Echt schapenvacht / zomer / lange ritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Echt schapenvacht / zomer / lange ritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-03 20:18

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn Lachen

In advertenties van schapenvel-producten zoals dekjes en zadel-onderleggers , wordt echt schaap altijd o.a. aangeprezen als een materiaal dat altijd prettig comfortabel aanvoelt : warm in de winter en koel in de zomer.

Mijn ervaring met m'n schapenvacht-schabrakje (destijds nog onder m'n Wintec dressuur) was dat het idd lekker knus was in de winter ,
maar zweette als een otter in de zomer Haha!

Had ik nu een slecht dekje ofzo Verward

Is er iemand die flinke ritten / stevige trainingen rijdt in de zomer met
een schaapje onder het zadel , en het idd ervaart als een prettig ''koel''
iets zoals het aangeprezen wordt ?

Ik zit nu toch weer te dubben over een lamsvel-zadelpad......
maarja ik wil juist iets diks dat comfortabel is ook op een warme zomerdag.....
wat zijn jullie bevindingen ?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:18

Tis hier op het moment 45 graden overdag en we hebben op álle zadels bontovertrekken omdat dit o.a. véél koeler is.
Lijkt me dat dit ook werkt voor een zadeldek, maar daar hebben wij vilt voor, dus geen eerste hand ervaring.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:46

Ik denk dat katoen het koelst is in de zomer. Ik rijd ook flinke ritten en kom echt niet thuis met een droog dekje, maar een schapenvacht lijkt me toch echt veel te dik. Tenzij je zadel niet goed past of je paard een dunne huid heeft.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:39

Waarom doe je in de zomer er niet gewoon een katoenen sjabrak of dek extra onder. Zo spaar je je duurdere onderleggers en beknibbel je niet op de dikte van de laag. Of zie ik het weer te simpel.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:39

Schapenvacht gaat prima in de zomer, niets meer zweten dan een gewone sjabrak.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:04

Nee precies, met andere dekjes heb je net zoveel zweet, alleen wordt dat minder goed opgenomen. Wol is fantastisch in het opnemen van zweet, veel beter dan katoenen/schumen shabrakken. Je krijgt er ook minder gauw schuurplekken van, iets wat met veel zweet heel makkelijk wil.

Dat Winteczadel, dat gaat broeien na een lange rit. Ik rijd zelf met een leren zadel en voor de lange ritten doe ik er speciaal een wolletje onder, lekker zacht vor mij paard. Ik heb ooit ene langere rit in een Wintec gedaan, maar na 1,5 uur werd het mij wel erg heet onder mijn bips...zadel broeide!