowgirl: ik zal het eens vragen Haha!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 11:37

Overigens heb ik inmiddels (want ik werd er toch erg onzeker van) Havens aan de foon gehad, vriendinnen en Anton en allen zeggen dat we het bij het juiste eind hebben. Gewoon water dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:39

Fasel schreef:
Sonja: als wij al zover weg gaan met deze hitte dan zorgen we onderweg dat er drinken is. Raak drinkt overigens net zo makkelijk uit mijn bidon als uit de emmer, dat scheelt.


De inhoud van een bidon is voor een paard ongeveer net zo veel als voor ons een eetlepeltje. Daar heeft íe toch niks aan?
Maar hoe zorg je nou dat er drinken is onderweg. Je rijdt door een gebied zonder plassen en sloten,hoe lap je 'm dat dan?

(is praktijkvoorbeeld. Ik ben hier gewend aan meertjes en sloten, maar laatst op vakantie in het Salland kwamen we bedrogen uit op dagtocht. Daar kom je geen water tegen)
Overigens doe ik in deze hitte absoluut geen lange ritten. Ik rij ze voor ons plezier Haha!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:44

Katrien schreef:
Bij ons drinken ze erg graag uit de drinkbak in de wei. Volgens mij is het hetzelfde leidingwater maar veel paarden nemen eerst een slokje voor ze verder de wei in lopen en gedurende de dag komen ze allemaal wel een keer langs om eens lekker te lebberen.

Bij ons is het net zo, alleen hebben ze dan een badkuip met slootwater waar ze uit drinken.

Ik vind het ook wel belangrijk dat de paarden gewoon te drinken hebben als ze op de wei staan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:49

Sonja schreef:
Maar hoe zorg je nou dat er drinken is onderweg. Je rijdt door een gebied zonder plassen en sloten,hoe lap je 'm dat dan?

(...)

Overigens doe ik in deze hitte absoluut geen lange ritten. Ik rij ze voor ons plezier Haha!


Ligt eraan wat je onder 'lange ritten' verstaat. Trainen doe ik sowieso niet langer dan twee uur als het warm is, en zo'n tijd kan mijn paard echt wel zonder water. Als ik twee uur in de bak rijd, kan hij tussendoor ook niet drinken, dat komt daarna wel weer.

Als ik echt een keer uren op pad ben, dan is het een kwestie van af en toen bij boerderijen, campings of bij de jeugdherberg vragen om een emmertje water. Wil hij drinken, dan is het mooi meegenomen. Wil hij niet, dan heb ik het iig geprobeerd. Kijken ze hier echt niet gek van op (handige tip voor straks, Sonja!). En bij endurancewedstrijden heb ik natuurlijk mijn grooms, die geregeld water aanbieden.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:53

'S winters is er meestal geen water op het land. Dan is het niet warm en staan ze niet zo lang op het land. Zomers is er wel altijd water op het land. Maar dan staan ze ook hele dagen(of dag en nacht) op het land. Bij mij thuis heb ik wel altijd water op het land staan, dan staan ze ook dag en nacht op het land.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:57

Een paard hoeft geen 24 uur per dag water tot zijn beschikking te hebben. In de meeste rij en africhtingsstallen krijgen paarden gelimiteerd te drinken. Maximaal ongeveer 15-20 liter perdag. Dit is om een zogenaamde water buik(dikke buik) te voor komen. Ook als er een flinke buitenrit word gemaakt kan een paard niet drinken en dit vindt niemand zielig.
In de natuur gaat een paard 2 keer per dag drinken. Als een paard maar weet wanneer en hoeveel hij kan drinken is dit absoluut geen probleem.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:57

ja altijd... ik vind het bealngrijk datz e altijd water kunnen drinken.. al helemaal met dit hete weer, al staan ze er maar een uurtje of twee op dan nog vind ik dat er een gelegenheid moet zijn om water te drinken!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 12:03

Sonja"]
[quote="Fasel schreef:
Sonja: als wij al zover weg gaan met deze hitte dan zorgen we onderweg dat er drinken is. Raak drinkt overigens net zo makkelijk uit mijn bidon als uit de emmer, dat scheelt.


De inhoud van een bidon is voor een paard ongeveer net zo veel als voor ons een eetlepeltje. Daar heeft íe toch niks aan?
Maar hoe zorg je nou dat er drinken is onderweg. Je rijdt door een gebied zonder plassen en sloten,hoe lap je 'm dat dan?

(is praktijkvoorbeeld. Ik ben hier gewend aan meertjes en sloten, maar laatst op vakantie in het Salland kwamen we bedrogen uit op dagtocht. Daar kom je geen water tegen)
Overigens doe ik in deze hitte absoluut geen lange ritten. Ik rij ze voor ons plezier Haha!
[/quote]

Je leest niet goed. Als wij zo lang weggaan dan zorgen wij onderweg dat er water is met dit weer. Lees: EMMERS. Want de route weet je toch wel.

Dat bidonvoorbeeld is simpel een gekkigheid van mijn paard. DAt dat niet voldoende is snap ik ook wel. Knipoog