paard breekt trailer af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

paard breekt trailer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 10:39

De fries die ik rij is altijd enorm onrustig op de trailer
altijd stampen en schoppen tegen de voorkant
de onderkant krijgt ze er niet uit hoor, die is niet van hout
maar de voorkant wel, ze heeft er al stukjes hout uit geschopt

Opladen is geen probleem, ze heeft dus niet echt een hekel aan de trailer. Mijn vader rijdt altijd erg voorzichtig (de andere paarden zijn ook altijd heel rustig op de trailer). Het maakt niet uit of de trailer rijdt, of stilstaat. Als we voor een brug staan ga ik altijd even naar haar toe, dan is ze iets stiller. en op de wedstrijd aangekomen gaat ze direct van de trailer af. En ik stap haar net zo lang uit tot ze weer naar huis kan. Anders is het gewoon niet te doen. ze schopt en stampt alles bij elkaar

we hebben zelfs al geprobeerd met een zweepje, als ze schopte kreeg ze een tikje tegen haar been. dat hielp, maar zodra het zweepje weg was, ging ze weer lekker door

wat kunnen we hier aan doen?

als ze in de trailer staat met een paard ernaast is het goed, en alleen in de vrachtwagen is ook goed

maar we moeten haar toch ook gewon in de gewone trailer kunnen vervoeren?


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:41

Ik denk dat ze zich verveelt op de trailer, waarschijnlijk doet ze het thuis ook op stal........je kan maar een ding doen en dat is zorgen dat ze zich niet verveelt, misschien met een hooizak.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:10

hhhmmmm, ik heb daar wel een hele botte reactie voor: even heel kort en krachtig remmen. Dus niet als een dolle remmen tot je stilstaat, maar gewoon heeel kort maar wel krachtig remmen, zodat ze gedwongen wordt op haar voeten te staan om niet om te vallen. Geen garantie overigens dat dit werkt, bij mij was het succes ook zeer wisselend. Ook verdiend het geen schoonheidsprijs, maar ik laat mijn wagen niet slopen, zeker niet door andermans paard (in mijn geval).

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:20

Ikke, dat doe ik ook als een paard zo lastig is. Soms helpt dat zeker.

Maar goed, er zijn ook paarden die het gewoon helemaal niets vinden om per trailer te reizen. Daar zal je dan uiteindelijk niet zo heel veel aan kunnen veranderen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:32

een hooinet heeft 'ie al? Als 'ie kalmer word van de stem, is een goedkoop babyfoon-set misschien de investering waard. Dan kan je praten terwijl je rijd.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:43

Tja dit is lastig, ik zou zeker eerst een hooinet proberen en de optie van elke keer als ze kapt kort maar krachtig remmen, om zich in evenwicht te houden zal ze haar vier voeten op de grond moeten houden. Mocht dit nu niet helpen (wij hebben er zo een gehad) dan is er nog een andere oplossing en dat is kluisters, het is dan wel oppassen geblazen hoor, wij hebben d.m.v. speciaal gemaakte kluisters om de voorbenen het paard op de trailer gezet en wonderboven wonder hielp dit heel goed, na 2 keer konden de kluisters en gewoon afblijven. Denk goed na als je dit doet en besef het is een echte noodoplossing, wellicht is het beter om een ander paard erbij te zetten of de vrachtwagen te nemen.
Wil je toch kluisters gebruiken gebruik er dan geen ketting maar een touw tussen en hou een scherp mes bij de hand om het touw door te snijden in geval van nood.
Heel veel succes...

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 12:02

kluisters lijkt me doodeng
en het paard is ook niet van mezelf

hooinet heeft ze geen belangstelling voor, hooi, kuil, vers gras, maakt allemaal niet uit
het raampje open en even schreeuwen (moet je de omstanders kijken...) helpt voor heel even

even kort remmen helpt niet, wordt ze boos en gaat nog meer stampen
opeens wat sneller rijden helpt wel, maar dat is ook maar een paar minuten

en het is niet altijd mogelijk om de vrachtauto, of nog een paard mee te nemen

iemand anders nog iedeeen waar we nog niet aan gedacht hebben?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:25

Misschien kun je een baal stro of wat anders op de een of andere manier tegen de voorkant bevestigen..Wel zo natuurlijk dat het vast zit en niet bij je paard kan rollen...Zo trapt ze tegen die strooi aan en niet je trailer aan gort..Het is wellicht ook beter voor de benen..

Groetjes!

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:44

Als het paard een gedrag vertoont waar jij niet mee wilt leven, dan moet je het paard een keuze voorleggen: actie 1 is reactie 1, actie 2 is reactie 2. Dan kan je paard kiezen.

In geval van trailer is actie 1 vervelend doen en jouw reactie is bijv rem intrappen. Als zij doorgaat, herhaal je je reactie, net zo lang tot het paard de boodschap snapt. Sommigen moeten een les gewoon vaker voelen.
Als zij dan rustiger wordt, actie 2, dan reageer jij door normaal te rijden.
Vroeg of laat valt het kwartje dat ze de keus heeft, en dat bij haar keus een reactie hoort.

Ophouden omdat het paard er juist nog vervelender van wordt...hmmm...dan juist doorgaan. Hij MOET verliezen. Net zoals je tijdens het rijden een tikje met de zweep geeft en je paard bokt erop. Dan kan je denken, hij vind het niet leuk en ophouden emt de zweep, maar eigenlijk moet je juist nog een keer, net zolang tot het paard er op een nette manier op reageert. Het paard moet gewon accepteren wat jij van hem wilt. Je vraagt het eerst lief, daarna minder lief, en daarna nog midner lief. Maar vroeg of laat doet hij het zoals jij dat wilt.

(mijn reactie slaat alleen op paarden die NIET handelen uit angst)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:46

Hier nog een aanvulling op mijn eerder bericht (sorry maar ik wordt blijkbaar echt een dagje ouder). Na 2x met kluisters geprobeerd te hebben ging het heel goed en konden we zonder kluisters op de trailer, zoals ik eerder al geschreven heb. Dit komt omdat we advies van de trailerverkoper, rubberen maten om de voorstang hebben laten maken. Hij kapte dan soms nog even maar deed dit dan tegen de mat. De mat werd om de bovenstang geschoven en hing ca. 5 cm van de vloer af. Het was een zware mat, maar hij was wel verplaatsbaar (ik kan met laden onder de voorstand met mat doorkruipen). Nou een beetje warrig misschien maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-03 17:14

dees, dit paard handelt niet uit angst, dan si anders, en dan zou ze de trailer ook niet op willen
ze doet het gewoon om te klieren
we gaan het zeker vaker proberen met dat remmen, maar is soms best gevaarlijk als het druk is op de weg
dus als ze stampt, en het is rustig op de weg, kunnen we haar afstraffen (remmen) maar als het druk is op de weg, geven we geen reactie op haar gestamp

wordt de boodschap daar niet heel onduidelijk van?

en beppies, ik druf kluisteren niet aan

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:39

Probeer tijdens het rijden langere stukken met verschillende snelheden.
Sommige paarden zijn rustig met 70 km andere met 90 km.
Kijk welk tempo ze het prettigst vindt.

Laat je het achter zeil open? Probeer het eens gesloten er is dan iets minder omgeving geluid en suisen van langskomend verkeer.

Kan je niet een kleine shet meenemen? Misschien kan je deze lenen van iemand voor als je met de trailer weg gaat. Ik begreep tenminste dat ze samen wel rustig is.

Zet een radio neer in de trailer met muziek misschien leid dit haar af.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:51

Is er verschil in de manier van staan in de trailer of in de vrachtauto.
In de trailer kijken de paarden altijd vooruit, terwijl in een vrachtauto kunnen ze zijwaarts of achteruit staan. Dat kan in gedrag beslist uitmaken.
Vooruit schijnt veel 'zwaarder' te zijn voor paarden dan zijwaarts of achterwaarts.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 07:44

Klein radiootje in de trailer om hem wat af te leiden (scheelt weer stembanden verkrachten). Misschien een andere trailer proberen? Bv raam aan de voorkan ipv 2 kleine aan de zijkant.

Het paard is opzich niet fout bezig, hij verveelt zich blijkbaar in een kleine ruimte, dat is geen gedrag wat je af kunt leren. Je moet het voor hem zo prettig mogelijk maken, en tsja dat kost wat tijd om uit te vinden wat hij dan graag wil.
Kluisteren, zweepslag, hard remmen zijn nou niet echt mijn ideeen, maargoed.
Staat hij overigens op de veewagen ook met meerdere paarden? Dan is zijn probleem gewoon dattie niet graag alleen op reis gaat. Dan zit er niks anders op dan een maatje mee te nemen voor hem (als je je trailer heel wil houden).
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 09:04

in de vrachtwagen gaat ze achteruit, maar daar staat ze ook alleen
en in de trailer vooruit, ook als er een paard naast haar staat

maar als vooruit zoveel zwaarder is, dan heeft ze toch juist al haar benen nodig om evenwicht te houden, dan kan ze toch niet juist gaan stampen zou je denken?

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:36

Jurenko"]
Probeer tijdens het rijden langere stukken met verschillende snelheden.
Sommige paarden zijn rustig met 70 km andere met 90 km.
Kijk welk tempo ze het prettigst vindt.
[/quote]

Vind je suggesties zeker goed, maar wat hierboven staat zou ik toch maar niet doen Knipoog

90 km per uur met een trailer erachter .........FLITS Haha!

Als je op het concours terrein staat, laat dan het deurtje open. Helpt soms ookwel eens.

[quote="Vippie schreef:
Het paard is opzich niet fout bezig, hij verveelt zich blijkbaar in een kleine ruimte, dat is geen gedrag wat je af kunt leren.

Daar ben ik het niet mee eens. Het paard is wel degelijk fout bezig... als jou paard staat te schrapen op de poetsplaats krijgt ie toch ook een waarschuwing?? En ik denk ookwel dat het af te leren is, maar dat dat inderdaad heel veel tijd gaat kosten.

Is het geen optie om hem in de trailer te zetten (als ie stilstaat) en dan achter de trailer te gaan staan (met de klep dicht zodat ie jou niet ziet) om het iedere keer als hij stampt een kluit zand door de opening op zijn rug te smijten. Dus schrikreactie alla Martin Gaus Pling.... Ik bedoel, als je alles al geprobeerd hebt Knipoog

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 09:39

ik geloof niet dat je die flits krijgt ,een flits appartaat weet toch niet dat je trailer hebt? de politie zelf is ander verhaal...

deurtje open hebben we al, maar daar wordt ze bijna alleen maar drukker van
dat zand op haar gooien zou ik kunnen proberen
maar dat werkt alleen als we stilstaan. als we rijden en ze stampt en schopt, en ze wordt niet gestraft heeft ze dat ook snel genoeg in de gaten

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:51

Als ze het in de vrachtwagen (achteruit) dus niet doet zou je een klein stukje in de trailer met achteruit laden kunnen proberen.
LET WEL puur om uit te proberen. Onze standaardtrailers zijn niet berekent op langdurig 'verkeerde' belasting door een paard wat verkeerdom staat.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-03 13:37

hoe krijg je een paard dan de trailer in?
ik denk niet dat ze achteruit de laadklep ophoog durft te lopen

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 23:29

Het flits valt inderdaad mee er wordt alleen gemeten hoe hard je rijd en niet wat het is. Tuurlijk moet de bijrijder alert zijn voor politie en flitsdingen. Tot nu toe hebben we alleen een bekeuring gehad voor door rood rijden maar we hadden 2 keuzes of hard remmen (van 30 km per uur naar stilstand) en paard in de stang (met alle gevolgen van dien) Of gokken dat het een leeg apparaat was. Helaas was het een plaatje.
Keurig geschreven met uitleg hoe en wat en dat wij zeer zeker wisten dat we fout zaten, gelukkig hoefden we maar de helft te betalen, maar een dierenarts is echt duurder.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 10:51

Bodien schreef:
hoe krijg je een paard dan de trailer in?
ik denk niet dat ze achteruit de laadklep ophoog durft te lopen


Probeer het eens, misschien valt het reuze mee. Ik ken er zat die het voorruit ook niet durven Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 114 bezoekers