Welke wormenkuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Welke wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 13:35

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon geen topic vinden met het antwoord dat ik zoek....Ik wil mijn paardje het hele jaar door 1 keer in de twee maanden ontwormen maar is het nou zo dat je dan iedere keer een ander merk moet gebruiken??Of maakt dat in de praktijk niet zoveel uit?En welke merken zijn volgens jullie dan de beste?

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:47

Neen, je moet niet iedere keer van merk veranderen.

Op de site van de Paardendrogist bijv staat veel info over ontwormen, daar kan je vanalles lezen.

Je kan bijv een ontwormingsmiddel op basis van ivermectine kiezen (bijv Furexel, Hippomec,...), daar is nog geen resistentie tegen aangetoond. Dat geef je om de 8 weken, en één keer in het voorjaar en één keer in het najaar vervang je dat door Equimax (ivermectine + praziquantel, dus ook tegen lintwormen). Dan heb je een goed ontwormingsschema. Je mag dus altijd hetzelfde merk gebruiken, ivermectine is ivermectine.

Ikzelf heb een ander schema: ik ontworm vijf keer per jaar, twee keer per jaar met ivermectine, twee keer met moxidectine en dan in het najaar één keer met Equimax.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:01

de mijne krijgt gewoon eqvalan.
gaat prima en ontworm ook elke 2 maanden

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:38

ik gebruikte norromectin, maar daar zijn ook neppe van in omloop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:39

Ik gebruik 2 keer per jaar Eqiumax en de rest wissel ik af met andere merken..in januari is het het ebste om een wormenspuit te nemen waar ook een stof in zit etgen horseleitjes dus heb ik dit keer eqvalan genomen Lachen

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:21

Ik gebruik iedere keer een ander merk... dat schijnt goed te zijn of zo.. om de 3 maanden trouwens!

Auke07

Berichten: 659
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:13

er moet zowiezo ivermectine in zitten( tegen wormen )
Volgens mij moet je juist wel elke keer of om de 2 x een andere wormkuur gebruiken, want anders werkt hij niet meer omdat je paard er 'immuum' voor wordt!!!! 2 x in een jaar moet je echt een goede geven tegen horzellarven die in het lichaam zitten etc.

Bella_Donna
Berichten: 604
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:47

Onze pony's en paardjes zijn jaren met Equvalan ontwormd en nu zijn we pas heel veel aan t wisselen en t gaat allebei goed! Alleen is t elke keer weer een gok of die vreemde wormkuur wel plakt! Welke je zeker niet moet hebben omdat die niet plakt is:furexel en Equiworm P is heel erg lastig te spuiten! Noromectin is een hele fijne die goed betaalbaar is en Equimax is een hele dure maar als je paard aan de magere kant is wil deze heel goed helpen. Maar ik blijf Eqvalan de beste vinden omdat we daar nooit geen problemen mee gehad hebben en hij is betaalbaar. Als je meerdere paarden hebt moet je lid worden van Agradi kun je ze per doos bestellen!
www.agradi.nl

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:00

ik ontworm 4x per jaar, 1x ook voor lintwormen, dus een hippotwin spuit. de rest wissel ik af met furexel, eqvalan en ivomec

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:01

dieneke schreef:
er moet zowiezo ivermectine in zitten( tegen wormen )


uhmm, er zijn verschillende werkzame stoffen hoor, niet in elke spuit zit ivermectine Knipoog

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:10

Iedere zes tot acht weken moet je je pony ontwormen met een ontwormingspasta. Daarbij is het goed om te kijken wat er in zo'n ontwormingspasta zit. In de wintermaanden ontworm je in ieder geval met de stof Ivermectine of Moxidectine. Die helpen namelijk horzellarven te doden. Eventueel kan je deze middelen het hele jaar door geven als je wilt. Maar je kan ook (wat eigenlijk nog beter is) in de zomermaanden een middel met Pyrantel of Febendazol geven. Die middelen zijn wat goedkoper maar moet je dus wel na een keer of vijf (het best dus in de winter) afwisselen met de duurdere merken. Dat doe je om te zorgen dat de wormen niet resistent worden (dan wennen ze aan een middel en worden ze zo sterk dat ze er niet meer dood van gaan).

tenemieken

Berichten: 2326
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Aalst oost-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:38

wij ontwormen om de 8 weken.
we wisselen telkens af. equest,eqivalan,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:00

Ik heb het mijn dierenarts gevraagd ze raad me Moxidectine af.
Hervoor zou al veel residentie ontwikkeld zijn.
Zij raadde me Rquest(heet het zo??) aan,die je maar 3 tot 4 keer per jaar hoefde te gebruiken,geloof ik..
zal het nogmaals nazoeken.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:10

die van ons krijgt furexel en Equvalan
en dan af en toe nog verschillende merken..

het heeft geen nut om elke keer de zelfde te geven.
want op een gegeven moment word je paard er imuum voor. en dan werkt die pasta niet meer.


het is dus noodzakelijk om ze af te wisselen

Wiepie
Berichten: 709
Geregistreerd: 03-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:36

Anoniem schreef:
Ik heb het mijn dierenarts gevraagd ze raad me Moxidectine af.
Hervoor zou al veel residentie ontwikkeld zijn.
Zij raadde me Rquest(heet het zo??) aan,die je maar 3 tot 4 keer per jaar hoefde te gebruiken,geloof ik..
zal het nogmaals nazoeken.


Equest bevat Moxidectine als werkzame stof...

Auke07

Berichten: 659
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:59

LiSSy schreef:
uhmm, er zijn verschillende werkzame stoffen hoor, niet in elke spuit zit ivermectine Knipoog


ik kijk zelf toch altijd of er ivermectine inzit, omdat het een voor mij de meest bekende stof is... volgens mij zit in de meeste wormkuren als werkzame stof zowiezo ivermectine Verward

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:13