Wat moet ik hiermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boxer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Horst (lb)

Wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 21:30

Hallo allemaal,
mijn ruin van 3 jaar is net terug van het inrijden.
Ik heb hem weggebracht omdat ik hier niet zelf mee wilde stunten (daar heb ik gewoon niet genoeg ervaring voor). Helaas ging het inrijden niet zo als ik gehoopt had.
Ik zal even bij het begin beginnen.
Ik heb hem dus weggebracht naar iemand die al jaren paarden inrijdt (dus ervaring genoeg, dat is geen discussiepunt). Bij mij loopt hij de hele dag in de wei, hij kan naar binnen als hij dat wil. Daar stond hij de hele dag op stal (daar was ik het niet helemaal mee eens, maar hij liet zich absoluut niet pakken als hij in de wei liep). Iig, longeren ging goed, hangen ging goed, alleen schudde hij de hele tijd met zijn hoofd. Ook het erop zitten ging goed, totdat er aan de teugels gezeten werd. Op een gegeven moment werd de dubbellonge eraan gedaan (niemand erop) en werd gekeken of hij zo wat beter naar de teugels wou luisteren. Gevolg was dat hij zich liet vallen (achterover) tot 2x toe). Er werd mij aangeraden een paard te zoeken wat beter bij mij past. Ik rijd nu zo'n 5 jaar op de manege, erg actief, en heb dit paard nu al zo'n 2,5 jaar, dus met de 6 maanden gekregen. Ik ga morgen met hem naar de tandarts, kijken of er problemen met zijn tanden zijn en of zijn gedrag daar aan ligt.
Nu komt dus (eindelijk na dit lange verhaal) mijn vraag:
Denken jullie dat een paard zich zodanig kan vervelen (de hele dag op stal) of zodanig "heimwee" kan hebben (eenkennig??) dat zijn gedrag zo radicaal veranderd? Nu hij weer hier thuis staat is hij weer poeslief en mijn zus heeft zelfs al een stukje op hem gereden!!
Of dat eventuele tandproblemen zo'n extreem gedrag veroorzaakt?
Voordat jullie zeggen dat ik sowieso te weinig ervaring heb (en dat weet ik), ik heb dit paard al zo lang, en ook als ik hem ingereden krijg (met hulp) dan heb ik al iemand met veel ervaring die mij zal begeleiden. Ik heb niet de illusie dat ik dit alleen op kan lossen, maar ik wil kijken of hier nog iets aan te doen is voordat ik hem eventueel wegdoe.
Sorry voor dit lange verhaal, ik hoop dat jullie tips of ervaringen hiermee hebben (hier zitten ervaren mensen genoeg geloof ik *LOL* )

Heel veel groetjes Thea

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:36

Nu heb ik nog nooit een paard ingereden en ben zelf beginnend paardenbezitter.
Wat ik wel weet is dat een paard erg kan veranderen door een veranderde omgeving of situatie. Kan me zo voorstellen dat als hij al 2.5 jaar bij jou staat en gewend is aan de routine bij jou op stal dat het dan een enorme overgang is. Kan me zo voorstellen dat jullie rustig en geduldig met hem omgaan en dat hij veel aandacht krijgt terwijl hij op een professionele stal misschien wel 'een van de velen' is.
Ook ken ik meerdere mensen die hun paard wegbrachten om te laten inrijden en dan vervolgens een paard terugkregen dat ze konden longeren en dat een zadel op had gehad. Basis beenhulpen kende de paarden nog niet, laat staan links of recht of (allerbelangrijkst) een rem.
Ik zou als ik jou was niet direct je paard wegdoen maar gewoon zelf rustig aan de gang gaan met goede begeleiding. Zodat het hele zadel gebeuren ook onderdeel wordt van zijn routine.
Vooral als je zegt dat je zus er al een stukje op gereden heeft dan denk ik dat het allemaal wel goed komt .

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:48

t zou best eens kunnen, omdat hij zicht misschien in de stal verveelt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:01

Ik ga helemaal met Apple mee.
Ik denk als ik dit zo hoor, dat het idd best goed kan komen als je er zelf (met goede begeleiding uiteraard) rusitg mee aan de slag gaat.
Succes!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:18

Gedrag van een paard kan idd heel erg snel veranderen door zijn omgeving. Heb het zelf meegemaakt (niet met zo'n jong paard).
Remy begon van de ene op de andere dag spontaan in mijn nek te stijgeren als ik met hem de bak in kwam. Dit had hij nog nooit gedaan. Op dat moment kon ik niks aan zijn omgeving veranderen. De eerste week dacht ik dat hij gewoon liep te klieren en kreeg hij op zijn sodemieter, maar dat hielp allemaal niks, dus heb ik hem daarna telkens als we samen de bak in kwamen volledig genegeerd. (het stijgeren dan) Gewoon rustig gebleven en na een paar dagen was het over.

Als ik jou was zou ik gewoon zelf rustig aan met je paardje beginnen te rijden. Met goeie begeleiding dan. Dan zal het vast wel goed komen, zeker als je dit paard al 2,5 jaar kent!

succes ermee!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:27

Goede instructeur zoeken en rustig doorgaan. Omdat die paarden erg overdonderd worden door het plotselinge inrijden kunnen ze gekke dingen doen omdat ze niet snappen wat er allemaal met ze gebeurd.
Als je in het noorden woont kan ik je misschien wel helpen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:44

Als je wel erop gaat even een extra teugel aan de neusriem maken. Daar kun je dan mee sturen zonder dat je hem gelijk helemaal in de mond pakt. Doe ik altijd en werkt tot op heden perfect, nog nooit problemen mee gehad. Wel zorgen dat je altijd met zijn tweeen bent, liefst met iemand die al vaker paarden zadelmak heeft gemaakt.

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:45

Ik had als ik jouw was gewoon het paard bij je laten staan en iemand naar jouw toe laten komen om 'm in te rijden, paarden zijn behoorlijk stress gevoelig. En volgens mij leren ze iets nieuws sneller in een vertrouwde omgeving.
Ik zou als ik jouw was gewoon rustig aan opnieuw gaan proberen en niets overhaasten. Volgens mij is die overgang naar een andere stal en dan ook nog nieuwe dingen leren, gewoon wat teveel geweest.
Als je dit paard al meer dan twee jaar hebt, en je haalt hem dan weg uit z'n vertrouwde omgeving met onbekende mensen en andere regels, dan kan een paard daar van, van slag raken.
Dus doe het rustig aan, en geef het de tijd.
En neem vooral geen overhaaste beslissingen.

Boxer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Horst (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 23:28

Nou ik ben dus net terug van de tandarts.
Hij heeft er 2 enorme kiezen uitgehaald met haken en alles erop en eraan en nog 2 wolfstandjes.
Geen wonder dat mijn paard zo extreem reageerde.
Nu op mijn dooie gemak verder met hem (wel met goede begeleiding natuurlijk).
Ik vind het wel een beetje kwalijk dat degene die hem "ingereden" heeft dit niet opgemerkt heeft.
In ieder geval ga ik lekker zelf verder en blijft ze lekker bij mij staan. Dat bevalt haar toch het beste geloof ik *LOL*

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:32

Mooi!

Lijkt me toch ook wel fijn te weten dat er ook iets lichamelijks aan de hand was Lachen.

Veel succes verder met je paard .