Haf is niet te houden buiten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Haf is niet te houden buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 22:13

Sinds zaterdag verzorg ik een haflingermerrie van 8 jaar oud. Zaterdagochtend ging ik voor het eerst met haar rijden. Ik had nog nooit op haar gezeten maar vertrouw haar wel dus; wij meteen maar een buitenritje maken. Party!!
Vanaf het moment dat ik op gras kwam was ze bijna niet meer te houden. Op de stukken dat ze van mij mag draven of galopperen, blijft ze trekken aan het bit waardoor je zo'n pijn aan je handen krijgt dat je niks meer kan.
Ze wil constant hard (draven en in galop) en ze reageert dan totaal niet meer op het bit. Ze wordt door haar eigenaar altijd met een thiedemann-teugel gereden dus dat had ik ook gedaan, maar het hielp voor geen meter. Mevrouw knettert gewoon door. Vanavond scheurde ze er zelfs 2 keer vandoor zonder dat ik ook maar iets van commando had gegeven dat ze harder mocht.

Ik heb inmiddels al geprobeerd haar terug te pakken door te trekken, door haar uit haar evenwicht te brengen (lost ze gewoon op door eventjes zachter te gaan en dan knettert ze weer vrolijk verder }> ), door voltes met haar te maken zodra ze harder gaat dan ik wil, en door haar gewoon richting de sloot te sturen (dat hielp 2 keer en daarna liep ze gewoon zijwaarts hard door Gaaaap )

Ik vind het heel erg leuk om haar te rijden en ben ook absoluut niet bang, maar dit wordt wel erg gevaarlijk; als ze totaal niet te houden is.

Alle tips zijn welkom !!


AnjatjeuhJarig

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:24

Voorlopig niet meer buiten gaan rijden,
kan heel gevaarlijk worden voor jou en de pony.
Gewoon veel dressuur rijden in de bak,
veel overgangen oefenen.
Als dat heel goed gaat gewoon een stapwandeling maken,
heel de wandeling niet draven.
En zo alles opbouwen.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:26

Wat dacht je er van om een nieuw paard eerst eens gewoon in een bak te leren kennen? Zou dat misschien niet ietsie verstandiger zijn?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 09:51

Het probleem is dat onze bak te klein is om fatsoenlijk in te kunnen rijden. Longeren gaat wel, maar rijden erin is echt geen pretje, vooral voor de pony niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:56

Idd eerst binnen blijven rijden, ik vind het sowieso zeer onverstandig om gelijk buiten te gaan rijden op een pony die je niet kent. Ze zal respect voor je moeten krijgen, dat zal absoluut niet meevallen bij een Haf (spreek uit ervaring). Probeer ook rijtechnisch wat dingen op te lossen, veel overgangen rijden, tempowisselingen, schijnovergangen, enz. Zodra ze gaat hangen op het bit, probeer haar dan naar voren te drijven (hoe hard ze ook gaat).

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 13:11

Op zich ken ik de pony wel redelijk (staat bij mijn eigen paard op stal). In de bak rijden vind ik echt helemaal niks. Daar is de bak gewoon echt te klein voor. Ik kan het wel proberen maar dan is mijn buitenrijprobleem nog steeds niet echt opgelost.
Gisteren had ik haar eerst even gelongeerd voordat ik ging buitenrijden, maar toen gedroeg ze zich heel netjes, pas buiten op de weg begon ze te etteren.
Tempowisselingen en overgangen lukt nog niet echt buiten, dat heb ik geprobeerd maar dan gaat ze juist knetteren.
Heb ook al geprobeerd om haar buiten een heel lang stuk te laten gaan, en dan later terug te pakken. Dat lukte wel maar niet super.

Heb gewoon wat tips nodig om haar terug te krijgen, that's all. Weet dat het niet de beste oplossing is, maar wil haar ook niet alleen maar longeren.

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:55

Het zal wel moeilijk zijn om t er uit te krijgen want als ze eenmaal weten dat ze kunnen rennen als ze zin hebben....sorry ik zit hard te denken zou het niet zo gauw weten. Heb zelf ook lange tijd op n Haflinger gereden die ook zo was (ik mocht daar ook niet alleen mee weg) en die kon ook vaak gewoon gaan crossen om nix en dan was ze ook echt niet meer te houden. Tsja zitten w88 dan maar...ik heb geen tips denik ik! sorry

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:58

Kun je anders niet op de wei rijden?
Want je kunt idd beter binnen het oplossen en als je haar daar onder controle hebt pas met haar naar buiten gaan.

Probeer eens aan een teugel terug te nemen.
En wat versta jij onder echt etteren? Dribbelen, heel erg hard wegrennen, onbestuurbaar worden enz.?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 14:16

Feetje schreef:
Kun je anders niet op de wei rijden?
Want je kunt idd beter binnen het oplossen en als je haar daar onder controle hebt pas met haar naar buiten gaan.

Probeer eens aan een teugel terug te nemen.
En wat versta jij onder echt etteren? Dribbelen, heel erg hard wegrennen, onbestuurbaar worden enz.?


Op de wei rijden is misschien ook wel een oplossing ja. Ik zal het eens aan de stalbaas vragen, kijken of hij het goed vind. Daar heb ik in ieder geval wel voldoende ruimte, alleen is het nogal hobbelig.

Met etteren bedoel ik inderdaad eigenlijk alles wat je opnoemde Feetje Haha! . Eerst gaat ze dribbelen, dan zet ik haar zijwaarts waardoor ze nog wel eens wil terugvallen in stap, vervolgens als ik haar in draf aanzet dan rent ze heel hard weg en wordt ze onbestuurbaar.

Hopeloos geval ?? Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:17

Is ze al vaker daar buiten geweest? Mijn haf was in het begin ook altijd zo als ze ergens was waar ze nog nooit geweest was nl. ? Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:20

Ikzelf ben hier heel makkelijk in - ik hang er een ander bit in, of een hackamore. Door je handen heenlopen is levensgevaarlijk en (voor mij in ieder geval) onverdragelijk pijnlijk, dus ik zoek naar iets wat het paard niet kan negeren.

Nu is dit niet voor iedereen de oplossing (er zullen nu vast mensen gaan roepen dat een scherper bit nooit de oplossing is) maar in sommige gevallen heb je het echt gewoon nodig, en ik heb zachte handen, dus doe hem geen pijn als hij zich netjes gedraagt. Niet ieder paard is veilig op een bustrens buiten te rijden, en wat jij vertelt klinkt gewoon heel gevaarlijk.

Rowan was in het begin ook zo, toen ik nog niet doorhad dat hij er z'n hoef niet voor omdraaide om dwars door m'n handen heen te lopen als hem dat bliefde. Volgende keer de hackamore erom in het bos. Daar ging 'ie hoor, kop omlaag, *hap* naar het bit, hij zet aan... En komt ervan terug, want er was geen bit om vast te houden en hij laat het wel uit z'n hoofd om te proberen door die hackamore heen te lopen. Viel dat even tegen... Nu doet hij het eigenlijk nooit meer, en als m'n handen wat verder herstelt zijn ga ik ook weer rustig aan met de trens het bos in denk ik.

Maar je MOET een rem hebben, anders is je paard met jou op stap in plaats van andersom.

Als ze het bit vastpakt is een rolletjestrens een oplossing - die kunnen ze niet goed vasthouden. Kijk eens bij Divoza (http://www.divoza.com/) onder 'speciale bitten'. De Waterford trens, de McGuines trens en het rolletjesbit zijn alledrie geschikt voor dit soort gevallen.

Als de eigenaar dat niets vind is een martingaal in sommige gevallen ook nuttig - omdat het hoofd niet zover omhoog kan blijft het bit op de lagen werken.
Laatst bijgewerkt door 796285 op 30-06-03 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 14:25

Daar heb je idd gelijk in ArwenLune. Als je bv. bij een kruispunt staat en er komen auto's aan en je haf sjeest je de straat over dan heb je dus echt pech..(zou mijne dus ook doen...Scheve mond)

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:00

Eerst maar eens goed africhten en gehoorzaam maken lijkt mij de beste optie, je brengt niet alleen jezelf maar mogelijk ook anderen in gevaar door met zo'n pony de weg op te gaan.
Je doet er goed aan om les te nemen en probeer dan ook een fatsoenlijke bak te regelen!
Lukt dit niet en kan of wil de eigenaar niet meewerken zou ik het voor gezien houden.
Met een ongehoorzaam paard de weg op gaan doen al veel te veel (jonge) mensen, en er komen gewoon te vaak ongelukken van!
Je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar ook voor de pony, de mijne kreeg je echt niet mee in vergelijkbare omstandigheden.

Wat niet is kan nog komen...

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 15:19

De haf is niet van mij, ik verzorg haar nu t/m woensdag en dan in juli nog 2 of 3 weken. Dus les nemen is momenteel ook geen optie helaas.

Een hackamore heb ik helaas niet, wel een pessoa-bitje maar ik ben bang dat dat te klein is voor haar mond. Daarnaast weet ik niet zeker of de eigenaar het goed vind als ik haar daarmee rijd. Zij rijdt haar zelf namelijk ook met de bustrens en dat gaat wel goed Verward .

Ik geloof dat een martingaal niet zal helpen, want de thiedeman zat ook redelijk strak en daar trok ze zich niks van aan. (scheuren met haar neus tussen de benen lukt best Knipoog )

Ik denk dat ik morgen de pessoa eens probeer als 'ie past en anders blijft het eventjes bij longeren en rijden op het land.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:21

Ik zou eens met de eigenaresse gaan praten. Want wat doet zij anders dan jij? Is ze sterker ofzo?

Dat met de neus naar onder doet mijn pony ook als ze hard gaat (dan is ze gestroomlijnder Tong uitsteken)

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:23

Ze is btw al 13 hoor maud! Ze wordt al bijna een oudje! Knipoog

1 tip, ga niet de dijk op etc. daar heeft ze gewoon te vaak mogen galloperen! ga rustig zitten, ontspan. Probeer niet te trekken, want dan trekt zij nog VEEEL harder terug.. En luistert ze niet, trek haar dan 1x goed tot stop. Ze is veel gewent met een lang teugeltje te lopen. probeer dat ook.. En alleen is ze meestal rustiger dan met zn 2en. Dan ziet ze meer concurrentie!
Hoop dat je er wat aan hebt.. Mocht het niet lukken wil ik ook wel keer helpen hoor!
Ik ga waarschijnlijk toch niet op vakantie...
Deze week zal wel niet lukken, maar als Ella 2 weken weggaat moeten we maar even wat gaan proberen..

En ow ja, jouw pessoa bit zal niet passen, Simone heeft volgens mij maat 14,5!
Ik denk, dat zij jou een beetje uitprobeert! Nu moet jij een manier verzinnen om haar eens terug te pakken!
Laatst bijgewerkt door Romy op 30-06-03 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:25

Romy schreef:
Ze is btw al 13 hoor maud! Ze wordt al bijna een oudje! Knipoog


Echt niet dus hè? Knipoog Mijn haf is 15 en ik ga gem. 1x per maand mega-mega-mega hard met haar. Nog harder dan rengalop en dat doet ze gewoon voor haar plezier. (in de bak btw Haha!)

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:28

Feetje"]
[quote="Romy schreef:
Ze is btw al 13 hoor maud! Ze wordt al bijna een oudje! Knipoog


Echt niet dus hè? Knipoog Mijn haf is 15 en ik ga gem. 1x per maand mega-mega-mega hard met haar. Nog harder dan rengalop en dat doet ze gewoon voor haar plezier. (in de bak btw Haha!)
[/quote]

In de BAK?
Poehh, dan weet jij niet hoe hard deze haflinger merrie kan galloperen!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:28

Ikke wil em wel eens proberen Knipoog Mag jij op de mijne Knipoog Tong uitsteken Kijken wie er dan nog roept Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 15:51

haha !
Oops, dacht echt dat Simone jonger was; ach ja; maar goed dat foutjes maken menselijk is Haha!

En Feetje: geloof mij -> ik weet inmiddels weer precies hoe hard een paard kan...
Mijn dravertje kon 'm niet bijhouden in ieder geval. Tong uitsteken

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:00

Feetje schreef:
Ikke wil em wel eens proberen Knipoog Mag jij op de mijne Knipoog Tong uitsteken Kijken wie er dan nog roept Tong uitsteken


ok! je daagt mij uit voor een wedstrijdje?! Knipoog Haha!


Maar zij kan echt zo kei en kei hard gaan... Heb op heel wat paarden gereden, niemand haalt haar in, behalve mijn eigen pony (heel soms dan) Clown

Eigenlijk zou er eens iemand met de auto naast moeten rijden, dan weten we hoe hard we gaan!

Sorry, ik dwaal heel erg af..

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:06

Idd eerst een zorgen dat een paard op terrein waar het geen kwaad kan (weide of bak) gewoon goed luistert. Als dat goed gaat kan je naar buiten gaan, en een paard moet een rem hebben, en ik ben dan voor de hackamore. Moet je wel een stille hand voor hebben, want je kan een paard zijn neus er mee breken, maar als je er netjes mee rijd is het naar mijn mening vriendelijker dan bit.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:11

Romy"]
[quote="Feetje schreef:
Ikke wil em wel eens proberen Knipoog Mag jij op de mijne Knipoog Tong uitsteken Kijken wie er dan nog roept Tong uitsteken


ok! je daagt mij uit voor een wedstrijdje?! Knipoog Haha!
[/quote]

Volgens mij zijn onze pony's gekloont Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:11

Zie net in je profiel dat ze ook van Star is..mijne ook. Zou het dan toch? Tong uitsteken

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 16:16

Ik zal vanavond of morgen eens wat foto's van haar en haar halfzus maken, moet wel iemand me even helpen met uploaden want dat wil nooit lukken, ok ?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 20 bezoekers