Mee bij een lange buitenrit? (Endurance ruiters)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Mee bij een lange buitenrit? (Endurance ruiters)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 09:34

Nou, die vraag lijkt me duidelijk Haha! Ik had zelf al onderstaande bedacht:

vliegenspray (bij warm weer)
druivensuiker/snoepjes
hoevenkrabber
routekaart + map
drinken
regenjas (bij regen Haha!)

hebben jullie nog iets van EHBO spullen bij je? Verdere zaken?

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:16

Acedermspray is altijd handig, mocht je paard onverhoopt een wondje oplopen.
Halster en touw voor de pauze.
Fotocamera Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 10:18

thanks Haha!
meer tips?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:57

Ik neem altijd m'n GSM mee, voor als er wat gebeurd. Check je tuig goed van te voren op losse stiksels e.d. Bekijk de route van te voren en kijk of je kunt regelen dat je ergens drinkwater voor je paard kunt krijgen (manege, café, kennissen). Trek liever meerdere lagen dunne kleding aan dan bijvoorbeeld 2 dikke kledingstukken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:58

Hoe lang ga je rijden?
Ik neem nl zo weinig mogelijk mee. Een fannypack (heuptasje met 2 bidons eraan, totaal 1 ltr water) en mijn zusje heeft nog twee bidons voor haar zadel (2 ltr). In mijn fannypack stop ik een beetje eten voor mezelf en ik drink af en toe een slokje water. De rest van het water gebruiken we om te koelen. Vliegenspray gebruik ik vrijwel nooit, als je een hoger tempo rijdt heb je veel minder last van insecten (draven & galopperen). Hoef ik ook niet extra te sjouwen Pling
Dit is wat ik meeneem als ik 1-4 uur ga rijden, langer komt zelden voor, is namelijk voor een training niet bepaald nodig. Hoevenkrabber neem ik ook niet mee, daar pak ik een steen of een stok voor of ik pulk met mijn vingers. EHBO stuff ook niet. Wel altijd m'n mobiel mee want in dit soort gevallen bel ik gewoon de hulptroepen met trailer, we zitten nl meestal niet verder dan 30 min van huis (met de trailer dan).
Zadeltassen rijdt echt voor geen meter, zeker niet als je wat meer tempo wil rijden. Ik kan niet zeggen dat het nooit misgaat, maar ik heb maar al te vaak met nutteloze dingen gereden en dat zit alleen maar in de weg. Mobiel past in mijn rijbroekzak(je) en via mijn mobiel kan ik overal bij. De laatste tijd werden we op een lange rit telkens halverwege gegroomd, water drinken, flessen vullen, hapje eten etc.
Zelfs toen we een hele dag op stap gingen (paar jaar terug alweer) nam ik niet meer mee dan nu, het is in de meeste gevallen echt niet nodig. Zet natuurlijk wel een helm op je kop!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:20

Ik draag ook alleen een heuptasje op m'n rug met een bidon met water (halve liter) en verder zit in het tasje m'n gsm en wat te snacken. Dat is het eigenlijk. Het is alleen maar vervelend om meer mee te nemen. Het halster zou je aan kunnen laten onder het hoofdstel.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:21

Stropaktouwtjes. Mocht er iets aan het tuig kapot gaan, kun je het repareren. Zakmes, heb ik ook altijd bij me. Heb zo'n zwitsers geval, met blikopenere en al. Heb dus geen hoevenkrabber mee.
Je kunt tegenwoordig ook van die handige sjabrakjes kopen met een zakje erop (als je handig bent maak je hem zelf). Kun je drinken en broodjes indoen. Ook wat geld mee, kom je onderweg een tentje tegen kun je wat te drinken kopen. En mobo vind ik echt heel belangrijk!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:10

Uhm. Echt heel lange ritten maken wij niet, maar wij hebben altijd mobiel, strotouwtje, zakmes en extra stijgbeugelriem bij ons Haha!. Stijgbeugelriem gewoon als riem om je middel, heb je er ook geen last van Knipoog.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:21

Fannypack gevuld met 2 waterflessen van 750 ml. Iets te snacken voor onderweg. Liefst een lichte wasacracker. Zelfs geen hoevenkrabber want onderweg altijd ewl iets te vinden wat daarvoor kan dienen. Verder wel een mobiel. Geen halster met touw want onze hoofdstellen zijn multitasking. Bit is er zo af te klikken en dan heb je een halster. Nadien weer aanklikken en hoofdstel. Zo kan je paard ook de benen niet nemen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:07

Ligt er natuurlijk aan of je een rustige dagtocht gaat maken of een trainingsrit. Ik doe aan dagtochten - dan gaat het volgende mee.

- gsm
- 2 500ml bidons water
- een boterham voor mezelf
- (op hete dagen) een klein flesje limonade siroop (om de zotte knol ervan te overtuigen dat 'vreemd' water ook drinkbaar is)
- als ik pauze houd bij bv. De Panoramahoeve een borstel (want daar kan je ze afzadelen)
- geld
- gezoute zonnebloempitten (voor m'n eigen zoutvoorziening)
- halster+touw
- mini-flesje antibeest.

Dat gaat dus mee als ik een hele dag op stap ga. Voor een tempo-rit van een uur of 2, 3 gaan mee de gsm, het water en een sultana voor mezelf.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:14

Tja, Laui en ik zijn met een rit van 35 km ong. 2½ u à 3u weg, dan rijden we langzaam, dus dan ben je ook best snel weer terug en heb je niet zoveel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:38

Een Fannypack met water, wat geld en een mobieltje.
Meer neem ik eigenlijk nooit mee.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:43

Voor het zout had ik gister een superoplossing. Je hebt van die pakjes met gerookt spek. Je bek trekt krom van de smaak maar het hielp als een tierelier Haha!

Vind die zonnebloempitten ook een superidee zeg.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:50

Heeft iemand een plaatje van zo'n fannypack?
Zijn ze er in verschillende maten en wat is de prijs?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 13:58

alvast dank voor alle tips, ik zal eens een mooi lijstje samen stellen. Overigens vond ik gsm en geld zo logisch dat ik die er niet eens bij had gezet Knipoog

Ik heb vorige week een heuptasje van agu (voor fietsers) gekocht in een aanbieding voor 17,5 € Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:14

Fasel schreef:
Vind die zonnebloempitten ook een superidee zeg.


Je krijgt er nogal...errm.. tong-handigheid van ( Bloos Haha! ) want je sabbelt het zout eraf, breekt met je tanden de schil open, eet het pitje op en spuugt de schilletjes uit. Ziet er ook een beetje ranzig uit, maar wat zou dat? Ik rijd vaak hele einden zonder iemand tegen te komen, en laat dus een spoor van schilletjes achter Haha!

Met dit weer moet het voor mij wel, anders droog ik ontzettend uit. Ik drink normaal twee liter, op het moment vier liter per dag. Heb dus eigenlijk nog twe bidons nodig.

Zijn die fannypacks ( Bloos , in het Brits engels is fanny geen net woord) handig? Ik heb altijd het idee dat het hotst op je onderrug, maar zoveel mensen rijden ermee dat dat mee moet vallen. Zelf heb ik voortasjes waar precies een dagtocht-uitrusting inpast...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 14:18

mwah, fanny is ook niet echt een schuttingwoord in het engels (vergelijkbaar met achterste oid), dat valt best mee. Mijn australische vriendin had het altijd over haar bumbag en volgens mij draag je zo'n ding voor je dus zou het eigenlijk nog anders moeten heten Haha! Haha!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:26

Ik zou ook een hoevenkrabber meenemen.
Laatst tijdens een boktrit had mijn paard een rotsblok in haar hoef (een steen van wel vier centimeter) die ik er niet met mijn handen uit kreeg. Met een hoevenkrabber was het al flink wroeten voordat die hoef weer steenvrij was....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:35

Lielle schreef:
mwah, fanny is ook niet echt een schuttingwoord in het engels (vergelijkbaar met achterste oid), dat valt best mee.


In het Amerikaans Engels gaat het over je achtertse.
In het Brits Engels gaat het over de (vrouwelijke) geslachtsdelen.

Inderdaad niet echt een schuttingwoord, maar toch ook niet iets wat je aan de lunch met je grootouders aanhaalt Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 18:33

dat is dan toch echt wel heel klassiek Brits Engels Haha! Ik heb veel UK vrienden die het toch over je fanny als bum hebben Knipoog Maar weer wat geleerd vandaag. Overigens is het dan wel een aantomisch juistere benadering van een bumbag, althans als die gedragen wordt door een dame Knipoog

PS mijn grootouders leven helaas niet meer, wellicht dat het daardoor komt Knipoog