te enthousiast bij springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

te enthousiast bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 08:13

Ik spring bijna elke week met mijn fjord. Deze vindt dit erg leuk en stormt op de hindernissen af. Door veel lage hindernissen te springen en voltes voor de hindernissen gaat ze nu in een redelijk tempo op de hindernis af. Ik kan alleen nog slecht aanvoelen wanneer ze af gaat zetten. De ene keer maakt ze een grote noodsprong en de andere keer een extre galopsprong tussendoor. Wie weet er tips om een paard te leren goed af te zetten?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:26

In ieder geval een drafbalkje gebruiken.
Daarbij is het niet zozeer: om een paard te leren goed af te zetten? Het is meer: hoe JIJ afstanden moet gaan zien. En zo al in de bocht voor de hindernis kan kijken of je moet verruimen of iets terug moet nemen. Maar afstanden en springgevoel kun je alleen maar leren door te oefenen.
Verder ben ik niet zo'n springer.....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:37

Uit de galop zou ik een galopbalkje gebruiken Knipoog Maar springen vanuit een sukkledrafje is ook geen verkeerd idee.
En heel veel dressuren en werken aan tempocontrole. Verder veel galopperen over een balkje op de grond zodat je je eigen oog oefent.

Knip en plak uit
[RT] Spring-probleem
Lielle"]
YouKnowwho, dit is een dressuurprobleem. Kennelijk heb je onvoldoende tempo controle, daar zul je eerst aan moeten werken. En als jij niet wilt dat er gesprongen wordt, gebeurt dat dus niet. Er wordt niet naar sprongen toegerend, als jij iets anders van plan bent. Dan maar stil tegen de muur of zo. Maar je zult dus moeten werken aan gehoorzaamheid, en begint bij dressuurwerk.

smithsgirl, op die eerste manier leer je ze juist aan dat je mag rennen naar een sprong. zie ook de links hieronder:

Knip en plak uit:
[RT] "spring"heethoofd?

[quote="lielle schreef:
werken aan je dressuurbasis. En werken aan een heel langzaam sloom traag ritme, zowel voor als na de sprong. En het allerbelangrijkste is dat je niet zelf gaat trekken maar een ontspannen hand houdt. Ik ben geen voorstander van stil zetten voor de sprong maar je kunt idd wel een volte galopperen net zo lang totdat hij onder controle blijft als je aanrijdt.

Dit is mijn aanpak, voor een koel paard dat niet gaat trekken en voor eentje die daar wel een handje van heeft.
In draf: heel rustig tempo, bijna sloom (wel met impuls) en niet rijden naar de sprong. Hij moet zelf leren nadenken over de afzet, en het passend bij de sprong komen. Zelf stil zitten, niet doen, alleen wakend been en hand. Je paard moet meedenken, en zichzelf kunnen redden als het nodig is. Jij bent er voor de overtuiging en de richting.


In galop: rustig grondtempo, vooral ritme vast houden. Niet 'rijden' naar de sprong, maar rust en ritme handhaven en zelf stil zitten. Als het niet past, bijtijds corrigeren en in hetzelfde tempo naar de sprong. Als het paard er te dicht onder komt, handen op de plaats houden (evt een klein beetje terug brengen) en je paard tegen je hand op laten springen.


[RT] discussie over systeem bij springen

[RT] te hard in springparcours
[/quote]

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:43

Als je de mogelijkheid hebt is af en toe vrij laten springen ook goed voor z'n techniek, hij kan het dan rustig uitwerken zonder dat hij rekening moet houden met jou. Eerst gewoon longeren, dan een hindernisje opzetten en paard er los rustig naartoe drijven. Dit gaat het fijnst in een gewone rijbak.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:09

Neem een keertje een springles dan krijg je veel tips.

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 14:41

Ik heb wel volop de tempo controle naar de hindernis toe en kan ook elk moment remmen of harder maar dat afzetten!!! Een drafbalk wordt neem ik aan een aantal meter voor de hindernis op de grond gelegd. Ik maal ook regelmatig een lijntje. Aantal cavaletti in draf daana een in-uitje van twee kriusjes en dan na een aantal galopsprongen een stijlsprong dit gaat goed maar als je op een vrijstaande hindernis aanrijdt zet ze weer elke keer op een andere splaats af.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:51

mischien helpt het om een legbalk onder voor de hindernis te leggen zodat de pony de hindernis beter kan schatten
en mischien heeft hij.zij moeite met steilsprongen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:04

Maar te vroeg afzetten heeft niks met enthousiastme te maken, maar doordat hij niet goed passend bij de sprong komt
Hij is dan soms wat onzeker en springt vroeg, of hij moet wel omdat hij anders te dicht eronder komt.

Galop balk ervoor werkt dan voldoende
en bij een jong of onervaren paard hoort ook nog altijd een grondbalk bij elke sprong.
Hierdoor kunnen ze beter inschatten hoe verweg de sprong staat.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:06

that;s what I said
haha;)

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:09

Het ritme gaat altijd boven het oog...

Als je een goed ritme hebt (mooie voorwaartse galop) krijg je over het algemeen vanzelf wel afstand...

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 17:05

dat goed uitkomenbi de hindernis vind ik ook het moeilijkste van het springen en in de springles leer ik er wel veel over, dat zou ik dus doen: springles volgen!