veulen invlechten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

veulen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 23:48

9 aug moet myst naar de keuring. Ze wordt geschoren, en ik wil haar ook invlechten. Nu ben ik hier met normale manen al geen ster in, en met die pluismaantjes van myst kan ik me voorstellen dat het helemaal een ramp wordt (nog niet geprobeert)
Iemand tips? (nat maken misschien ofzo?)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 23:55

als je er met de plantenspuit water op spuit, gaat de pluis weg. misschien dat dat idd beter vlecht. Dan kun de manen ook gelijkmatiger verdelen over de vlechtjes. (is mooier)

Lijkt me leuk, zo'n schattig veulentje invlechten Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:08

Veulens vlechten doe ik idd altijd met een nat sponsje in de buurt. Plantenspuit is misschien een beetje eng voro zo'n beestje, vlechten is al indrukwekkend zat is mijn ervaring (met KWPN'ers althans). Verder maak ik vaak dat wat ik nog over heb even vast met een wasknijper zodat ik daar geen last van heb.
Dan is het heel belangrijk dat je zo fijn mogelijk vlecht, werkelijk hele dunne plukjes pakken. Dat is het mooiste (en blijft ook beter zitten met die pluisharen). En natuurlijk gelijkmatig, maar dat is net als met 'gewoon' vlechten.
Ik doe gewoon onderin een stiekje en dan oprollen of dubbel doen en nog een stiekje eromheen.
Succes!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:20

Idd met een sponsje manen nat maken en zorgen dat je met z'n tweeen bent. Het liefste veulen verandert tijdens het invlechten nl. wel eens in de grootste draak. Als je dan in je eentje staat te knooien verknal je een boel voor later..... De merrie vastzetten in de box en het veulen ernaast laten staan en door iemand vast laten houden. (mits de merrie een beetje te vertrouwen is natuurlijk)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:21

Rieja schreef:
Veulens vlechten doe ik idd altijd met een nat sponsje in de buurt. Plantenspuit is misschien een beetje eng voro zo'n beestje, vlechten is al indrukwekkend zat is mijn ervaring (met KWPN'ers althans). Verder maak ik vaak dat wat ik nog over heb even vast met een wasknijper zodat ik daar geen last van heb.
Dan is het heel belangrijk dat je zo fijn mogelijk vlecht, werkelijk hele dunne plukjes pakken. Dat is het mooiste (en blijft ook beter zitten met die pluisharen). En natuurlijk gelijkmatig, maar dat is net als met 'gewoon' vlechten.
Ik doe gewoon onderin een stiekje en dan oprollen of dubbel doen en nog een stiekje eromheen.
Succes!


o sorry, natuurlijk vind een veulentje een spuiter eng, helemaal niet aan gedacht Frusty

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:35

helemaal gelijk aan Annegti! Maar een shet een beetje onder de duim houden moet lukken toch stef?
Wij doen het btw wel altijd gewoon bij de merrie in de box hoor, daar zijn ze toch het rustigste.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 00:40

Het best is gewoon met ouderwets pikdraad, dat blijft tenminste zitten

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 10:58

gewoon een beetje nat maken en als je klaar ben, een beetje gel erin spuiten zodat ze niet als nog gaan pluisen

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 11:45

Vorige week op de keuring te Breukelen zag ik iemand die deed Brilcream er in voor de pluis.... vond het wel een ideetje. Haha!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 14:00

Ik heb het boekje presenteren kun je leren, daar staat in dat hoe meer vlechtjes je maakt des te langer de hals lijkt, en dat het altijd een oneven aantal moet zijn, waarom weet ik ook niet precies.
Maar ik heb de dag voor de keuring gewassen, en s´avonds, alvast in staartjes verdeeld. s´Ochtends gevlochten met een sponje met water, en wat schuimgel, het einde van de vlechtjes was bij Yoshi zo dun dat ik de puntjes eraf geknipt heb, dus na het elastiekje weggeknipt, was ook wel nodig anders waren de vlechtjes net te lang waarschijnlijk. Zo is hij de trailer ingegaan, en op de keuring de vlechtjes dubbelgevouwen en er nog een elastiekje ingezet, en voilá. Oja voorplukje heb ik ook ingevlochten net als een staart zegmaar, met eerst een paar plukjes van de zijkant pakken, en ook daar dubbelgevouwen en vastgezet met nog een elastiek. staart heb ik niet ingevlochten vind ik niet zo mooi, mini´s hebben vaak van die dikke staartjes en dan aan de bovenkant zo ingesnoerd, nee das niet mijn smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 14:06

Ik maak de manen ook vochtig met een natte spons en als ze erin zitten spuit ik ze helemaal vast met haarlak/spuitgel. ze blijven dan de hele dag perfect zitten.