hoofdstel tinker, ppfff

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

hoofdstel tinker, ppfff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 17:34

Wat voor een hoofdstel hebben jullie voor jullie Tinkers?

Onze Tinker heeft van 'hoofdmaat' een cob, maar de neusriem van zo'n hoofdstel is te klein. Daarom hebben we voor hem een full gekocht. Daarvan past de neusriem nipt, op het laatste gaatje. Maar echt comfortabel is het niet.

Bestaan er grotere neusriemen dan die die bij een full zitten? Hoe zijn jullie aan het hoofdstel van jullie tinker gekomen? Moet je echt een andere neusriem apart kopen?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:37

Meestal scheelt het ook per merk hoe lang de neusriem is. Je zou eens naar andere merken kunnen gaan kijken.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 17:53

XFull, zullen niet bij veel ruitersportzaken op voorraad zijn maar bestaan wel.
Je hebt van sommige merken ook nog XXFull, maar zo ernstig zal het toch ook weer niet zijn?
En idd bij elk merk is de maat raar genoeg anders.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:49

Ik heb twee full hoofdstellen en die passen prima. Sox heeft toch geen klein hoofd maar wel in verhouding. Heeft jouw tinker misschien een ramshoofd? Zet anders een advertentietje op Marktplaats voor een neusriem of hier bij EAV.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 10:57

Voor mijn Tinker heb ik gewoon een simpel pagony hoofdstel, met gecombineerde neusriem, maat cob, en die past prima.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:44

ik doe het gewoon simpel met een 1-oor westernhoofdstel, pas gewoon, geen gedoe met neusriem, en dat is er toch alleen maar voor dat hij zn tong niet over het bit slaat en dat doet hij niet, hij mag zn mondje lekker open doen met rijden...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:08

Gam heeft ook wat een raar hoofd, ik heb 5 hoofdstellen gepast waarvan dan weer de neusriem niet paste en dan de rest weer niet... gam zijn hoofd is een beetje uit proporties, lang en smal met een ramsneusje. Uiteindelijk toch maar voor de duurdere chetak gegaan die netjes past, alleen de kinriem is wat te lang.

succes.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 14:58

Hai,

Mijn tink heeft ook een westernhoofdstel dus geen gedoe met een neusriem. Helaas zijjn gewone western hoofdtellen te klein, dus heb ik er een op maat laten maken. Jim is dan ook wel erg groot en heeft ook een erg groot hoofd. Haha!

Groetjes Koetjespaard

Joepie geslaagd!!!
Profiel bijgewerk!!! Jim verteld zijn levensverhaal

lisanne

Berichten: 180
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:09

mijn tink heeft een extra full hoofdstel anders paste het niet om die dikke kop van hem.
het is geen merk ofzo het was de enige in zen maat maar het werkt prima Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 17:40

Het probleem is me een beetje bekend, zowel bij het rij als het menhoofdstel.

Het rijhoofdstel heeft maat Full waarvan de neusriem net past en de rest aan de ruime kant is. Ook de keelriem is maar net lang genoeg. Dit is een duits fabrikaat maar ik heb geen idee van het merk.

Bij het men tuig is het helemaal een ramp.

Een full tuig waarvan inmiddels de keelriem en broekriemen vervangen moeten worden door een extra full (kan gelukkig bij dit tuig) omdat hij gewoonweg blijft groeien, terwijl hij volgende maand 5 wordt. Bij de rest van het tuig zijn er gaatjes bijgemaakt omdat hij op sommige punten te kort is voor een full tuig.

Maar met passen en meten lukt het wel.

O ja O Connor heeft wel een licht ramshoofd.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:03

Mijn eerste hoofdstel was een Pagony Statson full, past prima, alle riempjes lang genoeg. Op het concours hippique in Eext vorige maand heb ik een full wit onderlegd hoofdstel gekocht. Op de gok. Maar ook dit past heel goed. Ik gebruik nooit sperriempjes maar die passen ook. Het ligt er dus maar net aan wat voor type tinker je hebt. Varieert blijkbaar van cob tot extra full.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:54

lisanne schreef:
mijn tink heeft een extra full hoofdstel anders paste het niet om die dikke kop van hem.
het is geen merk ofzo het was de enige in zen maat maar het werkt prima Knipoog

ja maar canon Knipoogheeft ook wel een mega hoofd.
Ailin heeft een cob maar maar de neusriem is aan de kleine kant terwijl de bakstukken te groot zijn. ach t past als je ze allebei op t uiterste doet Haha!

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:01

Meagan heeft maatje cob voor haar hoofdstellen en halsters. De hoofdstellen passen uitstekend als ik alles op de kleinste stand zet...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 09:29

Ja, ze heeft wel lichtjes een ramshoofd.
Van zo'n 'super-full' hoofdstellen heb ik nog niet gehoord.


Karuna: wij gaan er ook mee mennen over ongeveer een jaar. Ik kijk al uit naar het zoeken van een geschikt tuig! Misschien moet ik er een op haar maat laten maken?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

duikpaardje

Berichten: 1472
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:43

neem een goed passend hoofdstel mee naar de winkel, zoek een verkoopster met heel veel geduld Haha! Haha! op en blijf net zo lang zoeken tot je er eentje op maat gevonden hebt, of iets ruimer op de plaatsen waar het nu wat krap zit.
per merk en model zit er heel veel verschil in de riempjes en de gaatjes.
het heeft ons even wat tijd gekost, maar we hebben nu een passend hoofdstel.
bij mijn oude hoofdstel van tommy (nu alleen in gebruik voor longeren) had ik een maat full hoofdstel en toen apart voor 8 euro ofzo een paar cob bakstukken gekocht.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:48

Voor mijn Tinker merrie gebruik ik een hoofdstel maat Full alleen zonder neusriem en sperriempje omdat ze dat beide niet prettig vindt zitten...

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 16:59

Ik heb voor mijn tinkie een cob hoofdstel, past perfect, de bakstukken op z'n kleinst, de neusriem wat ruimer. Van halster past ze de cob op z'n grootst (ongeveer) en de full op z'n kleinst.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 19:34

Ik heb gewoon een full maat. Standaard maat en de goedkoopste die er was. €10 en klaar was ik past perfect even in de olie gehangen en is nu lekker soepel. Mijn vader heeft een kwpner van 165cm en die gebruikt mijn hoofdstel ook zonder hem te verstellen Haha! enne wat tuig betreft ik heb een full tuig past prima. suc6 ermee

21-5-2010 Luc geboren!

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:37

Ik zou lekker zonder neusriem rijden!!
Ik vindt het veel mooier en zoals je zelf al zegt zoon neusriem zit nu niet echt comfortabel!
Zelf weet ik nog niet eens of onze Damian zijn hoofdstelletje wel past want hijs nog maar 1 dus dat duurt nog wel ff!!
Maar goed weer ff ontopic...
Ik zeg zonder neusriem!!!

Groetjes Evelyne

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:20

Ik had bij de bieb het boek "het bit, het paard en de ruiter" gereserveerd en vanmiddag lag het eindelijk klaar. Daarin staat ook dat je over het algemeen goed zonder neusriem kunt rijden, zeker als je hem toch al redelijk los hebt zitten. Ik ga het dus met mijn pagony hoofdstel proberen, sommige paarden vinden een neusriem hinderlijk dus alles wat beter kan proberen we Lachen

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:37

Als ik zonder neusriem rijd is er geen houden aan. Dan knijpt ze er tussenuit heb het een hele tijd geprobeerd totdat ik bijna onder een auto zat omdat mevrouw niet wilde luisteren en stilstaan. Nu rijd ik weer met neusriem en is er niets aan de hand. Volgens mij ligt bij mijn merrie het bit rustiger ofzo en ze kan haar mond niet zo ver meer open doen.

21-5-2010 Luc geboren!

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:14

Ik heb voor mijn tinker een kieffer hoofdstel full gekocht met een africhtings neusriem ( lage neusriem). Deze passen beter en ik vind het ook mooier staan bij een tinker dan een dubbele neusriem. Omdat ze bij de neus wat smaller zijn dan boven het bit heb je meer kans dat hij past. Ik houdt nog best wat ruimte over.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 08:31

Ook ik zit met mijn tinker in de lastige maten.
Yorghos heeft een ramshoofd en verder ook een vrij "lang" hoofd. Een maat Full past hem soms wel en soms niet. De neusriem past zowiezo niet, maar omdat ik bitloos rijd is dat niet zo erg.
Ik heb pas een hackamore op maat laten maken omdat hij de standaard maat echt niet past.
Qua halsters is het ook even proberen. De ene full past net, de andere nog niet bijna...

* To Belg, or not to Belg *

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:37

M'n fjord moet ook een full terwijl hij maar 135cm groot is. Anders kan de neusriem echt niet dicht! Met de Full zullen we wel een gaatje moeten bijprikken aan de bakstukken (zullen het vanavond voor het eerste gebruiken, het is eerst enkele malen geolied geweest Haha!). M'n tinker zal vast ook wel naar een full moeten, want op één jarige leeftijd moet ie een halstermaat cob. Ik vind zelf bij een tinker een hoofdstel zonder neusriem het mooist staan, dan komt de hoofdtekening veel mooier uit

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faya_barock, Iris94, NinaCharlie, sassycas, Sintara en 43 bezoekers