bloedneus bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

bloedneus bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 18:48

Onze Marek heeft af en toe een bloedneus. Niet dat het stroomt maar wel bloed. Hij had het op vakantie een keer maar net hoor ik Evert-Jan zeggen dat hij het weer had.

Weet iemand wat dit kan zijn? Het lijkt me op een gesprongen adertje maar dat komt dan toch niet steeds terug?

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:34

ik heb geen idee hoe het komt, maar mijn verzorgshet had het vroeger ook vaak, toen een ander meissie hem nog verzorgde en heel veel reed en gallopeerde veel.... en sinds wij hem doen en rustiger doen is het nooit meer teruggekomen... misschien dat je daar iets uit kan afleiden?

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:41

hey hoe oud is je paard??
vroeger had ik een verzorgpaard van 29 en die had het altijd en dat kon geen kwaad gewoon afpoetsen maar dat kwam denk door de ouderdon
maar ik weet natuurlijk niet wat het probleem bij jouw is

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:27

dat gebeurt nog vaak bij volboeden na de race...de bloedvaten komen na zware inspanning uit te zetten en het bloed pompt er heviger en sneller door, waardoor er al snel een bloed/haarvaatje knapt..op zich niks ergs als het niet steeds weer opnieuw is of overdreven veel...anders is toebranden een optie..

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:50

mijn vroegere jachtpaard heeft het 1 keer gehad,maar dan ook stromen bloed in de stromende regen bij een schimmel, was heel eng, ik ben door een meertje gestapt omhem een beetje schoon te wassen, op stal de boel afgewassen en hij heeft het nooit meer gehad.

Er stonden toen nogal wat dravers op die stal en die zeiden dat als een draver een bloedneus heeft, dat ie meteen wordt afgekeurd.

Een Zuidduits koudbloed bij ons op stal heeft het regelmatig, zoals jij zegt Fasel, geen stromen, maar wel een bloedneus, vooral met warm weer en inspanning, als je dan in zijn neus kijkt met een lampje, zie je dat er een adertje gesprongen is. Overigens heeft ie het sinds zijn 11e ongeveer. Verder is er niets mis met hem.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:44

Mijn paard heeft 1x een bloedneus gehad tijdens een (rustige) lange rit. Ook gewoon een beetje bloed. De DA heeft eens een bronchoscopie gedaan (voor iets anders) en zei dat hij hele oppervlakkige bloedvaten had in zijn neusholte dus dat die makkelijk eens springen. Niets ergs.
Zoiets kan het zijn lijkt me, verder heeft hij het nooit meer gehad voor zover ik gezien heb.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 21:50

Hij heeft vandaag niet gewerkt. Die ander ekeer wel. Het is een schimmelruin van 8 jaar. Verder gezond. HEt komt uit 1 neusgat.

Ik zal eens een lampje meenemen Moritz en kijken.

Dank jullie wel tot zover. Ik hoor uiteraard graag iedereens gedachten hierover.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:41

Het hoefd niet alleen te komen van het werk, maar kan ook komen van iets spannends, engs of nieuws wat hij ziet.
Zolang hij niet veel bloed verliest is het niet erg.
Maar ik zou wel even naar de DA gaan als het vaker voorkomt ( je weet het maar nooit ).