Welke accu voor stroom op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Welke accu voor stroom op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 22:41

Sinds kort hebben wij een weiland met een mooie schuilstal voor onze paardjes. Via de boer waar wij het van huren krijgen wij nu al water, alleen hebben wij geen stroom.
Op onze vorige stal hadden wij een stroomaansluiting op accu's. Omdat ik een aggregaat niks vindt, willen wij op onze huidige wei ook onze stroomvoorziening via accu's doen.

Kan iemand mij helpen met welke accu ik nodig heb, wat ik er verder nog bij moet hebben om er bijv. een paar bouwlampen en een waterkoker e.d. op aan te kunnen sluiten en wat ik nodig heb om de accu's bij te laden?

Alvast bedankt!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:53

Mijn stroomapparaat ging op zo'n blokje dat je kunt kopen in de winkel, maar die dingen zijn veel te duur en te snel leeg.
Vandaar dat ik mijn apparaat op een autoaccu heb die staat los ernaast.
Let wel op dat ie droog staat.
Als je twee autoaccu's hebt kun je de ene laden terwijl de ander in gebruik is.
Maar niet ieder stroom apparaat is geschikt voor ook met autoaccu te gebruiken, daar moet je op letten.
Een vriendin van mij heeft ook een grote accu ik denk van een vrachtwagen voor een klein lampje.
Maar daar moet je niet teveel van voorstellen.
Ik denk dat je voor licht voorziening en waterkoker toch echt een klein aggregaatje nodig hebt.
Maar wacht even meer reacties af, ik kan het fout hebben.
Ik weet dat het lampje bij mijn vriendin niet zo veel brengt en de accu dan snel leeg is.

ChefsSpecial

Re: Welke accu voor stroom op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 10:31

Het gaat ook nmiet om een stroomapparaat deze hebben wij al met een eigen accu.
Het gaat mij echt om de verlichting en stroom voor waterkoker e.d....

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:39

ik denk dat je met een accu het water niet aan de kook brengt. dan zal je toch een agregaat moeten hebben of een thermoskan met kokend water. ook voor de verlichting valt het vies tegen.Had laatst de autolampen even te lang aan gelaten bij de paarden , ong 15 minuten, en de accu was al leeg.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:35

Wij hadden hetzelfde probleem en ik heb info ingewonnen om een 12 volt installatie te plaatsen met zonnepanelen en een zware accu. De lampen en apparaten die je dan moet gebruiken vindt je bij caravan winkels . Het bezwaar was de prijs : tussen 1500 en 3000 euro en wij hebben ervan afgezien. Voor verlichting gebruik ik oplaadbare lampen die ik mee naar huis neem om op te laden.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:37

Poeh zo duur..... Op mijn vorige stal werkte de stalbaas ook met een accu, en daar hadden we in de winter een prima verlichting mee voor 4 stallen...
Ben bang dat het dan toch een aggregaatje gaat worden :( alleen jammer dat die zo'n herrie maken....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:49

Je neemt gewoon een 120Ah accu (geen autoaccu maar speciale accu's!!!!) en een omvormer 12V - 230V, zoiets bijvoorbeeld: http://www.eijlander.nl/article.php?gro ... &id=314982
Bedenk wel dat 2000W bij 12V een stroom van 170A oplevert, zorg dat de aansluitkabels dat kunnen hebben (25mm2 aders) De accu zal dit vermogen een klein half uur kunnen leveren, voldoende om je water aan de kook te krijgen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:37

Ledlampen voor de verlichting/de oplaadbare lampen van MarcR/het accuverhaal van Ikke?

Een thermoskan met kokend water mee van thuis? :P

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 22:21

Tsja, het zullen inderdaad wel thermoskannen gaan worden, dat deed ik vorig jaar ook.... Maar verlichting met oplaadbare lampen gaat niet echt werken, we hebben enkel een schuilstal en een weiland van een halve hectare, dan is wat ruimere verlichting toch wel een pré... Knopje om en lampjes aan, da's toch ideaal.... Ik vind het gewoon prettig en erg makkelijk om licht te hebben in de winter.... Aangezien ik tot half 5 werk elke dag en dan pas rond 18u bij de paardjes ben...

@ Ikke, weet jij toevallig ook hoe je die accu's kan opladen? Mijn vriend heeft zo'n apparaat om de auto te kunnen starten maar ik weet niet of je daarmee ook de accu's kunt laden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:32

denise04 schreef:
Tsja, het zullen inderdaad wel thermoskannen gaan worden, dat deed ik vorig jaar ook.... Maar verlichting met oplaadbare lampen gaat niet echt werken, we hebben enkel een schuilstal en een weiland van een halve hectare, dan is wat ruimere verlichting toch wel een pré... Knopje om en lampjes aan, da's toch ideaal.... Ik vind het gewoon prettig en erg makkelijk om licht te hebben in de winter.... Aangezien ik tot half 5 werk elke dag en dan pas rond 18u bij de paardjes ben...

@ Ikke, weet jij toevallig ook hoe je die accu's kan opladen? Mijn vriend heeft zo'n apparaat om de auto te kunnen starten maar ik weet niet of je daarmee ook de accu's kunt laden?

Die kun je gewoon laden met een normale acculader.
Die accu's heten overigens tractieaccu's en worden ook gebruikt in boten en campers voor de verlichting en overige accessoires van het woondeel (voor het starten van de motor heb je dan startaccu's). Let wel, tractieaccu's zijn beduidend duurder dan startaccu's, oftewel gewone autoaccu's.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:27

MarcR schreef:
Wij hadden hetzelfde probleem en ik heb info ingewonnen om een 12 volt installatie te plaatsen met zonnepanelen en een zware accu. De lampen en apparaten die je dan moet gebruiken vindt je bij caravan winkels . Het bezwaar was de prijs : tussen 1500 en 3000 euro en wij hebben ervan afgezien. Voor verlichting gebruik ik oplaadbare lampen die ik mee naar huis neem om op te laden.

Tja en het probleem is dat die dingen super diefstalgevoelig zijn op een weitje en moeilijk te verzekeren dus ook.
Een klein agregaatje zal dan beter werken maakt alleen een beetje lawaai.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:00

Accu's kan je ook gewoon halen op de autosloop. Dat scheelt al enorm. Zij kunnen jou misschien ook wel tips geven hierover?
Lampen kan je erop laten draaien. Die vreten niet veel stroom.
Er is al een tip gegeven om voor de winter een lekker thermoskannetje warme chocomel mee te nemen.
In de zomer kan je dat andersom doen: iets heel kouds in een thermoskan bewaren. :-)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:20

wij hebben lang met accus gepruts, heb nu wel alle stroom op de weide er op aangesloten, maar toch een aggregaat aan geschaft voor de lampen. nadeel de lawaai, en het aan en uit doen.

ook hebben wij lampen op accu gebrobeerd maar je hebt geen sterk licht en ze zijn zo leeg. dankzij wij zat accus hebben toch niet gelukt er licht van te krijgen.

toch ooit vragen om stroom aan de leggen van de boer onder de grond door? en misschien iets extras betalen per maand?