paardrijden, welke spieren?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

paardrijden, welke spieren?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 22:39

Ik vroeg mij nou eens af... welke spieren train je nou eigenlijk met paardrijden... Je hebt bij elke sport namelijk wel iets dat je traint, toch??


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:40

eigenlijk alles... je kuitspieren, de dijbeenspieren (hoe heten die?) je kont, je buikspieren, je lage rug spieren, armspieren.
je gebruikt echt heel veel spieren tijdens het paardrijden...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:42

in ieder geval de spieren aan de binnenkant van je bovenbeen en je kuiten. Verder wat de fysiotherapeut noemt je strekspieren. Oftewel al de spieren die je gebruikt om recht te staan...
Sommige mensen hebben het wel een over hun ruiterspier, maar wat ze daar precies mee bedoelen weet ik niet.


Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:22

De ruiterspier is toch die aan de binnenkant van je bovenbeen? Die spier die na je vakantie bijvoorbeeld best pijnlijk kan zijn na de eerste training Haha! .

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 00:02

Eigenlijlk bijna je hele lichaam, omdat je alle spieren nodig hebt om jezelf in evenwicht te houden en te compenseren voor de bewegingen van het paard.
Het beste kan je dit uitvinden door 2 maanden niet te rijden en dan op een tocht van 4 uur stevig te draven en galoperen. In de dagen erna met een dikke viltstift op je lichaam aantekenen waar je allemaal pijn hebt Knipoog Haha!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 07:23

De ruiterspier is die grote spier in je lies. Als je vaak op een erg breed rijdt kun je die overbelasten (spreek uit ervaring) dan moet je die spier dus trainen (oprekken) met fysio. Geen pretje dus.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:54

ik heb wel gemerkt dat ik er buikspieren van heb gekregen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:56

volgens mij alle spieren..............de spieren die je niet gebruikt op het paard gebruik je anders wel met het verplaatsen van al dan niet vuil stro.......

Ballerin

Berichten: 534
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:57

xxappiexx schreef:
ik heb wel gemerkt dat ik er buikspieren van heb gekregen!


ik hoop het Haha!

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:57

ze zeggen toch ook dat paardrijden een combinatie is tussen turnen en zwemmen?! (qua spiergebruik dan)

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:08

als t een combinatie is tussen turnen en zwemmen.... waarom zien die mensen er dan altijd zo super gespierd uit en ruiters niet. ik zie namelijk weinig erg gespierde mensen paardrijden! ook niet mensen die er heel veel op n dag rijden. je gebruikt wel veel spieren maar in een meer passieve vorm dan in andere sporten. t is naar mijn idee namelijk de bedoeling dat je stil zit en zo min mogelijk hulpen geeft.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:14

van het paardrijden krijg je wel degelijk spiervorming en ook alles wat erbij komt kijken, ik denk over je hele lichaam. ik rijd er meestal een aantal op een dag en als ik dan een tijdje weinig rijd dan merk ik dat toch wel aan mijn spieren en mijn figuur Knipoog vooral buik been en rugspieren denk ik dat je traint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:29

je rugsperen boven in volgens mij ooo en zelfs je armspieren!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:55

je ziet het bij mij niet Haha! maar toch ook heel zeker je buikspieren ja!

als je namelijk met buikspierpijn gaat paardrijden weet je niet hoe je moet gaan zitten. Ik schiet dan de hele tijd heen en weer en ben dus ook maar heel kort gaan rijden toen. Leek me niet echt fijn voor m'n paardje.

je beenspieren denk ik ook wel met lichtrijden en zo. Nooit spierpijn van paardrijden gehad, dus ik weet het eigelijk niet precies

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:00

Euhm als ik bedenk welke spieren er pijn doen nadat je eens terug hebt gereden na acht maand niet op een paard gezeten te hebben dan zeg ik: alle spieren Haha!
Citaat:
als t een combinatie is tussen turnen en zwemmen.... waarom zien die mensen er dan altijd zo super gespierd uit en ruiters niet. ik zie namelijk weinig erg gespierde mensen paardrijden! ook niet mensen die er heel veel op n dag rijden. je gebruikt wel veel spieren maar in een meer passieve vorm dan in andere sporten. t is naar mijn idee namelijk de bedoeling dat je stil zit en zo min mogelijk hulpen geeft


Ik moet eerlijk zeggen als ik ruiters die dagelijks enkele uurtjes op hun paard zitten bekijk dat velen ervan toh wel zeer gespierd zijn en in zeer goede conditie zijn

En het is niet omdat je zo min mogelijk hulpen moet geven dat je je spieren niet mag gebruiken toch? Alleen al om je evenwicht te behouden, netjes rechtop maar ook stil te zitten heb je spieren nodig! Anders zou alles nogal wibbelen en zou je achterblijven op bewegingen he. Het is nu niet dat het de bedoeling is passief, lekker doorgezakt zoals in een zetel op je paard te zitten he Lachen Dus ja, ik denk dat bijna alle spieren gebruikt worden.

Plus de spieren die je gebruikt in de dingen rondom het paardrijden die er wel aan vasthangen Knipoog

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:56

Vergeet ook vooral de lachspieren niet Knipoog Die train ik ook vrij vaak met paardrijden. Vooral als we met z'n tweeen in de bak rijden.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 22:57

Als je het fout doet zo als ik vandaag. Je schouderspieren (= auw)

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:38

gijsenkim schreef:
volgens mij alle spieren..............de spieren die je niet gebruikt op het paard gebruik je anders wel met het verplaatsen van al dan niet vuil stro.......


ja en wat dacht je van borstelen?
ik krijg soms echt een lamme arm, niet dat ik m'n borstel zo hard in z'n lijf sta te douwen, maar als ik een tijd sta te poetsen heb ik wel af en toe zoiets van: even weer met m'n andere hand de borstel beet houden...
of aanvegen, emmers water pakken, enz

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:49

nog even over de ruiterspier: deze loopt vanuit je rug, door je taille naar je schaambeen, deze kan dus zeer hard en dik zijn dan gebruik je je correcte houding en spieren. Mary wanless spreekt veel over deze spier,

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:49

LOTH"]
[quote="xxappiexx schreef:
ik heb wel gemerkt dat ik er buikspieren van heb gekregen!


ik hoop het Haha!
[/quote]

ik heb van het 5 dagen in de week rijden anders blokjes gekregen Haha!

ik denk wel dat je niet zoveel extra spieren krijgt van 1x in de week rondhobbelen op een manegepaardje, maar alles is meegenomen toch Knipoog

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:13

Marja schreef:
De ruiterspier is toch die aan de binnenkant van je bovenbeen? Die spier die na je vakantie bijvoorbeeld best pijnlijk kan zijn na de eerste training Haha! .


Hmm.. ik ben best tevreden met mijn lichaam (mijn bovenlichaam en onderbenen dan Tong uitsteken ), behalve mijn bovenbenen, en dan met name de binnenkant.. En dat terwijl ik toch gemiddeld 100 km per week maak.. Rijd ik dan zo raar? Zijn mijn spieren na 11 jaar imuun geworden?? Haha! Ik wil BEENSPIEREN Extreme duivel Extreme duivel

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:20

Yessy schreef:
ik heb van het 5 dagen in de week rijden anders blokjes gekregen Haha!


Nou ik rijd 7 dagen per week, meerdere paarden per dag, en geen blokjes
Maar sinds ik zo vaak ben gaan rijden, en veel werkzaamheden op stal verricht ben ik wel afgevallen Schijnheilig

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:58

NaVy!"]
[quote="Marja schreef:
De ruiterspier is toch die aan de binnenkant van je bovenbeen? Die spier die na je vakantie bijvoorbeeld best pijnlijk kan zijn na de eerste training Haha! .


Hmm.. ik ben best tevreden met mijn lichaam (mijn bovenlichaam en onderbenen dan Tong uitsteken ), behalve mijn bovenbenen, en dan met name de binnenkant.. En dat terwijl ik toch gemiddeld 100 km per week maak.. Rijd ik dan zo raar? Zijn mijn spieren na 11 jaar imuun geworden?? Haha! Ik wil BEENSPIEREN Extreme duivel Extreme duivel
[/quote]

whaha ja bij mij lijkt het ook wel of mijn bovenbeenspieren imuun zijn geworden door het rijden, whaha ze worden er iig niet dunner op Haha! mijn kont overigens ook nie Haha! haha. Tsjah ik vraag me nou ook af ok in nou raar rijd ofzow Verward



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, gewoonmarie, lovelance, Sjors050 en 114 bezoekers