Haverzak bij verkoudheid???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Haverzak bij verkoudheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 12:35

Ik heb mijn paard Chrystal 3 weken terug naar een andere stal verplaatst (ivm mijn vakantie) en vorige week zaterdag (na 2 weken dus) weer naar mijn huis gehaald.
Vanaf ongeveer vorige week donderdag (dat is iig de eerste keer dat ik het gezien heb) is ze aan het snotteren, eerst alleen het ene neusgat, ondertussen beide neusgaten.
Op het moment dat ze daar kwam te staan, stond er ook net een nieuwe pony (Chriss heeft er al eerder gestaan en veel langer dan dit keer), die was in het begin niet goed in orde, zwaar verkouden, tranende ogen, lopende neus, ze dachten aan iets van de luchtwegen of aan droes oid, dit bleek niet het geval, ze besloten dat het kwam door de verhuizing (was in een halfjaar al meerdere keren verhuisd, stress?), op het eind was het al veel minder, beter (al die tijd dat Chriss er was, heb ik die pony binnen zien staan, nu komt ie volgens mij wel buiten).
Verkoudheid leek me raar in deze tijd, maar het kan, een virusje heb je zo te pakken.
De rest van de paarden en pony’s hadden er voor zover ik weet geen last van (thuis staat ze alleen, nouja, met koeien/kalveren als gezelschap)

Het is dus nu meer dan een week later en het had van mij wel afgelopen mogen zijn, heb dus net ff de dierenarts aan de telefoon gehad en die zei dat ik niet veel kon doen, behalve haar van de grond laten eten (gebeurde met het hooi al, maar met de brokken niet, maar die doe ik dan wel ff in een emmer en die zet ik op de grond) en een soort haverzak omdoen (10 minuutjes) met dampo eronderin (of iets anders voor de verkoudheid, hij kon zo snel niet op de naam komen, iets groens?).
Overdag komt ze gewoon buiten, als het erg warm is, overdag op stal en s'avonds buiten, en anders vanaf s'middags buiten tot s'avonds.

Wie heeft hier ervaring mee?
Dampo hebben we in huis, nu alleen nog iets vinden wat als een haverzak kan dienen, die is toch altijd van jute, kun je ook gewoon wat oude handdoeken aan elkaar naaien of een sinterklaaszak gebruiken (die hebben we nog wel ergens, het is een zak en van jute Cool Cool )?
En dan die dampo maar onderin smeren, lijkt me een blehh werk Huilen .

En dan het leukste van de hele onderneming, de zak bij Chriss omhangen (zoals ik er nu over denk, met touwtjes aan het halster vastmaken) en dat 10 minuten lang.
Daar zal ze niet van gediend zijn en dan ook nog eens 10 minuten stilstaan, dus dat gaat nog leuk worden, maar positief denken Haha! Haha! .

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:40

Ik heb het inderdaad wel vaker gehoord.
Bedoel je met dat "groene" trouwens Rhinocaps, van die stoomcapsules?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 15:50

Ik weet niet wat de dierenarts met dat 'iets groens' bedoelde, hij kon niet op de naam komen, maar zei dat het met dampo ook kon.
Dus dat zou dus best Rhinocaps kunnen zijn, maar ook wat anders, kheb geen idee.