van groeiachterstand via groeispurt en nu....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

van groeiachterstand via groeispurt en nu....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 22:51

toen ik mira kocht was ze 2,5 jaar oud, nu is ze 4 en in de anderhalfjaar dat ik haar heb is ze bijna 15 cm gegroeid, ze had een flinke groeiachterstand. Het ging altijd met spurten en nu weer. Ik heb 2 maanden terug een ander zadel gekocht omdat ze haar toenmalige zadel niet meer paste, (ze kreeg zadeldwang en bijna ook drukplekken). Nu is ze in die 2 maand van normaal gebouwd met een extreem hoge schoft via behoorlijk overbouwd naar een klein beetje overbouwd met een normale schoft gegaan. Het zadel dat ik 2 maand terug gekocht heb past nu alleen nog met een keiltje van ongeveer 5 cm.

Nu is m'n vraag hoe jullie omgaan met een paard zoals dit. Hoeveelheid werk, zadels, voeding etc.

Nog wat aaanvullende info: ze is sinds ik haar heb alleen maar opgeknapt. van vorig jaar sept tot begin dec. heeft ze op een stal gestaan waar ze zich niet echt thuisvoelde en slecht haar voer opnam ondanks dat ze dat zowel voldoende als van goede kwaliteit kreeg. Van de winter heeft ze op een manege in pension gestaan waar ze erg opgeknapt is en vanaf maart staat ze op een kleine stal (maar 4 paarden, ruime stallen)met minstens 8 uur per dag weidegang.
Vanaf juni staat ze dag en nacht op de weide met haar maatje. Ze is eigenlijk steeds met sprongen vooruit gegaan.en sinds ze op de huidige stal staat heeft ze weer van die groeispurten Ze heeft lol in het werk en is gek op aandacht. ze word 3x per week een half uurtje gereden (veel stap en vooral draf en wat galop). Daar naast 2x per week 15 tot 20 min longeren (veel draf) en 1x pw freestyle. Ze ervaart al het werk als zeer licht.Naast de weidegang krijgt ze een met basisbrok vergelijkbare brok van de plaatselijke veevoerbedrijf en een soort kuilgras uit plastic balen. Ze is een kruising tuiger x bloedkikker en lekker aktief maar niet overdreven.
ze wil zo graag wat met je doen dat ze eigenlijk beledigd is als je haar vrijgeeft. je moet haar echt tegen zichzelf beschermen want zij geeft haar grens niet aan.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:39

Wbt het zadel. Het is lastig als je paard zo groeit, maar toch belangrijk dat je een goed passend zadel hebt. Ik zou dus de kunstgrepen achterwege laten en weer opzoek gaan naar een ander zadel dat netjes ligt.
Ook Yorghos heeft zo'n lastige groeiperiode gehad, waarin ik 4 zadels versleten heb, maar ik heb wel altijd voor een passend zadel gezorgd. Doe je dat niet, dan krijg je straks met rugproblemen te maken...

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:14

Ik heb ook een vierjarige die nog steeds groeit en in overleg met dierenarts en fysio heb ik hem nog steeds laten staan. Dat betekent dat ik er nog steeds niet op zit. Volgende maand gaat ie naar een africhtingsstal waar ie alleen maar aan de lange lijnen wordt gewerkt, hij in de stapmolen gaat (3 maal daags 10 minuten) en waar veel met 'em wordt gewandeld. Dat schijnt het werk te zijn waar hij sterk van wordt. Iedereen heeft mij afgeraden er op te gaan zitten, omdat ie nog zo in de groei is, loop je het risico dat je problemen krijgt met z'n spieren en gewrichten.
Mbt het zadel: als hij braaf is kun je kijken of je er event. zonder zadel op kunt, dat is makkelijker voor je paard en goedkoper voor jou!