kalverhut als schuilhok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

kalverhut als schuilhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 09:00

Ik had gedacht om voor mijn minipaardje een kalverhut(iglo) aan te schaffen als schuilhok voor in de weide. Omdat er een 2e paardje bijkomt moet die dus geschikt zijn als schuilhok voor 2.
Nu heb ik verscheidene leveranciers gecontacteerd en de ene zegt dat het kan, de andere zegt dat het niet kan.
Is hier iemand die het weet ?
De kalverhutten zijn van maat ongeveer 225 x 150 x 150 (lxbxh)

Waarom ik een kalverhut wil ? Omdat ik vind dat de paardjes moeten kunnen schuilen, ik niet hou van schilderen (bv. houten constructie) en van de eigenaar van de grond er ook geen vaste constructie mag staan. Het hok moet ook eerst even in mijn tuin staan en daarna verhuizen naar een ander stukje grond. Uiteindelijk zou een kalverhut de goedkoopste oplossing zijn. Maar ik moet natuurlijk wel weten dat de iglo groot genoeg is voor 2 anders is het weggegooid geld. Probleem is dat ik hier nergens die kalverhut in het echt kan gaan bekijken dus moet ik eigenlijk vertrouwen op de raad van anderen. Als iemand een goedkoop/onderhoudsarm alternatief weet hoor ik het natuurlijk ook graag.

Donja

Re: kalverhut als schuilhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:15

Ik heb ookal eens aan een kalverhut gedacht voor mijn mini's, ik vind ze alleen erg prijzig.
Kan je niet bij een melkveehouder langs om zo'n hut te bekijken?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:18

Tja... als die dingen goed bruikbaar zijn voor een kalf, waarom dan niet voor een paard in maatje kalf? Ik zie op google dat er verschillende uitvoeringen en groottes zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:19

Je kunt ook heel simpel van 2 of 3 tuin schuttingen en wat golfplaten een schuilhok maken. Paar palen in de grond voor steun maar verder kun je het zo afbreken. Ik vraag me namelijk af hoe goed zoiets blijft staan tijdens een flinke storm met veel wind.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:24

Ik weet niet hoe groot je mini's zijn, maar het kan wel, mits ze elkaar toelaten en niet gauw ruzie maken.
Ze staan dan wel redelijk dicht op elkaar...

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:49

Een kalverhut is wel erg klein hoor. Ik denk niet dat er twee mini's in kunnen, dan moeten ze wel erg gaan proppen
Ze zijn ook bedoeld voor maar 1 kalf. Kan je niet twee van die hutten kopen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:56

Ik vind het ook klein, of nouja vooral smal. Is zo'n tent niks voor je? www.tackroom.nl verkoopt verschillende modellen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:03

capopjekop schreef:
Ik vind het ook klein, of nouja vooral smal. Is zo'n tent niks voor je? http://www.tackroom.nl verkoopt verschillende modellen.

Dat boogmodel lijkt mij echt super fijn! En de prijzen daarvoor zijn zeker te overzien!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:20

Een kalveriglo is niet bepaald ideaal als schuilstal. Ten eerste zijn ze behoorlijk aan de prijs en ten tweede is er maar een smalle opening waar maar 1tje tegelijk door heen past en dat is niet ideaal bij paniek in de tent.

Wat dacht je van deze, van 850 voor 760 euro
http://www.rhmtrade.com/N_frame.html?ht ... _20-1.html

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:23

De groepskalverhutten zijn behoorlijk groot maar idd aan de prijs.
Voor 2 paardjes moet je toch wel wat beweegruimte hebben hoor, vaak zie je toch als het slecht weer is dat 1 van de 2 buiten moet blijven staan omdat de ander hem er niet bijlaat..of ze moeten echt super met elkaar overweg kunnen maar een 1 'persoons" kalverhut is denk ik echt te klein.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:52

ik hwb er ook over gedacht, maar voor mini's (heb ik ook) moet je toch ook echt 2 van die dingen hebben denk ik ivm ruimte. En ik schrok van de prijs, die krengen zijn echt enorm duur! Dan kan je toch beter even een middagje knutselen volgens mij!

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 22:01

Het was deze kalverhut die ik in gedachten had, ze zou voor 2 kalveren geschikt zijn :
http://i36.tinypic.com/14lu3j7.jpg
Ik vind het een heel leuk model, heel praktisch maar ik moet natuurlijk wel zeker zijn dat er 2 minipaarden in kunnen.
Dat ze niet gaat vliegen met de wind is makkelijk te regelen door ze te verankeren met grondpinnen en qua prijs is het nog te doen (+/- 300 euro)
Hier in Belgie zijn die hutten praktisch niet te vinden, maar ik denk dat ze in Belgie ook niet gebruikt mogen worden voor kalveren, ik geloof dat kalveren hier individueel moeten opgehokt zitten in hokken waar ze elkaar kunnen zien.
Het idee van de schuttingen had ik eerst ook in gedachten maar de eigenaar ziet liever geen houten constructie op de grond.
De andere tips van groepshutten, etc. is helaas ver boven mijn budget.
Het boogmodel tent van Tackroom vind ik zeer interessant en de prijs is idd nog te doen maar daar vraag ik mij helemaal af of dat weerbestendig is.
Zo'n iglo gaat 10 jaar mee hoor ik overal, maar gaat dat met een "tent" ook die het ganse jaar is opgesteld in weer en wind ?
Heeft hier iemand ervaring mee ?

Milo heeft een schofthoogte van een 73cm ongeveer, de 2e komt er pas over een tijdje wanneer Milo gecastreerd is dus dat weet ik nog niet wie dat gaat worden maar ik zou dan ook graag ééntje hebben van onder de 80cm.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:04

mijn lijkt deze nogal krap

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:11

Hier hebben de kalfjes een eigen hut + een stukje weiland zodat ze elkaar wel kunnen zien. Ik vind het wel een diervriendelijke methode hoor. Alles grenst aan elkaar. Ik denk wel dat het kan, 2 van die kleintjes, ze kunnen er in schuilen en daarna weer het land op toch?
Vaak willen ze al uit de wind staan en zoeken een zijkant op.

Je kan het ook altijd eens op Marktplaats proberen. Een 2e hands is vast niet zo duur.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 22:21

flicka schreef:
ze kunnen er in schuilen en daarna weer het land op toch?

Ja het is enkel voor een schuilmogelijkheid op hun weitje...

Als ze trouwens echt zware storm of zo voorspellen haal ik ze naar huis, hier komt een gemetste stal van ongeveer 2.5 x 2.5

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:22

Bonnies schreef:
Hier in Belgie zijn die hutten praktisch niet te vinden, maar ik denk dat ze in Belgie ook niet gebruikt mogen worden voor kalveren, ik geloof dat kalveren hier individueel moeten opgehokt zitten in hokken waar ze elkaar kunnen zien.

Nee, hoor, in BE mogen kalven in zo'n hutje :D Mn tantes gebruiken ze voor hun kalven. Hebben zo vele dingen staan. En waar ik rijlessen neem, hebben ze ook koeien en kalven. Kalfjes zitten ook in zo'n ding ;)

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 22:25

Ah toch wel ? En jij weet toevallig niet waar je ze hier in Belgie ergens kan bekijken in een winkel of zo ?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:31

Die kalverhut wat jij in gedachten hebt is veeeeeel te klein ;) heb het namelijk geprobeerd met mijn 2 mini's. Ik heb daarna voor de oplossing veewagen gekozen ;) Heb een oude veewagen gekocht daar een dak op gemaakt en die in de wei gezet, gemeente kan geen bezwaar maken omdat het ding verplaatsbaar is. Ideaal :D Is een veewagen voor 6 koeien en er staan nu 2 mini's in, ze kunnen er zelfs languit in liggen (H)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:33

Bonnies schreef:
Ah toch wel ? En jij weet toevallig niet waar je ze hier in Belgie ergens kan bekijken in een winkel of zo ?

Geen idee, maar ik kan da wel es navragen aan mn familie ;)
Zal morgen es bellen ofzo :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:36

vlakbij waar ik sta ,staan er 2 shetjes moeder en kind [ is alweer 2 jr ] op een weitje ook met zo`n kalverenhok en ze staan daar regelmatig samen in
het is niet groot maar past wel
en als ik de foto zie is deze nog groter dan die ik gezien heb met die 2 ponies

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:20

Er staat in het blad Landleven (de nieuwste) een schuilhok (groen polyester), speciaal voor kleinvee als pony's en geiten. Prijs is 760 euro (excl). Meer informatie is te verkrijgen bij vdkproducts.com

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:02

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:05

Ik vind daar ook de deur smal, dan zou ik persoonlijk liever voor die groene grote gaan.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:06

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:38

lauwtjuhh schreef:
ik heb er hier 1 gevonden voor 3 kalveren prijs is 550 euro
http://www.landbouwwinkel.nl/N_frame.ht ... rt_16.html

mischien is dit wat??

Afmetingen lxbxh: 2,40 x 1,65 x 1,70 mtr
zag dat als je de link aanklikt je naar beneden moet scrollen. grote groene hut.

@jilleroo: hij is er wel voor gemaakt maar ook 300 euro duurder, weet niet wat het budget is van de TS?