Wanneer nieuwe paardenschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Wanneer nieuwe paardenschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 23:36

Pjelk loopt nu een half jaar op zijn schoenen van Smit uit Rijssen. Ze zien er nog hartstikke mooi uit maar ik heb gehoord dat je na een jaar nieuwe schoenen op maat moet laten maken omdat de hoeven omdat er geen ijzwrs meer onder zitten van vorm veranderen en smaller worden. Hierdoor gaat de schoen ruim zitten. Maar wat ik niet weet of de tijd dat het paard ijzers droeg er ook ietrs toe doet.
Pjelk heeft vorig voorjaar zes weken op ijzers gestaan maar omdat hij er iedere week een verloor heb ik die voor goed afgezworen. maar kunnen zijn voeten in die zes weken nu erg veranderd zijn? Of veranderen de hoeven altijd als er ijzers onder komen, ongeacht hoe lang die er onder zitten omdat de hoef voordat het ijzer er onder komt heel kort bekapt wordt? Wat ik dus weten wil is of ik voor Pjelk nu een stel nieuwe schoenen moet laten maken of dat dat nog niet nodig is.


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:42

denk dat je dat het betse met smit kunt overleggen
volgens mij veranderen de hoeven niet echt drastich veel door maar 6 weken ijzers
maar door de demping van de hoefschoenen zullen ook blote voeten tovh wel iets veranderen door de hoefschoenen
maar aangezien van ijzers naar schoenen een jaar duurt voor er nieuwe schoenen nodig zijn
zal dat met blote voeren naar schoenen net zo lang of misschien langer duren omdat de hoef al; een vrij natuurlijke vorm heeft

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:46

Smaller worden omdat er geen ijzers onder zitten? Ik dacht eerder juist breder... Omdat een ijzer ze smal houdt en ze tegen houdt met uitzetten?
Je moet bij de schoenen gewoon kijken hoeveel ruimte je naast de rand van de hoef over houdt, en of ze niet gaan draaien. Zolang ze niet gaan draaien en je ze nog goed aan en uit krijgt zitten ze hoogstwaarschijnlijk nog goed... Misschien slijt de onderkant van de zool wel meer in zijn natuurlijke loopvorm, maar dat is niet zo erg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 01San, 2IJsjes, Babootje, bamisalami, hagelslag, Isa_Sofie, MirandaMalik, Rainer, redbutton, Roulette_, Tierania_, turtlelito en 76 bezoekers