Gratis paard.. wel of niet doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Gratis paard.. wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 23:17

Via een goede vriendin van mij kan ik een gratis paard krijgen.
Het is een 10-jarige KWPN-er. Een ruin, met papieren.

Zij werkt zelf op een manege achter de bar, en het paard is van een van de klanten daar. Ik heb al eerder op deze manier gratis een paard gehad via haar. Dit was ook een KWPN-er, een merrie van 22 jaar. Was niks mis mee zeiden ze, maar na een jaar bleek ze vergevorderde artrose te hebben in alle 4 haar benen. Wij hadden haar niet laten keuren, was toen nog beetje leek in dit soort dingen. Ik vond het natuurlijk wel erg, maar was niet boos ofzo. Dit wisten we natuurlijk vantevoren, een paard van 22 gaat kwaaltjes krijgen, logisch. Ik heb haar nog 2 jaar gehad en toen moesten we haar helaas in laten slapen.

Tegelijktijd moest ik mijn Tinkerruin helaas ook verkopen, dat was om de reden dat het niet klikte, maar even om mijn verhaal compleet te maken; hij had bronchitus, stro-allergie en beginnende dampigheid.

Deze 2 paarden hebben mij daarmee veel tranen en veearts kosten opgeleverd.

Ik heb toen gezegd dat ik nooit meer aan een ziek paard wilde beginnen. Natuurlijk weet je het nooit, maar ik wilde het niet meer bewust opzoeken.

Nu kan ik dus gratis Jasper krijgen. Ik weet nog niet veel van hem, maar wat ik wel weet is dat hij hoefkatrol heeft en artrose in 1 gewricht.
Dit is natuurlijk ook de reden dat hij weg moet, hij is afgekeurd als sportpaard. Verder heeft zijn eigenaresse rugklachten en kan ze dus niet meer rijden.

Volgens het verhaal is hij nog wel gewoon recreatief goed te berijden, maar kan hij simpelweg geen Z-proeven meer rijden, logisch. Maar buitenritten en simpele dressuur moeten dus makkelijk kunnen.
Verder is het een makkelijk paard, ook voor beginners en is hij heel erg mooi om te zien.

Ik zou het paard niet zelf willen hebben. Ik heb zelf al heel veel paarden en kan geen veeartskosten erbij hebben. Je weet simpelweg dat die gaan komen.

Maar mijn vader wil al wel heel erg lang zijn "eigen" KWPN-er. Het paard zou dan dus van hem worden, alleen neem ik bijna 90% van de verzorging op me. Dat vind ik harstikke leuk om te doen en doe ik graag. Hij betaald dan dus de kosten voor het paard.

Mijn vader vraagt op zijn beurt dus weer advies aan mij. Ik ben hier de "paardenkenner" (ben ik niet, maar iig meer dan hij)

Ik heb hier dus gemengde gevoelens over. Natuurlijk neem je iemand anders zijn ellende over. Een gratis paard klinkt natuurlijk romantisch, maar je moet een gegeven paard zeker in de bek kijken!

Ik zelf zou dan dus voorstellen hem zelf nog eens te laten keuren, kijken wat onze DA ervan vind. Misschien zegt die wel dat dit paard helemaal niet meer te rijden is.

We hebben een eigen stal met weide. Het paard kan dus sowieso iedere dag naar buiten. Het word geen stalpaard. Mocht hij uiteindelijk niet meer bereden kunnen worden, dan kan hij hier makkelijk voor altijd op de wei. Dit kunnen we bieden..

Alleen.. stel dat hij over 2 jaar niet meer te rijden is. Het paard is dan pas 12. Dan zitten we dus met een redelijk jong paard, die nog wel kosten maakt maar geen rijplezier meer opleverd. Omdat het een ruin is zit fokken er ook niet in...

Ik zit dus in dubio. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:23

mwah moeilijk, ik zou zelf een paard wat nog wel recreatief goed is en licht dressuurmatig niet zomaar gratis weg geven Verward dan zou ik er toch nog wel wat voor vragen... ik zou argwaan krijgen door het "gratis" .
Ik zou er in ieder geval van te voren een DA naar laten kijken om te zeggen wat hij ervan vind.
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 23-06-03 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve mama...

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:23

Iig eerst laten keuren en dan kijken wat de DA zegt Lachen Maar eigenlijk had je dat antwoord zelf al gegeven Knipoog

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 23:27

Ja het gratis heeft ermee te maken dat wij ondertussen dus de naam op die manege hebben van een soort perfecte plek voor je paard, mits je hem gratis weg geeft. Verder wilt ze niet dat hij in de handel terecht komt, en hier weet ze dus "zeker" dat het goed zit. Dat is ook zo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:33

Ik zou laten keuren en kijken wat daar uitkomt. Dat je op de lange duur eventueel met kosten komt te zitten is natuurlijk een risico als je een ouder paard koopt, maar dat is nog helemaal niet zeker. Voor hetzelfde heb je een jong paard wat iets krijgt.

Ik zou het doen. Als je vader de kosten draagt en jij er gebruik van mag maken, zou ik het doen. En me nu geen zorgen maken of je er 1 jaar of 10 jaar nog van kunt genieten. En wat is de toekomst van het paard als je daar niet op ingaat? Het handelscircuit? De slager?

Je kunt er nu nog op rijden. Als je op een gegeven moment er niet meer op kunt rijden kun je altijd nog verder kijken. Er zijn ook paarden die je met een welverdiend pensioen ook geen plezier doet, en die op een weilandje wegkwijnen. En dan is de keuze ook snel gemaakt.

Ik zou het doen. Je kunt niet kijken wat de toekomst brengt. Maar je kunt wel iedere dag genieten van je paard....

Je suis Charlie.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 23:40

Wat er met hem gebeurd als wij er niet op ingaan weet ik niet. Ik denk dat ze dan verder zoekt naar een gelijksoortig iemand. Ze is erg gehecht aan hem begreep ik, dus slager of sowieso afmaken lijkt mij niet te verwachten.

Waar ik het meest mee worstel is de emotionele problemen die je jezelf op de hals haalt. Je weét gewoon dat je uiteindelijk bij een DA eindigt, nog een paar dure behandelingen probeert maar dat er een einde aan komt. Natuurlijk is dat bij ieder paard zo, alleen bij dit paard is de kans dat dat al redelijk snel is groter..

Nou weet ik niet veel van hoefkatrol. Ik heb weinig tot geen idee wat dit nou precies is, ga dit nu ook even nazoeken. Artrose weet ik wel en dat is echt een rotziekte.. Ik ben gewoon bang weer hetzelfde te moeten meemaken als met mijn vorige KWPN-er.. maar ja als je nooit een risico neemt heb je ook niks... moeilijk moeilijk...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 06:29

Mijn eerste reactie is om een DA naar het paard te laten kijken. Als er een redelijke kans inzit dat het paard nog wat jaartjes op een leuke manier mee kan komen, dan zou ik er persoonlijk iig over nadenken.
Ook zou ik eens navragen in hoeverre het paard nu last heeft van zijn kwalen.

* To Belg, or not to Belg *

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 07:02

Als je een gezond paard koopt kan er ook vanalles mee misgaan. Ik ken mensen die pas hun 3e paard alweer aan de verzekering hebben moeten verkopen. Dus gezond zegt ook niet alles. Ik zou het daarom wel doen. Eventueel in overleg met de veearts.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 07:27

Nou ik zou daar zeker over nadenken, ik zie zo veel paarden met hoefkatrol en ze reageren er allemaal anders op, 1 loopt "gewoon" nog in het Z, 1 in de M en enkele die recreatief worden gereden.
Maar ik ken er ook die dus gelijk stok en stokkreupel waren, paarden varierend van 1000 tot 15.000 Euro met en zonder keuring incl. fotos.
Wie weet kan je nog heel wat plezier met dit paard hebben?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:21

Vraag een vertrouwde dierenarts om je een realistisch beeld te geven van de toekomst van dit paard - gebruik, voor hoelang zal hij nog op wat voor niveau te gebruiken zijn, pijn, wat voor behandelingen er aan zitten te komen, etc.

Heb je er daarna nog zin in - go ahead. Je moet echt alleen aan zoiets beginnen als je weet wat er komen gaat en daarmee kan leven.

Ikzelf zou het niet doen, ik zou het niet aan kunnen zien als een paard onder m'n ogen aftakelde. Ik heb graag het gevoel dat m'n dier makkelijk aankan wat ik van 'm vraag.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:26

Als jet klikt met het paardje en je geen moeite hebt mijn zijn gebreken en beperkingen en je bereidt bent voor eventuele extra (dierenarts) kosten op te draaien (of je vader natuurlijk)
En je kunt er idd tegen dat je een paardje langzaam af ziet takelen.
Dan denk ik dat dit paardje heel blij mag zijn met jou en een nieuw thuis!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:22

Paard redden en zien waar het schip strandt.
Het kan dan nog reuze meevallen.
(Bij een jonger gezond paard krijg je ook geen garantie)

Met mijn kadopaard, op z'n 12e versleten, heb ik met goede verzorging en (aanvankelijk) passende (al gauw alternatieve) medische zorg nog 18 jaar een gouden tijd beleefd, waarbij hij als 25-plusser door anderen geregeld nog als 7-jarige gezien werd.
In die tijd heb ik om mij heen heel wat kennissen drie of meer paarden zien verslijten en ook heel wat gezonde jonkies zien sneuvelen.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:27

hoe gaat het ook alweer ........Een gegeven paard niet in de bek kijken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:36

Als hij bij jouw komt, komt hij goed terecht en dat weten ze natuurlijk ook. Dus dat gratis zal daar ook wel mee te maken hebben. Maar toch niet onverstandig om zijn benen na te laten kijken.

Mocht hij al vrij slecht zijn, kun je nog af spreken hem een laatste rust tijd te gunnen. Je weet dan van te voren waar je aan begint. Als je vader hem gaat rijden, zal het allemaal heel relaxed gaan en lekker de hele dag buiten met een goede verzorging. Ja je weet maar nooit. Een DA kan hem helemaal afkeuren en jullie kunnen er misschien nog wel jaren veel plezier aan hebben. Het is en blijft een gok, maar dat is het altijd met paarden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 22:21

Hier even een up-date, we denken er nu serieus over na, ik denk zelf dat het doorgaat. We kregen vandaag meer informatie, incl.foto
Een en ander bleek niet te kloppen, was ook info uit de tweede hand, dit is van de eigenaresse zelf:

Jasper is 1.74 en het is een ruin van 12 jaar oud. Jasper heeft 2e fase hoefkatrolontsteking en kogelartrose. Hij staat daarom op speciaal beslag (als hij dit niet heeft gaat hij kreupel lopen) Hij heeft voorijzers met schuinaflopend zooltje met silicoon daarin. Hij heeft 1 jaar Deurne gelopen en kan L1. Springen vind hij ook leuk maar helaas mag hij dat niet meer.

[img]http://193.254.255.11/_fotos/screensize/Joop(1).jpg[/img]

Op zijn hals na vind ik hem erg leuk om te zien.
Maar na dit gehoord te hebben, vinden jullie nog steeds hetzelfde? Doen? (op voorwaarde dat DA er naar kijkt en bovenstaande bevestigd)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:31

Zo op de foto te zien vind ik het echt wel een leuk dier. Weet je nog iets van zijn afstamming?

Ik zal donderdag even met mijn DA praten aangezien hij er toch is kijken wat hij zegt.

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:31

ja als de dierenarts zecht dat je hem wel kan kopen zou ik het toch maar doen hoor, je geeft het paard zeker een goed huis, en je vader een leuk paard.... en als het goed gaat heb je dr ook geen spijt van.Wel ff laten chekken natuurlijk he. Knipoog
heeel veel succes, ene laat je ff horen of het iets word??
dagdag

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 22:33

Weet helaas niet wat er op zijn papieren staat. Maar zijn eigenaresse komt waarschijnlijk zondag hier kijken, dus dan kan ik alles vragen Haha! (nu nog onthouden...)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:44

als ie bavalt doen, heeft een leuke uitstraling!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 06:59

Vraag dan meteen even wat dat beslag kost! En wat zij al kwijt is aan medische verzorging. Lijkt me wel belangrijk!

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 07:43

Het lijkt een leuk aanbod. Hou er wel rekening mee dat zijn beslag altijd tiptop in orde moet zijn om niet kreupel te lopen. Dat kost nogal wat, zeker als ie ook zo nu en dan een ijzer verliest..... Goede navraag doen bij de huidige eigenaresse en proberen in te schatten in hoeverre die de waarheid spreekt. Misschien kun je een afspraak maken over kosten in het eerste en tweede jaar (als je bijvoorbeeld al snel een DA nodig hebt omdat ie toch niet zo goed is als ie nu lijkt). Daar zal de huidige eigenaresse toch geen problemen mee hebben als ze te goeder trouw is en nog gek op hem is......

pluk de dag....

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 07:43

Ik zou het wel doen. En als ik haar was zou ik ook erg graag willen dat hij bij jullie kwam. Een gevorderde ruiter zou niet zo heel snel zo'n paard nemen en als iemand hem neemt om met zijn kind rustig te rijden, zal dat kind denk ik ook al snel meer willen en wordt hij vaak toch een keer in een proef gereden. Als het goed gaat nog een keer en nog een keer, tot het paard naar de k**** is gereden en een enkeltje slacht krijgt. Dat is natuurlijk niet altijd zo, maar de kans is redelijk aanwezig. Als bij jullie alle mogelijkheden zijn om hem te houden en hem toch nog een gelukkig leven te geven, waarom zou je dat dan niet doen? Desnood gebruik je hem ervoor dat een paard bijv. niet alleen op de wei hoeft ofzo. Tuurlijk heb je dan het cverdriet als het misgaat, maar aan de andere kant kun je trots en blij zijn dat je hem hebt geholpen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:54

Aanvullende info. betreffende mijn kado-paard:
Dat was al jaren onder behandeling wegens vage kreupelheden door 'Bosch en Duin'.
(En naar verluidt werd, om de kreupelheid te maskeren 'de slof er maar op gegooid; want dan zag je het niet meer. Boos! )
Daar ben ik dan ook met hem naartoe gegaan voor foto's.
Een groot rampenplan.
Op de hoefkatrol na was alles mis in zijn voeten.
Verbeend hoefkraakbeen, vergroeiingen, noem maar op.
Er was een kuur die verbetering zou kunnen geven, maar niet kon genezen.
Erg duur, dus daar wilde ik even over denken.
Kort daarna kwam ik in contact met een natuurgenezerik die een kruidenkuur (10% van de prijs van die andere kuur, dus het proberen waard) gaf, de voeding bekeek (veel te zout) en veranderde en me 2 maanden liet stappen op stevige bodem).
Ik heb geen foto's meer laten maken, maar de vage kreupelheden waren daarna voorgoed verdwenen en hij kon zonder ook het speciale beslag met keiltjes dat toen mode was bij dergelijke problemen.
Ik heb nooit gekke dingen met hem gedaan, maar op blote voeten heeft hij nog bijna 18 jaar opgewekt door het bos gesjouwd, waarbij een enkel huppeltje over omgevallen bomen ook geen punt was.

Nou moet ik er wel bij vertellen dat zijn fundament een heel stuk steviger was dan dat van het paard dat jij aangeboden krijgt.
Wat dat uiteindelijk voor verschil maakt, sja, da's koffiedikkijken,
maar dan vind ik de overweging van Mystica toch ook heel zinnig:
" Desnood gebruik je hem ervoor dat een paard bijv. niet alleen op de wei hoeft ofzo. "
Mits hij pijnvrij is natuurlijk.

Een lastige beslissing.
Ik ben blij dat ik hem niet nog eens hoef te nemen.
Al heb ik daar achteraf dus geen seconde spijt van gehad!
Hopelijk heb jij hier iets aan?
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:56

Hardstikke leuk paard..ik zou zeker bij de dierenarts die het paard kent goed informeren over hoe en wat...en zoals ik al las hierboven sla ook de smid niet over want vaak weten die nog beter als de D.A hoe het een en ander in elkaar steekt..... over de papieren heb ik in dit geval zoiets van lekker boeiend....hij gaat bij jouw als het goed is oud worden en nooit de handel in.....
Succes

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 13:25

ik zou eerst de DA laten komen
en uiteindelijk toch de knoop doorhakken en hem niet aannemen. Het klinkt heel erg maar je krijgt alleen maar meer problemen met hem.
Als je hem zou aannemen dan hecht je jezelf heel erg aan hem en dam is het deste moeilijker om hem weg te doen.
Niet doen dus..... Haha! Knipoog
danielle


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Facebook, GoogleAdsense en 41 bezoekers