Apsoluut niet de trailer in,allen maar steigeren!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:37

gijsenkim schreef:
Van mij had ze echt zo een pak op haar sodemieter gehad........maarja ik kan in die dingen toch erg oncourant zijn...........


uit ervaring weet ik dat dit zeer averechts werkt .
Met die van mij ging het net zo longeerlijnen door midden niks wou slaan met zweep en bezem werd het alleen maar erger van ging die nog harder er tegen in , ik heb hem laten inrijden en diegene is ook met hem met de trailer bezig geweest en nu loopt hij er als een mak schaap op , hij had er een maand niet op gestaan en het maakte niks uit .

Wij hebben ervoor gezorgd dat in eerste instantie het kleedje achter aan de trailer zo hoog mogelijk is , kunnen ze hier geen last van hebben en het is een week lang elke dag geoefend ook vanuit de schuur , we hebben een longeerlijn aan het halster gemaakt en die om de stang heen voor in de trailer en zo strak mogelijk houden dat hij zijn hoofd niet omhoog kan doen en dus ook niet kan steigeren , een longeerlijn erachter en elke pas naar voren belonen elke pas naar achteren afstraffen , bij die van mij kon het gewoon met de stem als die erop staat zo snel mogelijk stang erachter doen .maar vooral m dat hoofd denken , nu heb ik geen schuur of niks meer nodig alleen iemand erachter die bij twijfel een keer hee schreeuwt en hij staat erin , ik hoop voor je dat het bij die van jou ook werkt. enne absoluut niet opgeven net zolang doorgaan tot die erin staat elke keer dat je stopt is de pony zijn gedrag weer beloond en wordt het alleen maar erger ook al ben je tot s'nachts bezig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 08:54

Moritz schreef:
Ik wil Albert uitnodigen het inlieren eens te demonstreren met mijn 700 kilo (minstens) wegende paard dat gewoon gaat liggen, kampioen lijnen slopen is en zich zonder meer achterover laat donderden.

Van de week gaan we het weer proberen, nu met een andere trailer, ik zie er al naar uit *not*


Dat lieren kan goed werken, maar er zijn uiteraard uitzonderingen.
Albert heeft eerst zelf een halster genaaid van zwaar koeienband en goede steveige schakels, als lijn moet je geen longeerlijn gebruiken maar een goed stevig touw dat je bijv. in een zeilboten winkel kan kopen en waar groet kracht op kan staan.
Daar maak je een grote zware knip aan die niet kan breken (ook zeilboten winkel of ijzerwaren zaak).
Je materiaal is echt van het grootste belang!!!!! een gewoon halster en een longeer zullen kapot knappen.
Ook moet je er gewoon de tijd voor nemen en het touw strak houden (wel handschoenen aan doen) met een slag om de voorstang.
Door de slag om de voorstang werkt het min of meer als katrol en hoef je veel minder kracht te zetten, ook kun je zo je paard prima tegen houden als hij achteruit komt.
Wij gebruiken deze manier bij de jonge hengsten, Cobs, Geldersen en Tuigers en het werkt prima.
Meestal staan ze er binnen een kwartier op en na 2of 3 keer lopen ze er zo in.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:03

Dat lieren hielp bij mijn vorige pony erg goed. Liep er met lieren zo in. Is nu zelfs zo ver dat hij zonder problemen op de trailer gaat.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 12:37

Een vriendelijke manier om het dier voorwaards te krijgen wanneer deze eenmaal voor de trailer staat is het sprenkellen van water op z'n achterwerk. Met de hand uit een emmer ofzo. Hij kruipt dan achter wat in elkaar. Niet ieder paard zal hier gevoellig voor zijn mischien.

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:02

Dit paard is (ten minste zo komt het op mij over) in zijn leven al veel te vaak gedwongen door met geweld, slaan, dwingen, schoppen en van hem uit VEEL ANGST op de trailer te gaan. Daarbij komen misschien nog (wellicht onbedoeld, maar we hebben haast) slechte rijstijlen van chauffeurs en misschien nare ervaringen op concours. Uitkomst: dit dier loopt niet graag uit zichzelf de trailer op. Ik geloof met trailers (omdat we van het dier iets niet alledaags, onnatuurlijks (hij wil immers liever zelf lopen dan in een klein kastje voortbewogen te worden en hij ziet niks !!!) vragen) dat je hierbij met geduld, rust en vertrouwen moet werken. als een paard een trailer eng vind dan moet je hem met vertrouwen en rust zover krijgen dat deze angst weggenomen wordt. En niet door middel van slaag overreden door met angst gauw die kar op te rennen. Want dan kun je er donder op zeggen dat die angst toc hweer een keer opspeelt. Zoek ook uit waar die angst vandaan komt zodat je dit kunt voorkomen. Een paard weigert zelden alleen uit kloterij. Meestal is het angst of pijn.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:00

maar dan moet je wel zeker weten dat het dier het eng vind anders wordt het heus niet beter , bij die van mij leek het ook angst en die loopt er nu als een mak schaap op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:04

Citaat:
en hij ziet niks

daar heb je ramen voor uit gevonden
en persoonlij vind ik dat ook een must voor in een trailer

Citaat:
maar dan moet je wel zeker weten dat het dier het eng vind anders wordt het heus niet beter , bij die van mij leek het ook angst en die loopt er nu als een mak schaap op

En dit is vaal vaker waar dan andersom.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 00:04

Hoe reageert het paard als hij aan de hand meeloopt? Loopt hij dan ook respecloos over je heen? of volgt hij je netjes. Hoe is zijn gedrag onder het zadel? Brutaal of gedwee?
Misschien hebben jullie een communicatieprobleem en is het trailerladen daar een gevolg van.
Hoe lang heb je het paard al?
Ik denk dat je eerst moet gaan werken aan het wederzijds respect als je hem lijd en als dat goed is weer proberen te laden.
Slaan en geweld werken volgens mij niet omdat het dier altijd sterker is als jij.
Misschien kan emiel voest je helpen. Hij geeft cusussen NH en trailerladen. Kijk eens op www.emielvoest.nl
Als je er niet uitkomt pb mij dan maar misschien kan ik helpen.
Groetjes Peppy

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:05

Ik weet dat iemand ramen heeft uitgevonden om er door te kunnen kijken, alleen heeft het gros van de trailers 1 raam aan de voorkant, waardoorheen een paard niet zo gek veel ziet, omdat het zichtsveld aan de voorkant het minst is. Als het zijn hoofd draait ziet het wel naar voren, maar is het moeilijker om bv een bocht te volgen. En dat bedoelde ik dus eigenlijk, met dat het dier niks ziet. Misschien beetje zwart wit uitgedrukt. Sorrie..

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:43

Mijn paard heeft dit ook gedaan en we hadden de volgende oplossing dit werkte echt prima.:

Een longeersingel om en we klinkten aan het halster een hengstenbit vast we hebben haar flink bijgezet zodat het hoofd niet omhoog kom en een longeerlijn achter haar kont. en ze liep er vaaf dat moment zo in. echt in 5 min. Vanaf dat moment nooit meer een laadprobleem gehad.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:14

IK heb ook zo'n probleem.Slaan help dus echt niet!Je paard gaat alleen maar meer verzet tone en als het op kracht aankomt win je toch niet.Maar je hebt heeeeel veel geduld nodig.Probeer gewoon eens op een rustige manieren misschien met behulp van ete haar in de trailer te krijge en dan haar een beetje eten te geven en daar er terug uit laden.zo weet ze dat als ze in de trailer gaat en iets lekkers op haar wacht.Mijn paard hebben ze in de trailer gekregen met erop te slaan(ik was er zelf niet bij dus ik kon niets doen.)En nu gaat ze er zeker niet meer in.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:39

PB anders eens naar SmithsGirl. Haar pony had traumatische ervaringen met de trailer en die heeft ze er met clickertraining weer in gekregen. Het voordeel is dat je dat het een positieve methode is en je het zelf kunt doen. Als je informatie over het trailerladen zoekt bij de clickergroep vind je ook heel wat.