veulen mee op trektocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:31

Of je gaat zo !! :

Afbeelding
Haha! Haha! Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 11:59

hahahaha dat is maf... het bestaat. Ik heb ooit geld gekregen van mijn man voor een veulenzadel of zo, dat zou ik vast niet hebben. Ik hem uitgelegd dat dat niet kon bestaan. Dus toch! Gelukkig heb ik ze verder nog nooit gezien. Je zou mensen eens op een dom idee brengen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:21

Anya schreef:
hahahaha dat is maf... het bestaat. Ik heb ooit geld gekregen van mijn man voor een veulenzadel of zo, dat zou ik vast niet hebben. Ik hem uitgelegd dat dat niet kon bestaan. Dus toch! Gelukkig heb ik ze verder nog nooit gezien. Je zou mensen eens op een dom idee brengen.


Ik denk dat het een speelgoed ding is.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:34

Citaat:
Paard en wagen is nog het minste wat je kunt tegenkomen op de Veluwe. Kleine opsomming van wat ik regelmatig tegenkom:

-sulky's met dravers (ook op volle snelheid)
-jachten kompleet met honden en trompetters
-sledehonden (als ze stilstaan blaffen ze enorm en als ze lopen heb je een haast onbestuurbaar lint van 15 meter)
-militairen lopend/kruipend in volledig vechttenue (gesminkt met takkenbossen op de helm), ook zitten die bij een oefening vaak verdekt opgesteld
-militaitre voertuigen: tanks, grote vrachtwagens, communicatiewagen (met zo'n draaiende radar bovenop), grote generatoren.
-helicopters; grote chinooks, die op 10 meter hoogte overvliegen en soms landingsoefeningen dingen met een jeep eronder
-en soms een doedelzakspeler



Wow dat klinkt spannend, veel beter dan die mountainbikers hier.
Ik wil wel een weekje komen . Haha!


Ik vind het ook onverantwoord om dit te gaan doen.
Veuens in de wei hebben hun speel kwartiertjes waarna ze weer gaan liggen maffen, lijkt me lastig op een trektocht.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:48

Cowgirl schreef:
Wow dat klinkt spannend, veel beter dan die mountainbikers hier.
Ik wil wel een weekje komen . Haha! .

Ja die hebben we ook Boos! en het liefst op de ruiterpaden natuurlijk.
Tot nu toe zijn ze aan de kant gegaan Haha! bang voor vertrapte spaken of zo.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:56

Ik zou hem lekker op stal laten staan Lachen je weet maar nooit, misschien is het arme ding wel na zo`n rit helemaal bek af!

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:22

Ik denk dat het best kan. Een kennis van mij is een keer op kamp geweest met een merrie en veulen. Hij liet het veulen gewoon vastgemaakt meelopen. En als je maar voldoende stapt en rust houd hield dat veulen het makkelijk vol (had voor die tijd ook al wel wat conditie opgebouwd hoor). Als hij de volgende dan een rit ging maken werd het veulen daar achtergelaten in een stal. Dit is goed gegaan. Het veulen is onder tussen een schat van een beestje van bijna 3 dusss en voor zover ik weet geen gebreken.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 14:45

Wat ik eigenlijk het "engst" vind is dat je het veulen vastmaakt! Ik heb mijn jaarling (en ook als tweejarige)ook af en toe op hele korte buitenritjes als handpaard mee genomen, maar nooit vast!! Altijd in mijn hand. Vast maken is vragen om ongevallen. En, inderdaad, ze worden sneller moe dan je denkt, het is heel inspannend, niet alleen het lopen, maar ook alles wat ze zien.

Wat betreft het veulen mee op "trektocht" ik zou het zeker niet doen, ze kunnen dat op die leeftijd echt niet aan. Ik wandel en doe veel met mijn veulens, maar zelfs na 10 minuten op straat wandelen is mijn 3 maand oud veulen als hij teruglomt al rijp voor een dutje. Ze maken zoveel mee, doen zoveel indrukken op, ook daar worden ze moe van.
Ik laat mijn veulens in de bak als handpaard regelmatig even mee lopen langs de moeder, puur om ze te leren als handpaard mee te kunnen, maar langer dan 10 minuten kan echt niet.

Wacht gewoon tot na het spenen, ik denk dat je zelf dan ook meer plezier zal hebben, want nu zou je ook continue rekening met het veulen moeten houden, kan me daar geen plezierige rit bij voorstellen.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 17:54

Dit lijkt me niet echt verstandig. De broze veulenbotjes en spieren kunnen dat totaal niet aan! Niet doen hoor!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:11

Tessebes"]
[quote="Anya schreef:
hahahaha dat is maf... het bestaat. Ik heb ooit geld gekregen van mijn man voor een veulenzadel of zo, dat zou ik vast niet hebben. Ik hem uitgelegd dat dat niet kon bestaan. Dus toch! Gelukkig heb ik ze verder nog nooit gezien. Je zou mensen eens op een dom idee brengen.


Ik denk dat het een speelgoed ding is.
[/quote]

ik hoop dat het een speelgoedding is. En dat ze niet veel in de winkel te vinden zijn

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:34

Ik denk ook dat het wel kan, wij deden ook weleens veulens meenemen als we een uurtje buiten gingen rijden, ik denk niet dat je veel meer moet doen maar zoiets kan best, veulens zijn meestal sterker dan iedereen denkt

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:54

Het ritme van een veulen, ook in de natuur is anders dan die van een ruiter op trektocht. Een veulen gaat elk uur wel even liggen pitten. En dan even scheuren, en weer pitten. Een trektocht is te veel in 1 keer voor hem. Ja in de vrije natuur zou ie aan het eind van de dag misschein ook zo ver zijn gekomen, maar dan wel in het tempo van het veulen.
Vergeet niet dat er in de vrije natuur ook veulens dood gaan! Door oververmoeing worden ze dan gegrepen door wild, of gewoon door ongelukken enzo. Ik zou het risico niet nemen.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:06

Volgens mij is het hetzelfde als met een jonge hond. Daar moet je ook niet mee gaan fietsen hoewel hij zelf ook wel een uurtje rond kan hollen.

Het lijkt mij trouwens ook doodeng om met een veulen aangebonden over paden en lanen te gaan maar goed...ik zie altijd apen en beren wordt mij vaak verweten. Haha!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:01

Het hangt er erg vanaf hoe je 't aanpakt. Hoe lang zijn de afstanden en hoevaak je wil pauzeren.
Ik ken iemand die al een merrie had waar hij op reed en er op gegeven moment een veulen van 4 maanden (idd, vroeg gespeend) bij kocht. Hij nam het veulen dan vaak aan een lang halstertouw mee op buitenrit. Als het rustig was op het strand ging het veulen zelfs los. Nooit problemen mee gehad. Heb ook een keer op dat paard gereden. Is best appart rijden als er een veulen naar je tenen en het uiteinde van de dressuurzweep aan het vissen is Clown . Verder was 't zo dat als de afstand tussen de 2 te groot werd, dat de merrie stil ging staan (is dan ook niet meer vooruit te krijgen) en omkeek waar 't veulen bleef. Het veulen nam op haar beurt van een spint. Kan hier bijna zeggen dat het veulen geadopteerd was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:04

Ik neem de veulens rustig mee op een klein ritje door het bos maar ga nooit ver van huis, we wonen midden in het bos en zitten niet in de buurt van autowegen.
Het veulen is dus gewoon in een bekende omgeving en ik ga niet langer weg dan 15 a 30 minuten.


[ITP] Wilga´s eerste bosrit

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:11

Echte plannen hadden we nog niet op tafel, maar het kwam ter sprake en we waren het aan het uitwerken.

Op dit moment rijden regelmatig korte stukjes rondom het dorp en de 4 -jarige die mee zou gaan is de mijne, die heeft een prima conditie.

Op zich dachten we eraan om alleen te stappen en dan echt niet ver te gaan, met heeeeeel veel pauzes.
Het veulen is al veel gewend omdat we hier in de omgeving ook veel tegenkomen (helaas geen bos)

Waarschijnlijk pakken we het nu anders aan; hoe weten we nog niet, maar nemen we hem op latere leeftijd nog wel eens mee (lees: 1-2of 3 jarige)

Ik zelf houd mijn handpaard overigens wel gewoon vast, vastmaken betekent bij mij idd brokken, maar bij het veulen wil het juist goed

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:33

Een 4 jarige moet het ook heel goed kunnen. Ben blij dat jullie toch zonder veulen gaan, zoals ik al zei, het lijkt me dat je dan ook een leukere rit kan maken.
Wat betreft dat vastmaken, kan me voorstellen dat het goed gaat, maar stel de merrie struikelt oid... nee, ik blijf erbij, gewoon aan de hand...