'Paddock' vlak houden/ grastegels leggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

'Paddock' vlak houden/ grastegels leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 11:11

De winter komt er over een poos pas aan, maar ik ben me nu al aan het druk maken. Ik heb een klein stuk van mijn weiland afgezet waar mijn pony's 24/7 lopen. Afgelopen jaar was dat schots en scheef bevroren met gaten. Levensgevaarlijk dus. Om ze toch beweging te geven, heb ik ze dagelijks een paar uur in de gewone wei gezet. Het gevolg: twee hoefbevangen pony's. Dat wil ik dus niet weer dit jaar. Nu ben ik aan het bedenken hoe ik de kale wei vlak kan houden.

Ik mag niet draineren of de bodem omscheppen en er zand op leggen, aangezien het natuurgebied is. Nu bedacht ik me dat ik er mss grastegels kan leggen. Dat valt niet zo op. Maar hoe leg ik die? Want ik neem aan dat die ook niet gewoon op de klei kunnen liggen? Mss toch een stuk afgraven, zwart zand storten en daar overheen de klei? Iemand anders goede tips?

Jannepauli

Re: 'Paddock' vlak houden/ grastegels leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:20

Mag je er geen houtsnippers op leggen? Dat is natuurlijk materiaal - als je de 'voorgedroogde variant' zou nemen die door de Fa. Van Doorn uit Soest geleverd wordt, doe je er gegarandeerd 6/7 jaar mee.
Ik heb er goede ervaringen mee!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:18

Gaat dat niet heel snel rotten en glibberig worden? Ik lees nooit zo'n goede ervaringen over houtsnippers. Maar ik kan google er wel even op los laten. Maar jij gebruikt die dus wel?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:16

Nee, ik heb het nog steeds in mijn rijbak liggen en heb nooit een probleem gehad. Maar.. je moet dus wel de voorgedroogde variant zien te krijgen - dat is kwaliteitsspul. De meeste mensen die slechte ervaringen met hout hebben, kochten ongedroogd en vers-versnipperd hout want dat is ook goedkoper. Dat gaat snel rotten en kan glibberig worden.

Mijn rijbak is na 10 jaar nog steeds opperbest.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:14

Ik zit ook in een natuurgebied en laat van mijn paddock 1x per 2 jaar de bovenste laag afschrapen en vervolgens een nieuwe laag zand opbrengen. Nooit enig probleem mee gehad terwijl ze hier heel erg streng zijn en er vele 'verklikkers' rondlopen.... Zal even zoeken en wat foto's plaatsen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:19

Oude laag eraf:

Afbeelding

Nieuwe laag erop:

Afbeelding

Afbeelding

En voila!

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:16

Maar blijft hij met veel regen ook redelijk droog? En mengt dat zand niet met de andere ondergrond?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:57

Met flinke regen is hij wel nat maar dat trekt snel de bodem in. Het belangrijkste is dat je de verdichte bovenlaag goed weg laat halen voordat je het nieuwe zand erop brengt. En je moet deze klus 1 x per 2 a 3 jaar laten doen. Op den duur mengt het nieuwe zand wel wat met de onderlaag (door het slepen) maar dat is niet erg.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:14

Ik zit er ook mee en zit te twijfelen tussen graskeien (duur, maar groeit het dicht is het bijna onzichtbaar) en gratis grindtegels (omgekeerd) leggen. Het is zandgrond en er ligt nog een laagje zand op als voorbereiding op de graskei/grindtegelplaatsing.
Lastig he?