vraag aan endurance/ buitenrijders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

vraag aan endurance/ buitenrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 16:38

Ik heb een probleempje met mijn paard. Ik rij heel graag lange afstanden en ik heb nu twee keer een endurance gereden wat goed ging.

Mijn paard staat in de polder. Je hebt hier in principe prima uitrijmogelijkheden als je paard 100% verkeersmak is. Mijn paard is echter vreselijk bang voor vrachtwagens en trekkers. En willen die er nu net een sport van maken je met paard en al de sloot in te rijden. Zo leert ze nooit dat ze ongevaarlijk zijn. Wie heeft er tips?

Zo wordt het voor mij namelijk een vrij onmogelijke opgave om fatsoenlijk te trainen.


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:42

Saar4 schreef:
En willen die er nu net een sport van maken je met paard en al de sloot in te rijden.


bedoel je hiermee Verward

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:50

Ik denk dat ze bedoelt dat ze (de bestuurders) dat graag doen en daar lol in hebben.

Ik ben benieuwd, die van mij is er ook als de dood voor en dat is echt niet handig (verder loopt hij eigenlijk overal gewoon langs).

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:53

Het zou mooi zijn als je je paard in een weitje langs de weg kunt zetten. Dan went hij al heel snel aan allerlei soorten verkeer.
Verder is het altijd handig als je paard niet volledig verkeersmak is,om een zeer betrouwbaar en rustig paard mee te nemen, zodat het onzekere paard daar van kan leren.
Sommige paarden zijn ook aan de hand veel dapperder dan onder het zadel. Dus ook wandelend kun je je paard aan heel veel situaties wennen.

Het is in ieder geval iets waar je toch 'doorheen' moet. Kilometers maken, Bomproof maken.
Daar kun je ook thuis en met grondwerk mee werken; maak je paard maar dapperder. Wen hem aan rare situaties, klapperende en stinkende dingen etc etc.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:25

als er ergens een vrachtwagen of tractor stil staat laten ruiken.. als er iemand aan komt.. dan vragen of die hem effe wil starten.. en dan maar rondjes eromheen lopen.. als dat allemaal goed gaat.. vragen of die een stukje met je mee rijd.. okey dit kan 9 van de 10 keer niet.. en het gaat ook niet in 1 keer.. misschien heb je de mogelijkheid om samen met iemand mee te rijden die niet bang is..

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 19:16

Sorry dat ik een beetje krom schrijf. Ik zit al de hele middag te schrijven en ben dus een beetje gaar.
Ik bedoel inderdaad dat ze er lol in schijnen te hebben om zo dicht en zo hard mogelijk langs je te scheuren.

Een betrouwbaar paard mee zou handig zijn. Helaas zijn er weinig mensen bij ons op stal die buiten rijden laat staan dat ze een betrouwbaar paard hebben. Ik zal eens gaan rondvragen.

Ze is op zich ook niet bang als ze rustig rijden. Probleem is echter dat ze zo verschrikkelijk hard en dicht langs je rijden dat ze opzij springt. En met sloot aan twee kanten op een niet al te brede weg.....

in ieder geval bedankt voor de reacties.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:02

Ernaast lopen is ook een goede optie, en vooral overal waar ze bang van is aan laten ruiken en zovaak mogelijk heen en weer blijven lopen tot ze er niet meer vanop kijkt.

Als ik met iemand anders meerijd die nergens bang van is, dan is zij ook nergens bang van, maar zodra ik weer in m'n eentje op pad gaat is het weer hetzelfde liedje.. dus of het echt helpt?

Heb zelf gelukkig zelden meegemaakt dat een trekker/vrachtwagen me de sloot in wou hebben, maar je kan natuurlijk ook altijd even je hand op steken zodat ze wat langzamer gaan. En ander misschien even afstappen als er eentje aankomt.
Ergens in een oprit kan natuurlijk ook, zodra je er 1 hoort(doe ik altijd), dan kan je paard tenminste achteruit Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:10

meestal wennen ze er wel aan als ze in een weide naast de straat staan.

echter als je buitenrijdt komen die trekkers veel dichter bij je paard en kan z'n angsgrens overschreden worden.

als het enigszins mogelijk is: ga dressuren.
en vraag aan een bevriende persoon met tractor je te helpen.

stap 1 * die mag de eerste keren in je buurt gaan rijden terwijl jij gewoon dressuurt. als dat goed gaat, laat je hem dichter komen.


stap 2 * laat de tractor stil staan zonder dat de motor draait. ga er naast, laat effe snuffelen, maak gezellig een praatje met de tractorbestuurder!

als dat goed gaat: stap 3 *
laat de tractor zachtjes draaien en rijdt er in stap en draf langs, probeer steeds dichter te komen. ook nu mag je effe stoppen aan de tractor en een kort praatje slaan!

stap 4 *
laat de tractor rustig rijden, jij rijdt er voor bij.

stap 5 *
als ie eenmaal geen erg in de tractor heeft, probeer het dan op de weg!


HEEL BELANGERIJK: deze stappen vragen geduld. dit bereik je niet op één dag of één week. neem je tijd, geef vertrouwen, stop liever bij iets dat goed ging dan dat stapje extra proberen en waar ie dan terug schrik krijgt!

Haha! trakteer die tractorbestuurder enkele keren voor z'n bereidwilligheid nadien , he! Haha!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:42

Saar4 schreef:
Sorry dat ik een beetje krom schrijf. Ik zit al de hele middag te schrijven en ben dus een beetje gaar.
Ik bedoel inderdaad dat ze er lol in schijnen te hebben om zo dicht en zo hard mogelijk langs je te scheuren.

Een betrouwbaar paard mee zou handig zijn. Helaas zijn er weinig mensen bij ons op stal die buiten rijden laat staan dat ze een betrouwbaar paard hebben. Ik zal eens gaan rondvragen.

Ze is op zich ook niet bang als ze rustig rijden. Probleem is echter dat ze zo verschrikkelijk hard en dicht langs je rijden dat ze opzij springt. En met sloot aan twee kanten op een niet al te brede weg.....

in ieder geval bedankt voor de reacties.



haha maakt niets hoor Haha!
maar ik denk dat veel bokkers hier al erg goede tips hebben neergezet.
veel suc6!en het gaat goedkomen hoor Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:57

er is 1 hele makkelijke oplossing:

Midden op de weg gaan rijden! Dan moeten ze wel afremmen!!!
Dit doe ik zelf ook, en t help aardig goed! Moet je wel een paard hebben die toeterproef is, maar dat is makkelijk aan te leren!

Ook kun je een lange zweep in je hand houden, en die uitsteken als er iemand te hard langs rijdt...

(ben bang dat sommige mensen mijn tips gevaarlijk gaan vinden... Maar t werkt meestal wel)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:00

De mijne is wel braaf bij tractors, maar ik blijf idd ook altijd lang midden op de weg staan, tot ik zie dat ze afremmen. Dan ga ik ergens in een dam staan (zodat we niet in de sloot liggen als ze toch schrikt) en zet haar met haar hoofd er naar toe, zodat ze kan zien wat er aan komt.

De tip die genoemd werd van een heuse tractortraining, dat werkt natuurlijk het beste!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 85 bezoekers