gazon-gras slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

gazon-gras slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 21:19

Mijn pony's staan bij familie en daar helpen wat jonge jongens met de tuin enzo, oa het gazon te maaien.
Laatst gooide ze een deel van dat gemaaide gras bij mijn pony's, mijn instructrice zei dat dit heel erg slecht is, terwijl anderen beweren dat er niks aan de hand is..
Toen ik er van de week eens goed over na dacht, bedacht ik me dat ik volgens mij weleens gehoord heb dat dat inderdaad slecht is?
Iemand die het zeker weet?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:21

Het is veel te fijn en te kort gemaaid.Het is natuurlijk heel lekker maar ze kunnen er verstoppingen van krijgen in de slokdarm.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:23

Het is warm geweest, mij is altijd verteld dat het daardoor kan gaan gisten in de maag.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:26

Is bij mij ook blijven hangen uit de Penny idd Haha!

Er schijnen mensen zat te zijn die het zelf regelmatig aan hun paarden voeren zonder problemen , maar je hoort idd van het gevaar van verstoppingen , en een bepaald gistingsproces van het korte gras ,
en dat het niet goed in de maag/darmen verwerkt kan worden , dat soort dingen.

Er zal ongetwijfeld iemand zijn die het beter en wetenschappelijker uit kan leggen dan ik , ik heb de klok wel horen luiden...jeweetwel Knipoog

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:19

Niet doen, kan idd vastlopen in de slokdarm.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:50

euhm maar mijn paardje knabbelt aan korter gras dan gemaaid gras als hij op een schrale weide staat. Verward

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:53

ik wist ooit waarom het niet mocht, maar nu niet meer

als ik dat gemaaide gras zie, twijfel ik er niet over dat starlight dat krijgt. Gatver, dat ziet er zo ranzig uit.

maar starlight eet ook wel eens een hapje van ons gazon (aan de hand, niet lang) vind ze echt superlekker.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 00:03

Het probleem is dat paarden gemaaid gazongras niet goed genoeg kauwen en heel snel wegvreten,
dit geeft grote kans op verstoppingen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:40

Bovendien kunnen er in gazongrasmengsels grassen zitten die giftig zijn voor je paard/pony

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:43

Dus mijn halve meter lange gazongras kan ik na het maaien voeren? Oke, dat wordt nog minder vaak grasmaaien en gewoon opvoeren, zeker nu gister mijn groene bak door iemand anders is meegenomen. Zij zijn groot en ik is klein!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:45

Doordat de grasmaaier het gras kapot slaat komen er heel veel eiwitten vrij. Da's dus niet goed voor je paard/pony. Het ligt vnl aan de manier van maaien, als je idd grazongras van een halve meter met een zeis maait kan je het wel opvoeren, mits er geen giftige grassoorten inzitten.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:19

het is idd slecht....
te veel eiwitten en te dun of zo iets......
weet nie meer waarom maar het is igg slecht Knipoog

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:13

Het plakt aan elkaar dus geeft verstoppingen daarbij gaat het broeien, laat het maar een dag liggen nou dan stoomt het lekker.........

Mijn broer had het een keer niet goed weggelegd, wat dacht mijn lieve 3 jarige sul, hm lekker eten!!! Maar daarna was ie toch goed ziek en moest de DA komen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:03

ja net gemaaid gras is inderdaad slecht
ik dacht ook dat het iets met gisten te maken had ofzo, maar kweet het ook niet precies Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:38

Gemaaid gazongras is om twee redenen slecht voor je paard. Het is niet bedoeld als voedergras maar om een mooie mat te krijgen. Daarnaast is gemaaid gras te stoffig en te klein om goed te kunnen eten. En wat hier ook gezegd wordt, met dit warme weer gaat al die boel sneller broeien en da's ook niet best voor de gevoelige paardenmaag.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:49

Niet doen. Gemaaid gras mag je ze niet geven.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:41

Daarom zet ik altijd zelf mijn paard op het gazon!!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:27

Owneej .. staat je paard lang op dat weiland want ik merk bij mijn paardjes ze worden snel dik. Als je het gras maait word het heel erg eiwit rijk wat kan leiden tot koliek en hoefbevangen heid ik zou het dus afraden

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:12

Ik geef mn paarden altijd 1 of 2 handjes gemaaid gras(tsja in de wei groet het niet) en heb het aan de DA gevraagd, ik mocht het idd niet geven als het al lang had liggen broeien, en mocht er ook niet veel van geven, maar gewoon direct na het grasmaaien een paar handjes, daar was nix mis mee

ook wij hebben 2 jongens die regelmatig in de tuin komen werken, en die hebben een keer al het gras dat eraf kwam in de wei gegooid, ons mm had gezegd gooi het maar in de wei bij de herten, maar had er niet bijgezegd dat ze het dan in t voorste stuk moesten gooien waar aleen de herten konden komen en de paarden niet

dus mn 3 paarden hebben de herten bij hun gras weggejaagd en hebben 3 volle kruiwagens gras opgegeten....maar er is gelukkig nix gebeurd.

ook laat ik ze weleens aan de hand wat grazen van het gras, dan gebeurd er ook nix.

ons grasveld is 2 jaar terug voor een deel opnieuw gelegd, na de brand van de stal was er bluswater+olie de achtertuin ingelopen, die dus compleet is afgegraven en opnieuw is aangelegd, dat nieuwe gras is ech van dat felle groene gazon gras, t gras in de zijtuin en een klein stukje vd achtertuin is meer gras wat ook in de wei staat, is ook wat grover dan dat gazongras, daar laat ik ze ook weleens van eten, nog nooit iets gebeurd.
maar ze krijgen dus nooit veel gras tegelijk!