Waarmee bijzetten bij longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Waarmee bijzetten bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 23:20

Pjelk wil heel moeilijk buigen rechtsom en het is best lastig dat onder het zadel te verbeteren. Mijn instructrice adviseerde me daarom om Pjelk dan maar eens bijgezet te gaan longeren maar dat heb ik nog nooit gedaan met hem en vroeg me daarom af met wat voor hulpteugel ik dat het beste doen kan en hoe ik die gebruiken moet.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:31

Men gaan naar de ruitersport zaak en kopen ene PEssoa bijzet.
Men knope het om het paard volgens bijgeleverde instructietekeing, en gaan aan de slag.
Begin niet te strak, dan kan het haast niet misgaan.
Pessoa is een heerlijke bijzet, gaat je dier lekker rond van marcheren, stimuleert ruggebruik, worden ze los van.

Heb je echt geen idee van longeren, dan is het boekje van lammert Haanstra een tweede aanbevolen aanschaf. Of liever - ga eens naar zo'n clinic van hem. Voor hulp aan huis, wil je instructrice je vast ook wel eens helpen.

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:35

wat is gemmild de prijs van een pessoa teugel?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:54

Rond de 50 euro (de namaak, maar die doet het prima). Volgens mij is hij overigens op het moment bij Divoza in de aanbieding (moet je even op website kijken).

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:02

Dat is toch de echte die van 50 euro?
Ik heb vorig jaar de naamaak voor 30 euro zien liggen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:06

Mijn paardje buigt alleen linksom en houdt die stelling altijd aan. Ik longeer op het moment met een slof: onderaan de singel vastmaken en dan door het bit naar de zijkant. Ik begin heel los met instappen en dan steeds een stukje strakker. Je kan vrij makkelijk stelling vragen en ze gaan mooi met het hoofd naar beneden lopen. Ben zelf erg tevreden en het helpt heel goed bij Rival

[ITP] nieuwe longeerfoto's Rival

[ITP] longeerfoto's

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:11

Je kunt ook gewoon met een touwtje bijzetten, geleerd tijdens een longeerclinic van Lammert Haanstra. Vastmaken is op dezelfde manier als hierboven met slof beschreven. Nog een tip van Lammert Haanstra: als je paard het niet echt gewend is, of het een jong paard is, maak dan eerst een fietsspin (zo'n soort snelbinder) vast aan de longeersingel en dan daar de touwtjes of slof aan vast. Dat is nog een beetje elastisch en zo kan hij er aan wennen. Zelf longeer ik ook vaak met elastieken (halsverlenger heten ze ook wel). Die doe je over zijn hoofd, achter zijn oren langs, dan door de bitringen en aan de longeersingel op de middelste ringen. Maar daar wordt hij wel vrij hoog door ingesteld. Als je hem lager wilt hebben is een slof of touwtje misschien beter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:11


VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:13

Ik heb een pessoateugel gekocht, maar ik ben er nog niet echt mee begonnen. Momenteel longeer ik Rosie met scheerlijnen, hier heb ik zelf musketons aan gemaakt. Fantastisch werkt het. Ze zijn lang genoeg en dmv het schuivertje kun je ze heel simpel op maat maken. En ook nog eens spot goedkoop!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:17

Ik ben er wel mee begonnen.

Ik heb hem nu ongeveer 3 weken en het gaat fantastisch.

Afbeelding

Dit is een foto van de allereerste keer.

ook tijdens het rijden het ik er profijt van.
Hij is nu veel losser en de achterhand activeert hij nu ook beter.

Dit kan je zien bij

[ITP] les 19 augustus om 20.00uur

Zie profiel voor meer foto's van de Pessoa

Of stem even op mijn POLL.
Welke foto trekt jullie het meeste aan.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:41

Ik gebruik een Pessoa of touwtjes op de manier die Sjuimpje ook gebruikt. Werkt allebij lekker bij eldina

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:43

Ik denk dat als je paard niet wilt buigen dit makkelijker onder het zadel op te lossen is dan met longeren. Ben benieuwd hoe de rest hierover denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:49

bedankt Sjuimpie voor je topic, mooie foto's!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:52

ik gebruik gewoon bijzetteugels, werkt ook goed als je ze op de juiste manier gebruikt. sommigens denken er nogal negatief over maar dan kun je beter over alle soorten bijzet negatief zijn bij alles kan iets misgaan.