zadel scheef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

zadel scheef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 13:43

sinds een maand ofzo of langer hebben we een wintec van iemand over gekocht, maar het lijkt wel of hij met rijden een beetje naar rechts schuift... en het is niet bij 1 pony want bij de ander is het ook zo... is het zadel nu gewoon scheef, of de kussens? hoe kan ik dat zien....?

en hoeveel kost het ongeveer om dan de kussens gelijk te laten maken?



Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:47

Zie je verder niks aan het zadel? Zijn de kussens even dik en gelijkmatig?
Opvullen kost niet zo heel veel, ik weet niet precies hoeveel, maar dat kan vast wel iemand anders vertellen. Het is wel belangrijk dat het zadel recht zit, anders verpest je z'n hele rug.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 13:48

ja daarom wil ik er wel nu wat aan doen voordat zijn rug verknald is..... we zien verder niks aan het zadel

het kan misschien ook komen doordat de singel niet strak genoeg zit? het is een shet dus heel rond dus het zadel schuift zowiezo soms een beetje maar het is wel toevallig iedere keer naar rechts...

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:56

Je kunt het zien als je het zadel op je voeten zet met de voorkant, lepel tegen je knieën en dan naar beneden kijkt. De kussens links en rechts vergelijken, eventueel even een stokje oid er tussen houden als referentie.

Zadel op de rug leggen van achteren kijken en met je hand voelen of de ruimte langs de ruggegraat links en rechts gelijk is.

Een ruiter kan de kussens van een zadel in de loop der tijd scheefdrukken, dit is wel weer recht op te vullen, maar vaak wel iets kostbaarder dan "gewoon" opvullen omdat er meer werk in gaat zitten, soms moet er helemaal nieuwe vulling in ipv alleen er iets bij. Mijn 'nieuwe' KN was ook vreselijk scheef gereden, duidelijk zichtbaar, maar is nu weer netjes recht.

Wat ook kan is dat je zelfs iets naar rechts zit (onbewust) en zo het zadel verschuift, het ligt immers al niet zo heel erg stabiel.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 11-07-03 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 13:56

Check ook even of je beugels wel precies even lang zijn, anders de beugelriemen eens omwisselen (rechts links en links rechts).

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-03 13:57

ja er hebben nu 3 mensen met het zadel gereden, en bij iedereen trekt hij scheef... dus het kan niet eraan liggen dat ik zelf scheef zit..
ik ga morgen wel nog eens goed kijken en de kussens vergelijken...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:24

Chonelly schreef:
Check ook even of je beugels wel precies even lang zijn, anders de beugelriemen eens omwisselen (rechts links en links rechts).


Dat is ook een goeie idd. In combinatie met de singel die niet strak genoeg zit, zou dat problemen op kunnen leveren. Is het verschil te groot van de beugelriemen, dan kun je beter andere kopen, want meestal duurt het aardig lang voordat ze weer gelijk gerekt zijn.

Ligt het zadel verder wel goed en zakt hij ook scheef als je hem longeert?

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 19:09

Het lijkt er idd op dat de vorige ruiter scheef heeft gezeten en idd het zadel dan 'scheef trekt' waardoor de kussens ongelijk zitten. Dit is vaak het probleem met een 2hands zadel, kijk hiervoor uit.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:46

Ten eerste is een Wintec niet op te vullen. Wel kan je een souflee eronder doen. De oorzaak van een scheefzadel is meestal de beugelriemen. Het liefst na elke rit je beugelriemen omwisselen. Als je je beugelriemen een keer er af haal en naast elkaar op de grond legt, dan zie je dat je opstapbeugel langer is dan je andere beugelriem.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:14

klopt ook heel erg! ik bedoel trouwens niet dat 1 kussen dikker is dan de ander maar net als magreet zegt, ten opzichte van de kamer liggen de kussens scheef.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 00:04

PhiaBink schreef:
Ten eerste is een Wintec niet op te vullen. Wel kan je een souflee eronder doen. De oorzaak van een scheefzadel is meestal de beugelriemen. Het liefst na elke rit je beugelriemen omwisselen. Als je je beugelriemen een keer er af haal en naast elkaar op de grond legt, dan zie je dat je opstapbeugel langer is dan je andere beugelriem.

Je kan Wintecs wel bijvullen hoor.. mijn zadel met Cair (luchtvulling) zeker, maar de gewone ook, al claimt wintec dat het niet nodig is.

Je kan ook de beugelriemen weer gelijk maken door even gaatjes bij te prikken Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 08:54

Heb je misschien een elastische singel?
Als je die bij zo'n rond buikje aan de ene kant hoger hebt als aan de andere kant staat de ene kant strakker en trekt hij daar naar toe

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 09:23

het is een gewone singel zeg maar, niet elastisch, de beugelriemen zijn niet van leer maar stof, kunnen die ook uitrekken? maar er rijd ook weleens een meissie van 8 mee, die weegt zowat niks en die zit er ok scheef op, dus ik denk niet dat het komt dat we zelf scheef zitten..!!

ik denk dat we er maar gewoon een keer mee naar de zadelmaker gaan.... hopen dat het niet teveel gaat kosten Scheve mond

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:27

Misschien dat het inderdaad dan aan het zadel licht...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 09:40

zadels worden vaak scheef gereden, iedereen doet dat zelfs, want niemand is recht. Alleen zijn er ruiters die erg scheef zitten, en die zadels worden erg scheef. Opnieuw opvullen kan een oplossing zijn. Laat verder ook de boom controleren, bij merkloze zadels is de boom vaak scheef en dan kun je opvullen wat je wilt, maar goed krijg je het nooit.
Wintec heeft een kunstof boom en misschien heb jij net een misser.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 15:50

kzou er ff iemand na laten kijken, mischien dat die het ziet

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:40

Een Wintec is wel op te vullen hoor. Vraag gewoon of iemand er naar wil kijken, bel een zadelmaker op. Er is vast wel iemand die er met een ervaren oog naar wil kijken.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 23:19

Door wie heb jij je Wintec laten opvullen??? Het is bekend van Wintec of een ander kunststofzadel, dat deze niet op te vullen is. Het zadel is geheel van kunststof. Verward

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 19:54

Wintec kun je voor zover ik weet ook niet bijvullen. Misschien dat het met die cair anders is, maar ik weet niet beter dan dat men niet opvult.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, BrandWatchBot, Daantje_1996, Eleeke, Isa_Sofie, Jessica_1998, Jintexx en 20 bezoekers