Wie kocht z'n paard als veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9489
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 16:41

Roozzz schreef:
Leuk, alle reacties. Ik heb zelf nog geen paard.Maar ik denk dat als ik er 1 neem hem/haar als veulen koop. Ik vind het vooral belangrijk dat ik weet wat het paard allemaal heeft meegamaakt in z'n leven. En als ik hem vanaf begin af aan heb weet ik het als de beste!!! Ik kan wel 4 jaar wachten hoor met inrijden. Wij rijden ze in als ze 4 zijn. hoe eerder je ze inrijd hoe sneller je de benen verziekt. Te jong inrijden kan peesblessures veroorzaken. Dus dan heb ik liever dat ik iets langer moet wachten. Er zijn zat leuke andere dingen. Toch? Haha!


Ik heb mijn paard (nu 16) sinds ze 4mnd is en ook pas met 4 jaar ingereden (ze groeide nog te hard-ze is nu 1.78cm) Dat biedt echter geen garantie voor beengebreken! Helaas heeft ze vanaf haar 5e ernstige verbening van de hoefkraakbeenderen en nu inmiddels lage-en hoge overhoef. Aan de afstamming ligt het niet (Duc de Normandie) maar ze was wel veel te mager toen ik haar kreeg. Doordat ik het op vroege leeftijd wist heb ik nooit met haar gesprongen en haar nooit "overvraagt" in dressuur (niet te veel zijgangen, grote voltes, lange opwarmtijd etc) Sinds 2 jaar staat ze op speciaal beslag (omdat ze toen pas onregelmatig ging lopen) en het gaat nog steeds super!.
De band die ik met dat paard heb is bijna telepathisch, wat een nadeel is met rijden, ze weet al wanneer ik in ga grijpen voordat ik dat zelf heb besloten. Ze zou voor mij (letterlijk) door het vuur gaan als ik dat vraag, en inrijden was een kwestie van opstappen en wegrijden!

Dus, als je eerlijk met het paard omgaat dan kun je een gigantische band krijgen met het veulen, maar door toeval of genetische afwijkingen heb je helaas niet in de hand hoe ze opgroeien (medisch gezien).

Maar ik zou iig nooit meer een volwassen paard kopen! Oh ja, die 4 jaar vliegen voorbij hoor!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:01

ik heb mijn pony vanaf 11 maanden oud.ze is nu 5
voordelen:je krijgt op deze manier een heel goede band met je paardje,je kan hem/haar alles zelf leren zoals jij dat wilt en bij het beleren is er niets fout gegaan dat ik nu een heel prettig te mennen brave pony heb.dat is heel super.

nadelen:zijn er voor mij niet geweest.

Roozzz

Berichten: 519
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 20:07

Mist"]
[quote="Roozzz schreef:
Leuk, alle reacties. Ik heb zelf nog geen paard.Maar ik denk dat als ik er 1 neem hem/haar als veulen koop. Ik vind het vooral belangrijk dat ik weet wat het paard allemaal heeft meegamaakt in z'n leven. En als ik hem vanaf begin af aan heb weet ik het als de beste!!! Ik kan wel 4 jaar wachten hoor met inrijden. Wij rijden ze in als ze 4 zijn. hoe eerder je ze inrijd hoe sneller je de benen verziekt. Te jong inrijden kan peesblessures veroorzaken. Dus dan heb ik liever dat ik iets langer moet wachten. Er zijn zat leuke andere dingen. Toch? Haha!


Ik heb mijn paard (nu 16) sinds ze 4mnd is en ook pas met 4 jaar ingereden (ze groeide nog te hard-ze is nu 1.78cm) Dat biedt echter geen garantie voor beengebreken! Helaas heeft ze vanaf haar 5e ernstige verbening van de hoefkraakbeenderen en nu inmiddels lage-en hoge overhoef. Aan de afstamming ligt het niet (Duc de Normandie) maar ze was wel veel te mager toen ik haar kreeg. Doordat ik het op vroege leeftijd wist heb ik nooit met haar gesprongen en haar nooit "overvraagt" in dressuur (niet te veel zijgangen, grote voltes, lange opwarmtijd etc) Sinds 2 jaar staat ze op speciaal beslag (omdat ze toen pas onregelmatig ging lopen) en het gaat nog steeds super!.
De band die ik met dat paard heb is bijna telepathisch, wat een nadeel is met rijden, ze weet al wanneer ik in ga grijpen voordat ik dat zelf heb besloten. Ze zou voor mij (letterlijk) door het vuur gaan als ik dat vraag, en inrijden was een kwestie van opstappen en wegrijden!

Dus, als je eerlijk met het paard omgaat dan kun je een gigantische band krijgen met het veulen, maar door toeval of genetische afwijkingen heb je helaas niet in de hand hoe ze opgroeien (medisch gezien).

Maar ik zou iig nooit meer een volwassen paard kopen! Oh ja, die 4 jaar vliegen voorbij hoor!
[/quote]

Ben erg blij dat het dan nu weer goed gaat! Echt leuk om al die verhalen te lezen.!! succes verder Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:15

Ik heb Zara gekregen toen ze ong. een halfjaar oud was. Ze is voor mij bijzonder vanwege haar papa, anders had ik haar ook nooit gehad denk ik. Maar een geweldige band, neuh... ze loopt nog in opfok en ik kan er nu nog heel afstandelijk naar kijken. Ik wil haar van de winter zadelmak maken zodat ik haar rustig een beetje kan uittesten nu ik daar nog tijd voor heb (en mijn ouders het nog willen sponsoren) Als ik eenmaal afgestudeerd ben zal ik het zelf moeten bekostigen, en dan kan ik haar alleen aanhouden als ze goed genoeg is.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:19

ik heb coco ook als 5 maand oud veulentje gekocht.
Ik kan er lezen en schrijven mee.
Heb nog nooit zo'n sterke band met een paard gehad zoals bij haar.
ze is nu 6 jaar en echt een super beesje.
heeft nog nooit wat verkeerd gedaan.
zelf beleerd onder het zadel en gezadeld en weggereden.
en momenteel beleren voor de kar en gaat tot nu toe ook super moet alleen de kar nog er achter maar we verwachten daar ook geen heibel van.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:39

Ik heb Tica als 1 jarige gekocht. Ze stond toen bijna een jaar in Zweden om lekker op te groeien. Toen ze 2,4 jaar oud was, kwam ze naar mij toe. Voordeel is dat ze echt als een onbeschreven blad was, dus ook geen slechte ervaringen. Je moet wel consequent zijn, want die jonge beesten willen vaak testen hoe ver ze kunnen gaan. Ik ben echt gek op haar, ze is zo ontzettend lief geworden, niet dat ze het niet was, maar ze was heel lomp en niet erg aanhankelijk eerst (logisch).
Nu is ze zover dat ze ingereden mag worden (ze gaat morgen op training), spannend!!
Nadelen? Je moet wachten tot je erop kan als je een jonkie hebt, maar om eerlijk te zijn, vond ik het helemaal niet erg om niet te kunnen rijden. Knuffelen is ook erg leuk Lovers
En ik vind het erg leuk om jonge paarden verder 'op te leiden'. OK dan!

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:32

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 3 maanden was
En toen ze 5 maanden werd ze gebracht met haar mams omdat ik het zelf een risico vond om haar te halen
ze was toen nog niet afgespeent
Dat was wel grappig moeders ging weer terug te trailer in
En zolang wij bij haar waren had ze er niks van dat mams weer weg ging
Mams was aan het hinniken en zij had echt zo iets gezellig zo met jullie
Ze is nu 4 jaar en ga nu beginnen met inrijden
Ze is echt heel mak en overal aan gewent toen ik haar kocht kreeg ik van iedereen te horen wat moet je met een veulen
Nou ik ben er nog steeds erg gelukkig mee
Het idee dat ik een veulen wou kopen was doordat me vorige paard een nare verleden heeft gehad
Weet niet wat er gebeurt is maar je merkte wel dat ze heel wat meegemaakt had
Heb haar helaas na 9 jaar moeten laten inslapen
En nu met deze ik weet wat ze heeft meegemaakt en ze is echt ontzettend lief
en dat ze nog mooi is dat is meegenomen zeg ik altijd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:35

Ik!!

Hij is nu nog maar 3,5 maand oud dus nog steeds veulen.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 23:23

Ik heb Danny sinds ze een uur oud was, en Rain heb ik zelf gefokt, die heb ik dus ook van veulen af aan. Ik zie er weinig nadelen aan, het is geweldig om zo'n klein ding op te zien groeien tot groot sterk paard. OK, je moet even wachten tot je er mee kunt beginnen, maar je krijgt wel een unieke band met zo'n dier. De volgende zal ik weer zelf fokken, ik koop nooit oudere paarden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:15

Sharif hebben we gekocht toen ie 4 maanden was en nu issie 1.
Polly was 2 (bijna 3) toen ik haar kocht en ze is nu 6 en Katinka is hier geboren.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:27

Camilla heb ik als 2,5 jarige gekocht. Niet echt een veulen meer maargoed. Knipoog
Ze was wel echt zo groen als gras en vond zelfs een borstel al eng. Tong uitsteken
Dus het voordeel is wel dat ik haar naar mijn hand heb gezet zeg maar. Opgevoed zoals ik het wil, ingereden zoals ik het wil.. enz enz.
Nadelen, tsja, het is wel een jonge pony en ik ben nog niet echt een grote meid ofzo. Knipoog Dus heb wel wat probleempjes gehad, maar het viel heel erg mee. Het is toch wel goed gelukt al zeg ik het zelf. Schijnheilig
Maar nu is ze dus alweer 4 jaartjes. Gaat best snel eigenlijk, t lijkt nog als de dag van gister dat ik haar kocht.
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 16-07-03 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:32

Danno kocht ik als 4 maanden oud veulentje op de zuidlaardermarkt, inmiddels is hij 5 jaar(vorige week geworden Tong uitsteken ).

Ik vond het ontzettend leuk om hem te zien opgroeien en op te voeden en al zeg ik het zelf ik vind dat ie netjes is opgevoed.
Bij andere neemt ie nog wel eens een loopje Haha!

Nadelen: nee vind ik niet, je besluit om een veulen te kopen/groot te brengen dan weet je dat dat geld kost, dus daar zul je mij nooit over horen.

Wegens omstandigheden is Danno nog niet helemaal ingereden. A.s zaterdag gaat hij naar een stal waar ie beleerd wordt voor de wagen en dan hooop ik eindelijk eens echt met hem aan het werk te kunnen.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:34

Ik heb Nono gekocht toen ie 9 maanden was, nadelen ken ik er niet echt aan, behalve dat ie een beetje 1kennig is.
Voordelen: je kent hem door en door en je weet wat je kunt verwachten want je hebt hem zlef opgevoed.

(het is dus ook je eigen fout als je een probleem tegen komt van de opvoeding Schijnheilig )

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:49

ik heb mijn paard gekocht toen hij 4 maanden oud was
nu is hij pas 4 geworden

voordelen: je ziet hem groeien hij wend aan jou
en hij vertrouwd me ook heel goed
en ik heb hem zelf alles geleerd
zoals eten want toen hij bij mij kwam wist hij
niet eens wat veulen brokken appels en penen waren
het heeft 3 dagen geduurd voor dat hij ging eten
en hij at dan alleen als ik erbij stond

nadelen: vond ik dan weer dat hij al zijn kinder ziektes kreeg dus veel dierenarts kosten
en dast hij nu dus alleen zijn hoeven door mij uit wil laten krabben
en als iemand anders op hem rijd dan wil hij dus steeds naar mij komen
en als ik voor hem loop en ik stop stop hij ook
maar het is echt een schatje hoor *LOL*

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:24

Ik heb Fayette gekocht toen ze 5,5 maand oud was.
Voordelen vind ik dat ik haar helemaal heb kunnen opvoeden zoals ik wil en dat ik precies weet wat er in haar korte leventje is gebeurd (dus opvoeding, omgeving waar ze in heeft gestaan, vriendjes/vriendinnetjes, eten, ziektes).
Nadeel: de eerste 3 jaar kun je niet veel meer dan knuffelen, poetsen en wandelen. En het kost je een hoop geld voor dat je echt ´profijt´ en ´lol´ hebt van je paardje.
Ik weet niet of ik het nog weer zou doen. Destijds was ik student, had weinig tijd en net genoeg geld om een veulen te kunnen onderhouden (is wat dat betreft goedkoper dan een volwassen paard). Dus het kwam eigenlijk wel goed uit. Nu is ze 3, ben ik student af (maar nog steeds niet bijster veel tijd Tong uitsteken) en met meer geld om een volwassen paard te onderhouden. Ik zou nu eerder een 2,5 of 3-jarig paard kopen anders moet ik weer zo lang wachten Haha!

Maar ja, zeg nooit nooit Knipoog

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:48

Ik heb er niet 1 gekocht als veulen maar ik heb ook nog een verzorg fries en die mensen hebben een veulen gekocht om later als ie 3 wordt te beleren ze willen graag dat ik springwedstrijden doe Knipoog
Vet tof lijkt me dat.
Er zit heel veel springbloed in toen ze een veulen was( ze is nu een enter) toen sprong ze al over een hindernisje heen van ongeveer een meter (die stond toen nog in de bak).
Maar het gaat me dan meer om de lol dan het geld ofzo maar wat ook is geld is altijd handig Knipoog

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:34

odje"]
[quote="Roozzz schreef:


ik woon nou eenmaal niet op een boerderij of in de buurt van boerderijen.dus dat zou dan maar betekenen dat ik geen veulens mag kopen omdat ik niet over een weiland beschik?

nah het is niet leuk om te horen!


Als je niet de mogelijkheid hebt om je veulens vrij te laten lopen moet je imo inderdaad geen (hengst)veulen nemen. Beweging is ontzettend belangrijk voor paarden en voor veulens helemaal.

On-topic: Ik heb avalla gekregen toen ze 2 was, en ze is nu 11 jaar.

Voordelen zijn dat je haar helemaal zo op kunt voeden als je zelf wilt, en helemaal naar je hand kunt zetten.
Nadeel: ik moest nog 2 jaar wachten met rijden.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:46

Die van mij kocht ik toen ze 8 maanden oud was, ze is nou 2 en bijna 2 maanden Haha!

Quest

Berichten: 764
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: In Duitsland naast mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:06

Ik heb Quest gekocht toen hij 6 maanden was, na ongeveer een jaar wandelen en voetjes geven, etc.......De omgang zeg maar
Nu staat hij bijna een jaar in de opfok om daar nog wat van zn soortgenoten te leren en iets zelfverzekerder te worden......

Hij komt bijna weer terug..en dan kan ik langzaam aan weer gaan wandelen met hem Haha!

Hij is van april 2001 en een super beestje...Ik zie als groot voordeel de kennis van zijn verleden en het vertrouwen wat je sneller krijgt als bij een volwassen paard, tja en als nadeel..
Verward Voor mij eigenlijk geen, ik heb het er voor over om te wachten met alles, en als je daar een nadeel inziet denk ik niet dat je een veulen moet aanschaffen, want dan zul je ook veels te vroeg beginnen met beleren denk ik! ( Het hoeft natuurijk niet zo te zijn! Bloos )

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:19

Vip was 9 maanden toen we hem kochten, hij is nu net 1.. hij kon ook nog niet zo heel veel, het halster ging nog niet geweldig(hij had net een nieuw halster gekregen wat nu over zijn oren moest, ipv zo'n veulenhalster wat je over zijn hoofd heen doet), hoeven uitkrabben ging ook nog niet echt fantastisch, nu al een stuk beter en hij had nog nooit in de trailer gestaan. hij krijgt nu een beetje meer door dat ie een hengst is :S

Tessala

Berichten: 24
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Aalst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:24

Bij Tessa en Q-tipp was ik bij de geboorte en we hebben ze nog steeds (ik kan niet meer zonder ze) Huilen
En Spanak hebben we vanaf der 2 jaar oud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:30

Ik heb Tess vanaf haar geboorte.
De voordelen zijn eigenlijk al genoemd in dit topic Lachen

Roozzz

Berichten: 519
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 19:35

Dankjulliewel!!!!! voor al die leuke reacties. Haha!

Mist

Berichten: 9489
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:42

Ik heb altijd geleerd (maar ja, dat kan fout zijn) dat jonge paarden die net onder het zadel zijn, vaak een dag nodig hebben om "na te denken" maar misschien is dit onzin

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:53

Max heb ik met een maand of 3 gekocht. En hij is in april 7 jaar geworden. Ik ben wel aan hem gehecht, maar heb geen echt hechte band met hem. Mijn vriendin verzorgd en rijd hem.
Taran kwam toen hij een jaarling was, en is nu ook 7. Daar heb ik idd een hele goede band mee.
Maar wil niet zeggen dat het komt omdat ik hem als zo'n jonge pony heb gehaald. Mijn verzorgpony rijd ik nog geen 2 jaar, maar heb ook met hem al een goede band.