pijpkousen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 17:36

Dit vind je op de divosa-site:
Pijpkousen
beschermen het been rondom, beschermen de kogel tegen strijken en geven steun bij zowel springen als dressuur.


Is dat waar? Geven ze echt steun? Dan zou je dat toch aan ieder paard toewensen? En op welke manier geven ze dan steun? Merk je daar ook iets van? Is het goed voor paarden met een licht verkeerde beenstand? Verward OM welke reden zou je ze kunnen aanschaffen?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 17:50

Ze geven niet echt steun gelukkig niet want hoemeer steun je geeft hoe zwakker de pezen bij veelvuldig gebruik worden.

Ik heb ze voor het aantikken zodat wondjes worden voorkomen en als bescherming tegen blessures.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 18:41

Ik vind persoonlijk peesbeschermers beter dan pijpkousen. De pijpkousen die ik wel eens gezien heb waren van die lapjes om het been met een paar klittebandjes. Als je paard aantikt vind ik peesbeschermers toch beter. Ik geloof niet dat pijpkousen echt veel steun geven.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 18:53

Voor zo ver ik weet heb ik nog nooit een van mijn pony's weten aantikken op welke manier ook. Hoe komt het dat er dan zoveel mensen met het een of ander rond de benen van hun paard lopen? Preventief of om zelf wat meer vertrouwen te krijgen? Is een paard dat aantikt dan geen echt probleem? Gewoon beschermers er rond en opgelost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 19:29

Het probleem met peesbeschermers en pijpkousen is dat er vaak zand en zo tussen komt en dan heb je sneller wondjes/drukplekjes. Ik rijd meestal voor met een peesbeschermer en achter met bandages. Ik was ze heel regelmatig en let er goed op dat de benen van mijn paard goed schoon en zandvrij zijn.

Nimber, wat jij zegt over dat pezen slapper worden als je met beenbeschermers rijd is onzin imo.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 20:53

Citaat:

Nimber, wat jij zegt over dat pezen slapper worden als je met beenbeschermers rijd is onzin imo.



waar heb ik dat gezegd dan?
Heeft een heel stuk over gestaan in een blad voor een paar jaar geleden dat men bij vaak en veel inbandageren bij paarden die de steun niet nodig hebben zwakkere pezen/ banden kan veroorzaken (mhhh zin klopt niet he?)Stond een heel voorbeeld bij van zoiets als je met steunkousen zou lopen als je ze niet nodig hebt etc.
Peesbeschermers geven juist niet die steun en dus heb je er geen kans op dat ze zwakker worden.
banadageren kan als het niet goed gebeurd zelfs meer schade aanrichten op het been doordat de warmte niet wegkan etc.
Ik kon mij destijds erg goed vinden in dat stuk en bandageer dus alleen voor shows voor het net en de sjiek verder rondom in de beschermers.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 21:14

Klopt nimber, heb ik ook gelezen en het lijkt mij ook logisch. Ik ben vrij makkelijk met m'n paard, gooi er een neopreen pijpkousje omheen als ik wat zwaarder train, verder niets.
Stel je doet iedere keer als je gaat sporten steunkousen om, dan zul je merken dat zodra die steun wegvalt, je benen zwakker aanvoelen en je blesssuregevoeliger bent. hetzelfde geldt voor paarden. Maar een extra beetje steun tijdens training kan geen kwaad. Vooral mensen die op een hoog niveai rijden en veelvuldig trainen. Dit zijn namelijk bewegingen die paarden oorsprongkelijk in de natuur niet doen, of niet zo frequent. Dan is een stukje bescherming essentieel. Echter, als je eens een rustig ritje maakt zou ik zelf geen bescherming omdoen, mits zich in de omgeving geen gevaarlijke objecten voordoen.

_________________
Geen dag zonder mijn vlammetje!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mirte op 2001-07-30 21:16 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 00:03

Een bandage zit gewoon aan de buitenkant, en kan vrij weinig tot geen steun bieden aan de pezen, zo heb ik het geleerd dan. Voordeel van bandages is dat er geen prut tussenkomt.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 07:59

daar heb je met peesbeschermers ook niet zo'n last van vroeger had ik die goedkope van ruitergilde of harry's horse en daar zat idd erg snel veel prut tussen nu met die van escadron en BR kan ik echt overal door heen ook door de beek etc zelfs het klittenband laat niet los

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-01 16:29

Ik heb er nog nooit aan mijn paardje aangedaan. Misschien heeft hij ze vroeger wel gedragen, maar ik zie niet waarom ik ze zou dragen. Toch zijn er zoveel mensen die hun paardenbenen inpakken. Verward Wat moet er eerst gebeuren met je paard, vooraleer je dat om zijn benen gaat doen? m.a.w. welke gevaarlijke dingen voorkom je daarmee? (lees ook vorige berichten eventueel)