Wat vinden jullie van dit veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:09

Sjuimpje schreef:
Ik onderbouw het hierboven toch?

Ik had idee dat dit een typisch geval is van "De wens is de vader van de gedachte".
Zelf denk ik dat ik wel een redelijk idee heb van hoe veulens uitgroeien, heb ook ervaring met de meer barokke rassen. Wat je ermee doet moet je zelf weten.


Verder wens ik niet voor dressuurmuts uitgemaakt te worden, misschien tip om even in mijn profiel te kijken wat voor paarden ik o.a. heb staan?
Gebruiksdoel wordt verder ook niet genoemd in dit topic, en ik zie ook niet wat dat te maken heeft met mijn voorspelling van de maat.


Was ook niet rot bedoeld dat dressuurmuts maar het altijd maar als er een kruising of minder favoriet ras ter spraken is dat het niet voldoet een het ideaalbeeld en meestal zijn dat inderdaad de dressuurmutsen.

En over het gebruiksdoel jij had het over een korte rug enz enz en daarom was mijn reaktie dat dat voor het gebruiskdoel niet uit maakte wel als je bv echt dressuur wil gaan rijden dan heb je het zwaar omdat de juryleden vaak alleen maar de KWPNers en de NRPSers wil zien meestal en dan word je afgerekend op het feit dat dit een kruising is van een al niet te geliefd ras onder de juryleden.
En als je kijk op barokke paarden hebt dan snap ik jouw opmerking van korte rug en stevige bouw niet helemaal dan is dat toch zinloze info

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:11

Bovendien waar haal jij de wijsheid vandaan dan dat ze de 1.50m net aan zal gaan halen????
In mijn ogen is dat nogal moeilijk te voorspellen vanaf een foto.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:06

[quote="Tessebes

Wat vinden jullie van dit veulen?[/quote]

ziet er super lief uit en geweldig dat tie schimmel word zijn mijn favorietjes!! heel veel plezier ermee als je het doet en zet zsm een mooiere foto erop deze waren ook mooi hoor maar neit zo duidelijk komt omdat hij nu nog zwart is, die van mij was een vosje met een witte bles en toen naarmate die ouder werd, werd tie grijs en nu is tie wit met een beetje grijs en van die bruine vlekjes zoals je weleens ziet bij een vliegeschimmel echt leuk en hij word straks helemaal wit denk ik maar hij pas 6 dus dat zien we wel !!

alleen het poetsen he echt balen soms hoor zit je op een paard met gele vlekken lijkt net of die nooit gepoetst word maar die van is dan ook een viezerd die ligt te slapen in zn box in zn eigen poepies en plasjes

veel plezier ermee!!

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:34

trallalalaaaaaaaaaaaaaa Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Pling

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:45

Perlee, don't push it.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 15:48

Ik heb dus besloten om haar te kopen. Haha!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:53

Gefeliciteerd hoor!!!!!
echt super meer fotooooos!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:58

Tessebes schreef:
Ik heb dus besloten om haar te kopen. Haha!



Gefeleciteerd! Haha!

Ze ziet er (voor mij dan Haha! ) goed geslaagd uit voor deze ietwat uitzonderlijke kruising.
Maar ze moet natuurlijk ook nog enkele jaren groeien. Tong uitsteken

Ik ben benieuwd naar meerdere foto's en ben blij dat ik nou eens een kruising NF-Lusitano zie.
Heb namelijk zelf een Lusitano hengst én NF merrie ... Knipoog

De hengst is nog maar 3 maanden maar wie weet ... ooit ... Haha!

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:02

Loolapelooza schreef:
Perlee, don't push it.


ik wist al dat ze haar gekocht had maar durfde niets te zeggen dat was alles hoor Boos!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:06

perlee"]
[quote="Loolapelooza schreef:
Perlee, don't push it.


ik wist al dat ze haar gekocht had maar durfde niets te zeggen dat was alles hoor Boos!
[/quote]


Aaaah ok dan. Zo kwam het eerst niet over Knipoog

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:07

Loolapelooza"]
[quote="perlee"][quote="Loolapelooza schreef:
Perlee, don't push it.


ik wist al dat ze haar gekocht had maar durfde niets te zeggen dat was alles hoor Boos!
[/quote]


Aaaah ok dan. Zo kwam het eerst niet over Knipoog
[/quote]

okeeeeee ook weer helder Haha!

Zat maar te wachten en te wachten tot ze het zou gaan vertellen

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:08

Gefeliciteerd!!

En waar komt 'ie nou te staan???

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 16:46

Jel schreef:
Gefeliciteerd!!

En waar komt 'ie nou te staan???


Voorlopig kan ze op die stoeterij blijven staan, totdat ik echt wat gevonden heb. Als ik niks dichterbij vind, dan wil ik haar naar Texel brengen.

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:50

Grappig veulen om te zien maar lijkt op de voorhand gebouwd te zijn, word denk ik 150m als ik het zo kan beoordelen, qua bouw en gezien de afstamming.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:01

zoekie schreef:
Grappig veulen om te zien maar lijkt op de voorhand gebouwd te zijn.


Heeft dat niet gewoon te maken met de groei Verward

Veulens hebben altijd van die periodes dat optewel de achterhand hoger staat (en ze dus blijkbaar erg op de voorhand zijn gebouwd) en omgekeerd.
Of bedoel je dat niet en zit ik helemaal mis?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:12

Tessebes"]
[quote="Jel schreef:
Gefeliciteerd!!

En waar komt 'ie nou te staan???


Voorlopig kan ze op die stoeterij blijven staan, totdat ik echt wat gevonden heb. Als ik niks dichterbij vind, dan wil ik haar naar Texel brengen.
[/quote]

Is Verboon in schipluiden niks voor je?
Je wil hem/ haar in de opfok zetten begreep ik?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:20

Hey Tessa gefeliciteerd!!!!!!!!! Leuk joh!
En over die overtocht, dat valt allemaal best mee hoor... die boot is er in een kwartiertje ofzo, en zeker de moeite waard! Meeeeeer foto`s please!!

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:22

Mooi paardje! Helemaal als ie ook nog eens schimmel wordt! OK dan! Lovers Vingers aflikken


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 22:47

Loolapelooza"]
[quote="zoekie schreef:
Grappig veulen om te zien maar lijkt op de voorhand gebouwd te zijn.


Heeft dat niet gewoon te maken met de groei Verward

Veulens hebben altijd van die periodes dat optewel de achterhand hoger staat (en ze dus blijkbaar erg op de voorhand zijn gebouwd) en omgekeerd.
Of bedoel je dat niet en zit ik helemaal mis?
[/quote]

Ja hoor klopt! Als een veulen geboren wordt, gaat in eerste instantie de groei van de achterhand harder dan de rest. Dat zie je bij alle veulens.

Verder vind ik het nog steeds errug knap dat mensen vanaf een foto kunnen zien hoe groot een paard wordt. Ze hebben het veulen niet in het echt gezien en het is imo van meerdere factoren afhankelijk. Sommige paarden worden heel klein geboren, maar schieten toch nog aardig door in de groei, anderen worden weer groot geboren, maar groeien minder. Er valt gewoon weinig over te zeggen, het is een kwestie van afwachten.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:41

goh leuk dier zeg, wat wil je er straks mee gaan doen?
zoals leetje al zij kun je bij verboon in schipluiden ze ook in de opfok zetten, beetje dichterbij dan texel lijkt me.

noemen ze dat echt zo portegesa crusada, wij zeggen gewoon kruising maar portegesa crusada klinkt vee en veel mooier

bij welke stal komt ze vandaan?

Ereslover

Berichten: 16
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:56

ik vind het een heel leuk veulentje.. hoe heet ze? Ohw wacht ik kijk zo wel in je profiel haha...
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan haar te kopen. Je moet op je intuitie afgaan... als je gevoel JA!!! zegt, moet je het gewoon doen. Bovendien zijn schimmels helemaal geweldig vind ik

xx

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 11:04

helga schreef:
goh leuk dier zeg, wat wil je er straks mee gaan doen?
zoals leetje al zij kun je bij verboon in schipluiden ze ook in de opfok zetten, beetje dichterbij dan texel lijkt me.

noemen ze dat echt zo portegesa crusada, wij zeggen gewoon kruising maar portegesa crusada klinkt vee en veel mooier

bij welke stal komt ze vandaan?


Verboon is idd een stuk dichterbij, maar mij gevoel bij Texel is beter. Ik zou natuurlijk vaker langs kunnen gaan als ze in Schipluiden zou staan, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Laat ze de eerste jaartjes maar lekker met d'r leeftijdgenootjes spelen en opgroeien, dat is het beste voor haar. Verder vind ik de kosten bij Schipluiden gewoon te hoog, daar kun je ook een volwassen paard voor houden.

Ze komt bij Lusitano-stoeterij De Roovere vandaan. www.deroovere.nl
De New Forest is de pony van de kinderen en de Lusitano is inmiddels verkocht naar België. Hij staat nog wel bij "aanbod"; Suelto is het.

Ze noemen het idd een Portugesa Cruzado, ze kan ook ingeschreven worden in het Cruzado stamboek. Een Cruzado is een paard waarvan 1 van de ouders 100% Lusitano is.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:13

tessebes, hoe bedoel je dat dat je verboon te duur vindt? toen ik mijn veulen gekocht had ben ik op zoek geweest naar stalling en kwam veel hoger uit dan wat ik bij verboon ga betalen (stallingen tegen en over de 300 euro) en dat alleen al voor een veulen, voor volwassen paarden heb ik nog niets gezien voor een redelijke prijs (omgeving rotterdam heb ik het dan over).
wil wel graag weten hoe je erbij komt dat je voor dat geld ook een volwassen paard kan stallen (en waar).
dit is trouwens geen aanval hoor, maar ik heb al zoveel afgezocht en niets kunnen vinden voor een redelijke prijs.
ik vond het bij verboon wel goed klinken en er ook goed uitzien overigens, wat is volgens jou de reden om je veulen daar niet neer te zetten? buiten het feit dat je het te duur vindt.

overigens is er in friesland een opfok waar ze ook supergoed staan weet niet meer helemaal waar, maar ergens in de straal rond drachten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 18:38

Ik weet zo niet uit m'n hoofd waar je voor welk bedrag kunt staan. 300 euro is hier echt wel een maximum in de buurt, naar mijn weten. Het ligt er ook maar net aan wat je eisen zijn natuurlijk. Een beetje normale stalling met buitenbak en weidegang kan hier in de buurt vanaf zo'n 150 euro excl. stooisel en voer. Bij Verboon wordt het ieder jaar flink duurder en dat staat me ook niet zo aan. Ik vind dat een veulen in een kudde hoor te lopen, waarin niet te veel de rust verstoord wordt, dus niet iedere dag dat veulen eruit halen en zo. Ik heb een goede opfok op Texel gezien, daar heb ik een goed gevoel bij.

Nog even terugkomend op wat ik wil gaan doen met haar in de toekomst; aangespannen rijden, licht dressuurmatig, recreatief, misschien eens de endurance-sport uitproberen.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:38

daarin verschillen we dus idd van mening. ik vind het ook belangrijk dat mijn veulen opgroeit met leeftijdsgenootjes, maar ik wil er wel iets mee kunnen doen ook. nu is het bij verboon wel zo dat ze zomers als ze in de wei staan er niet uitgehaald mogen worden alleen in de winter. voor mij dus een ideale oplossing en de prijs vindt ik persoonlijk meevallen gezien de prijzen die ik elders gezien heb bij diverse stallen waar ik geweest ben. bij 1 stal moest ik rond de 180 euro betalen en dan kwam er nog eens apart voer bij. daarnaast moest ik gelijk mijn paard laten castereren zodra hij daar op stal zou komen (veulen van 5 maanden dus, verder was de stal ingericht voor een volwassen paard en stonden de voer en waterbak veel te hoog waar hij nooit bij zou kunnen). bij verboon ga ik nu 150 betalen incl. voer etc, alleen wormenkuren, hoefsmit en entingen komen erbij (wat logisch is). en als ze in de wei staan 75 euro

ik vraag me wel af waarom je voor een veulen kiest als je er niets mee wil doen tot het 3e jaar (neem aan dat je dan gaat beginnen met beleren). ik zelf zou er niet tegen kunnen als ik een paard (in dit geval een veulen) zou hebben en ik kan er niet vaak naartoe (afgezien van het feit of ik iets met dat veulen zou doen of niet) en het lijkt mij dat als je veulen op texel staat dat je niet een paar x per week op en neer gaat (wordt het trouwens ook een dure stalling als je de reiskosten erbij optelt).
maar zoals eerder gezegd dat is ons verschil in mening