andere tak vd paardensport proberen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

andere tak vd paardensport proberen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-03 10:58

Hoi,

Mijn paard is 4 en momenteel rijd ik wat dressuur met haar. Echt dressuren is het nog niet want ze kan nog niet zo veel. Ik zou graag eens een andere tak vd paardensport proberen. Maar mijn paard is heel veelzijdig dus weet ik niet echt wat te kiezen. Dressuur doe ik al maar daar zou ik binnen enkele jaren wel wedstrijden mee willen doen. Omdat Quinz fijn gebouwd is ze een echt dressuurpaard. Maar ook springen ligt haar goed. Hoewel we het nog maar 3x (waarvan het 1x deftig is geweest Bloos ) gedaan hebben vind ik dat ze er wel het talent voor heeft. Direct een goede afzet en zo. Maar ze heeft ook een groot uithoudings vermogen. Na 2u goed rijden kan ze nog altijd rondjes blijven galopperen daarom dacht ik aan endurence. Dat zou ik heel graag doen maar mijn paard schrikt van de kleinste dingetjes en daarom zie ik het niet zo goed zitten. Maar dat kan nog komen. Maar western spreekt me ook erg aan. Niet zozeer om er wedstrijdjes mee te doen maar gewoon. Als recreatie. Quinz maakt van haar eigen veel sliding-stops en en kan heel kort draaien dus dacht ik dat dat haar ook wel zou liggen. Ik moet binnenkort toch een nieuw zadel kopen (want voorlopig gebruik ik een omdat de staleigenaar er toch 2 te veel heeft) dus dacht ik mss een westernzadel, of zou ik het toch maar bij een veelzijdigheidszadel houden, of een dressuurzadel? Mss dat jullie me wat meer kunnen vertellen over de verschillende sporten.
Spijtig genoeg spreekt mennen me weinig aan. Dus voor de menners hier op bokt, sla me nu nie dood eh! Haha!

i love quincy 4-ever Lovers superpaardje...


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:01

Western als recreatie Verward Veel paarden maken van zichzelf sliding stops, maar met ruiter is dat veel moeilijker. Het is maar net wat je zelf leuk vindt en over dat schrikken, dat komt wel goed als je 't veel doet.
Wat je ook kiest, neem wel les.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:05

Ik zou zeggen schrijf je eens in voor een endurance wedstrijd. Ervaring opdoen is heel goed , je moet je niet tegen laten houden doordat je paard veel schrikt(tenzij het echt gevaarlijk wordt).

Volgens mij heb je hem ook nog niet zolang en anders nog niet zolang onder het zadel. Daar moeten jullie beide vertrouwen in krijgen en dat bereik je door de dingen gewoon te gaan doen.
Wil een keer starten in de endurance vraag dan of een stalgenoot mee wil en dat jullie dan de hele route samen rijden.

Westernrijden: dat is niet alleen stoppen en draaien, westernrijden heeft zoveel leuke onderdelen en het is net zo moeilijk als goed dressuur rijden.
ga eens kijken op een stal en neem eens een paar proeflesjes op een paard wat zo gereden is.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:45

Ik zou wat westernrijden betreft eens wat lessen nemen op een Westernmanege, kijken of het je ligt. Ik rijd recreatief western met Rowan en vind het heerlijk, hij loopt er super mee - maar niet alle ruiters kunnen ermee uit de voeten, en ook niet alle paarden.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:55

Als ik het zo lees denk ik gelijk aan SGW rijden. Daarmee rijd je dus dressuur, springen en crossen. mischien iets voor jouw en je paardje? jullie kunnen dan nog altijd in iets specieliseren later als je merkte dat een onderdeel jullie toch beter liggen en de andere toch niet zo leuk vinden.
Ik heb ook diverse takken geprobeerd- westernrijden heb ik geleerd op een echt western getraind paard die ik destijds verzorgde (hij was vd westerninstructeur die destijds op de manege lesgaf) maar ik ben toch teruggegaan naar het dressuur. vind ik veel leuker. maar ieder smaak is anders, ook heb ik het geluk gehad dat ik beide dressuur en western op goed getrainde paarden gereden heb en dus het echt heb kunnen proeven en een goede beslissing kunnen maken.
Ook mennen vind ik interessant- hoop volgend jaar ook wat menlessen te kunnen nemen met mijn paard. Maar ik denk ook niet dat mennen wat voor jullie is- zoals je al zegt het trekt jouw niet. dan zou ik het ook niet doen.
Als je western wilt gaan rijde zou ik zeggen probeer het eerst op een goed getraind western paard om te kijken of je het wel leuk vind, en neem meer als 15 lessen om een echt goed gevoel te krijgen.
Maar ik denk dat SGW jullie het beste zou passen voorlopig.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:29

sgw ja, daar dacht ik ook aan
en dat schrikken komt ie wel overheen, hij is pas 4


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 113 bezoekers