hoefsmid geweest, nu kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 10:19

Mijn paard is vrijdag naar de hoefsmid geweest, en is toen voor het eerst beslagen achter. Voor was hij al 1 keer eerder beslagen geweest. Van de dierenarts moest hij worden bijgezet achter, vanwege een koehakkige stand. Nu loopt hij dus op het harde heel kort achter. Volgens mij denkt hij dat die niet kan lopen op die ijzers ofzo. Kan het zijn dat hij moet wennen aan de ijzers en de nieuwe stand of is hij te kort bekapt?Wie herkent dit.Hij staat stil vanwege een peesblessure en ik wandel en laat hem elke dag even grazen. Wat heb ik toch een kneusje van een paard..... Huilen


homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 10:28

Hai Pascha,
Wat een pech zeg Boos!
Het gebeurt wel vaker dat paarden de eerste dagen na het beslaan wat kort lopen, meestal gaat dat na een dag of 3 a 4 vanzelf weer over.
Schijnt een kwestie van gewenning te zijn......
Maar als je paard langer kreupel of kort blijft lopen, dan zou ik toch even terug gaan naar de hoefsmid.
Er kan nl. ook een nageltje verkeerd zitten (door het levende deel van de hoef heen), en da's vrij eenvoudig door de hoefsmid te verhelpen !
Succes, hopelijk gaat het snel weer wat beter !

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 10:32

Ze moeten altijd eerst even wennen aan hun nieuwe voeten dus het kan zijn dat ze kreupel gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:57

Misschien moet je aan de moddereter vragen dit item naar medisch te verplaatsen. Daar kun je deze vraag stellen aan Dr. Offereins.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 12:11

Als de achterbenen van stand zijn veranderd ben ik er wel zeker van dat het daar door komt.
Heeft je smid je niet gewaarschuwd?
Toen mijn haf op keiltjes moest werd er netjes verteld dat het wel een weekje kon duren voor hij lekker ging lopen. De stand veranderd dus ook het gebruik van spieren en pezen.
Ga jezelf maar na als je ineens op hoge hakken gaat lopen, dan krijg je spierpijn in je schenen.
Ik zou het ff een weekje a 1,5 rustig aan doen als het dan niet beter wordt moet je contact opnemen met je smid of veearts.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 13:33

Ben eens met Cowgirl, ff wachten, na een paar dagen niet weg, dan naar de dokter of de smid. Wij hebben hier ook een paardje op stal dat na jarenlang door dezelfde smid bekapt te zijn na verandering van smid kreupel ging lopen... was echt na een tijdje over!

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 20:46

Hai Pascha,
Hoe is het nu met je paard ???
Hopelijk loopt ie al een beetje beter ???

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-01 09:39

Hij begint al wel beter te lopen, maar struikelt nog wel veel. Omdat hij al een peesblessure heeft, ben ik wel heel voorzichtig. Hij mag dus niet in de wei of los in de paddock. Daarom denk ik dat hij ook nog niet de kans heeft gehad om te wennen aan de nieuwe stand op stal. Vrijdag moeten we voor controle en behandeling van de pees naar de dierenkliniek, ik hoop dat hij dan weer normaal loopt...

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 21:19

Groot gelijk dat je het even rustig aan doet hoor, een blessure zit in een klein hoekje (maar dat hoeven we jou helaas niet meer te vertellen Boos! )
Probeer maar goede moed te houden hoor, met het "ijzer-probleem" komt het vast allemaal wel in orde.
Veel succes vrijdag, ik zal voor je duimen !

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 21:35

Ik zou het even rustig aan doen en een paar dagen aankijken. Na drie dagen geen verbetering de hoefsmid bellen..

Mijn hengst staat ook behoorlijk stijl, dat hoort bij zijn ras (Andalusier). Hij mag maar max 7 weken op zijn ijzers staan. Hij staat voor op ijzers en achter wordt hij spatbekapt. Als hij bij de smid is geweest moet er zoveel af dat hij de eerste paar dagen echt beroerd loopt. Ik longeer hem dan en zet hem in de wei of paddock, zodat hij wel veel beweegt. Na 3 dagen loopt ie helemaal oke en kan weer weken vooruit. De dagen voor hij weer naar de smid moet begint hij al wat te kwakkelen met lopen...onregelmatig, stijf...goed beslag is bij hem heel erg belangrijk!

Groetjes Suzanne

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 21:45

He Pascha, ik zou het even afwachten, en als het niet goed overgaat toch even de da of de smid informeren. Mag ik heel voorzichtig vragen welke smid je hebt Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Ik kom namelijk bij je uit de buurt, en ik rij bij een smid.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 21:45

Misschien is ie te kort gekapt, is die van mij heel gevoelig voor. De hoefsmid waardoor ie gekapt word doet dat altijd best kort...Laatst liep ie een week kreupel omdat ie zo kort gekapt was, echt zielig. Ze is voorheen altijd vierkan beslagen geweest en laatst hebben we de hoefijzers eraf gelaten en toen liep ze echt op eieren. Waarschijnlijk moet jou paard er aan wennen en loopt ie over een tijdje weer helemaal goed! Wel moet je zorgen dat ie elke dag beweging krijgt en dus niet stijf wordt! (Krijgt die van mij ook heel gauw, maar dies ook wel heel errug gevoelig hoor!)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-01 10:09

Fieke, de hoefsmid die ik heb heet Aloys Lageschaar. Doet bijna alle paarden bij ons uit de buurt en is volgens mij wel een goede smid.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:22

O ja, daar heb ik vaker van gehoord. Gaat het al iets beter met je pony?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-01 11:21

Ja, het gaat al stukken beter met hem, hij is al weer ondeugend... Morgen naar de kliniek voor een behandeling van de pees. Ben wel zenuwachtig, hoop dat het er goed uit ziet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, boemel, OleJon, Tess__ en 120 bezoekers