Veulen kopen -> waar moet je op letten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Veulen kopen -> waar moet je op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 18:08

Ik ga morgen waarschijnlijk een veulen bekijken waarin ik geïnteresseerd ben. Hoe pak ik dit aan en waar moet ik op letten. Ik heb sowieso morgen nog geen deskundig iemand bij me (m'n vriend gaat mee), maar als het me wat lijkt dat wil ik daarna nog een keer met een vriendin gaan kijken.

Wie heeft er wat tips?!

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:19

Ik ga altijd op mijn gevoel af,en gelukkig tot nu toe heb ik altijd de juiste keuze gemaakt,ik heb drie prachtige fjorden staan,die ik ook als veulen heb gekocht.
Als mijn gevoel goed is en het paard spreekt me aan en het karakter,dan koop ik hem of haar.
De gangen kijk ik ook altijd naar,maar je kan nooit met zekerheid zeggen hoe een veulen zich verder zal ontwikkelen,ook qua verzorging kan je een veulen breken of goed opfokken.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:52

Ik denk dat je gewoon naar dezelfde dingen moet kijken als of je voor een ouder paard zou gaan, muv dat je hem niet kan berijden. Dus ziet het beestje er gezond uit, hoe is de omgeving enzo, is voor mij ook belangrijk. En hoe is de eigenaar en hoe denkt hij over paarden en ze te houden, dan heb je ook een idee van wat er al mee is gedaan.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:06

Afhankelijk van de uiteindelijke hoogte die je zoekt (is bij veulens nog moeilijk te zien), schijnt er een trucje te zijn om de pijplengte te meten en dan met een bepaalde rekenformule weet je (ongeveer) de uiteindelijke hoogte).
Eea is natuurlijk wel mede-afhankelijk van goede opfok.