Zondag.. 3 weken op vakantie.. Paard stil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:54

Gewoon lekker in de wei doen. Kan echt geen kwaad als er maar wel toezicht is. Ik deed dat ook altijd als ik op vakantie ging zomers. Een vriendin van mij die zet haar paard z1 ook zo 2 weken stil in de wei hoor, geen probleem. Ze hebben ook wel eens recht op vakantie toch?

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:22

Gewoon lekker de wei op. Je oom houdt toch een oogje in het zeil. En ik vind dat afbouwen nogal overdreven je paard wordt toch niet uren per dag getraind? En je rijd toch ook niet elke dag wedstrijdmatig?

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 15:27

LindaM schreef:
Gewoon lekker de wei op. Je oom houdt toch een oogje in het zeil. En ik vind dat afbouwen nogal overdreven je paard wordt toch niet uren per dag getraind? En je rijd toch ook niet elke dag wedstrijdmatig?



nee 1x per maand,.

En mijn oom woont erbij dus er is niks aan de hand..

Ik laat hem dan wel lekker in de wei!!

VAKANTIE

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:58

als je paard gewoon een basis conditie heeft is het denk ik geen probleem al zou ik er zelf met mijn paard nooit voor kiezen om hem 3 weken stil te zetten maar mijn beesje is dan ook nogal een heethoofd.
wat ik me nog even af vraag staat hij normaal ook op het land? i.v.m. de maandag ziekte enz. (eiwitten)..verder is het opbouwen wel heel belangrijk en daar heb je wel (als je het verantwoordelijk wil doen tenminste) wel even een x aantal dagen voor nodig maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat je met je paard normaal doet.
fijne vakantie he!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 16:50

musje schreef:
als je paard gewoon een basis conditie heeft is het denk ik geen probleem al zou ik er zelf met mijn paard nooit voor kiezen om hem 3 weken stil te zetten maar mijn beesje is dan ook nogal een heethoofd.
wat ik me nog even af vraag staat hij normaal ook op het land? i.v.m. de maandag ziekte enz. (eiwitten)..verder is het opbouwen wel heel belangrijk en daar heb je wel (als je het verantwoordelijk wil doen tenminste) wel even een x aantal dagen voor nodig maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat je met je paard normaal doet.
fijne vakantie he!


ja hij loopt altijd in het land.
En alle weilanden zijn gemaaid. dus de ergste eiwitten zijn eruit!!:j
dat opbouwen na de vakantie doe ik altijd!
Weer rustig aan beginnen !!

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:22

Ik regel al maanden van tevoren iemand die hem goed door kan rijden. Hij wordt dan 3/4 x in de week gereden door de instructrice van m'n zusje.
Ik vind het toch wel fijn, want dan kun je na de vakantie zo weer door rijden. Hij staat wel iets meer stil (= in de wei) als normaal, maar ja, dan hou je tenminste nog wat conditie!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 17:43

carola schreef:
Ik regel al maanden van tevoren iemand die hem goed door kan rijden. Hij wordt dan 3/4 x in de week gereden door de instructrice van m'n zusje.
Ik vind het toch wel fijn, want dan kun je na de vakantie zo weer door rijden. Hij staat wel iets meer stil (= in de wei) als normaal, maar ja, dan hou je tenminste nog wat conditie!


ja maar ik heb liever niet dat er iemand op m`n paard rijd zonder dat ik erbij ben..

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:51

Niet zeuren, gewoon de wei op. Jij vakantie, je paard ook vakantie, vindt hij heus niet erg hoor!
Afbouwen vind ik overdreven, omdat hij in de wei lekker kan lopen. Opbouwen na drie weken moet misschien wel, maar dat merk je wel zodra je erop zit. Fijne vakantie!

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:16

Chantal"]
[quote="carola schreef:
Ik regel al maanden van tevoren iemand die hem goed door kan rijden. Hij wordt dan 3/4 x in de week gereden door de instructrice van m'n zusje.
Ik vind het toch wel fijn, want dan kun je na de vakantie zo weer door rijden. Hij staat wel iets meer stil (= in de wei) als normaal, maar ja, dan hou je tenminste nog wat conditie!


ja maar ik heb liever niet dat er iemand op m`n paard rijd zonder dat ik erbij ben..
[/quote]

Ik ook niet, daarom doet mijn zusjes instructrice het ook! Verder laat ik er niet zo veel mensen op.
Zij geeft haar les, op mijn paard. En zelf heeft ze op zo'n hoog niveau wedstrijden gereden, daar kan m'n paard alleen maar beter van worden!

Ik hoef er niet voor te betalen, maar als dat zou moeten, dan zou ik het echt doen ook hoor!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:24

bij ons op de wei is ook een vakantie pony gekomen.. die staat er een maand en dan gaat ie weer terug.. die wordt ook wel intensief gereden.. maar het gaat nu best....

en ik ben het met de rest eens je komt er wel een beetje laat mee??
ik zelf zou me paard nooit gelijk stil zetten... denk aan de hoeveelheid eiwit in het gras... en geef je hem ook nog brok of hou je daar ook gelijk mee op..heb je kans dat ie moddervet wordt.. en het ergste koliek... dat had je beter af moeten bouwen..

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:41

STELLAlover schreef:
Niet zeuren, gewoon de wei op. Jij vakantie, je paard ook vakantie, vindt hij heus niet erg hoor!
Afbouwen vind ik overdreven, omdat hij in de wei lekker kan lopen. Opbouwen na drie weken moet misschien wel, maar dat merk je wel zodra je erop zit. Fijne vakantie!



nou daar ben ik het niet mee eens..
ik zou gewoon proberen dat iemand hem kan doen.. hoeft niet percee te rijden als die maar wel bewging heeft Lachen als jij vaak met je paard eruit gaat dan is het niet echt goed voor zijn conditie dat je hem 3 weken ineens stilzet .. jezal snel merken als dat jij terug komt je paard in ene veel slechtere conditie heeft..
ik zou tog proberen dat iemand hem kan doen staat je paard daar in zijn remi.. niet gezellig:n
ook zal hij zich helemaal vol eten aan gras..
maar ja je moet het zelf weten..
ik zou iemand vragen of hij/zij je pard minimaal 2 keer per week eruit haalt

nou ik hoor het wel

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 21:34

junta_mellie"]
[quote="STELLAlover schreef:
Niet zeuren, gewoon de wei op. Jij vakantie, je paard ook vakantie, vindt hij heus niet erg hoor!
Afbouwen vind ik overdreven, omdat hij in de wei lekker kan lopen. Opbouwen na drie weken moet misschien wel, maar dat merk je wel zodra je erop zit. Fijne vakantie!



nou daar ben ik het niet mee eens..
ik zou gewoon proberen dat iemand hem kan doen.. hoeft niet percee te rijden als die maar wel bewging heeft Lachen als jij vaak met je paard eruit gaat dan is het niet echt goed voor zijn conditie dat je hem 3 weken ineens stilzet .. jezal snel merken als dat jij terug komt je paard in ene veel slechtere conditie heeft..
ik zou tog proberen dat iemand hem kan doen staat je paard daar in zijn remi.. niet gezellig:n
ook zal hij zich helemaal vol eten aan gras..
maar ja je moet het zelf weten..
ik zou iemand vragen of hij/zij je pard minimaal 2 keer per week eruit haalt

nou ik hoor het wel
[/quote]

hij staat met onze pony!!

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:07

ja dan kan het denk ik wel.. je moet alleen daarna rustig aan doen!!!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 09:02

junta_mellie schreef:
ja dan kan het denk ik wel.. je moet alleen daarna rustig aan doen!!!


ja rustig aan weer beginne!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:15

Billy schreef:
Ik ga met Kim mee, drie weekjes niks doen is heerlijk voor je paard.


Niet voor ieder paard. Die van mij is helemaal uit zijn doen als hij 3 weken lang niet bereden en gekroeld wordt.

Ik denk dat je dat per paard moet bekijken en niet alle paarden over 1 kam kan scheren.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:22

Ik zou het paard ook zijn vakantie gunnen.
Mijn ervaring is dat ook bij een paard de boog niet altijd gespannen kan zijn. Je zult zien dat hij na een paar weken niet rijden weer met frisse moed aan het werk kan. Al moet je het wel rustig opbouwen, maar dat had je geloof ik al wel door.

En paarden schijnen pas na een paar weken hun conditie te verliezen, terwijl wij mensen al na 10 dagen duidelijk minder conditie hebben. De eerste keer met rijden zal je paard misschien wat minder soepel zijn, maar dat is vaak zo weer over.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:29

imker"]
[quote="Billy schreef:
Ik ga met Kim mee, drie weekjes niks doen is heerlijk voor je paard.


Niet voor ieder paard. Die van mij is helemaal uit zijn doen als hij 3 weken lang niet bereden en gekroeld wordt.

Ik denk dat je dat per paard moet bekijken en niet alle paarden over 1 kam kan scheren.
[/quote]

Ok, niet voor jouw paard, maar voor ws 98 van de 100 paarden wel. Een uitzondering blijf je houden. Gaaaap
Verder als ik langer wegga, vraag ik een stalgenootje om Bill in de gaten te houden. Bereden wordt hij dan niet, maar geknuffeld echt wel hoor. Het is niet zo dat ik toedeledokie zeg en het paard aan zijn lot overlaat.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:50

Als ik op vakantie ga (moet er wel bij zetten dat dat niet langer dan een week is) laat ik mijn pony's ook altijd stil staan. Voor hun mag het ook wel eens vakantie zijn Ze komen dan wel gewoon op de wei en me verzorgster gaat dan ook wel vaak met ze wandelen maar rijden gebeurd dan niet Lachen
3 weken is wel erg lang vind ik zelf maar als ze lekker in de wei komen moet het opzich wel kunnen...

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 10:52

ja ze staan dag en nacht op de wei..

Maar mij oom longeert hem een paar keer..
Is hij er toch even uit!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 10:52

ja ze staan dag en nacht op de wei..

Maar mij oom longeert hem een paar keer..
Is hij er toch even uit!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 10:52

ja ze staan dag en nacht op de wei..

Maar mij oom longeert hem een paar keer..
Is hij er toch even uit!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:14

ik snap eigenlijk niet wat jullie bij een paard aan vakantie denken... vakantie voor een paard is helemaal niet zo goed hoor! het is bewezen dat je het beste 7 dagen per week met je paard kan rijden dan blijft hij het gezondste. zijn lichaam blijft in beweging, zijn spieren soepel en hij blijft geestelijk actief.

Het kan geen kwaad om hem 3 weken stil te zetten en daarna weer rustig zijn conditie op te bouwen maar het is echt niet zoiets als een vakantie hoor! mijn paard kan er dan toevallig niet tegen om stil te staan. hij is (voor mij) een keer 3 maanden stil gezet (niemand keek er naar om hij werd 's ochtends op het land gezet en 's middags weer binnen gezet verder niets) hij heeft hier 3 jaar lang een trauma aan over gehouden...ik kan hem hooguit 1 dag per week stil zetten anders wordt hij heel druk en zenuwachtig...

paarden zijn anders dan mensen en hebben dus totaal geen vakantie nodig! ik zou dat zelf ook niet hebben hoor als ik maar 1 uur per dag moest werken (wat inhoud dat ik een rondje door de duinen mag scheuren of mag showen in de bak hihi)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:24

Cendor mocht 6 weken per jaar het land op, en dan alleen het land op......en volgens mij had hij een kalendertje in zijn stal verstopt waar hij de dagen op aftelde dat ie weer mocht......Hij ging ook heel blij weer mee naar huis hoor......Die had echt vakantie en zo voelde hij het ook