2 jarige ponymerrie aan zadel laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:00

Benen op nemen word neem ik aan ook automatisch gedaan
Ga er iig vanuit dat dingen als hoefsmid niet overgeslagen worden.

En in de hand zijn is er dan ook al bij, net zo als met enten en ontwormen.

Wat betreft afspuiten merk ik dat ik dat vaak bij jonge paarden sneller voor elkaar had als bij die verwende gevallen die je steeds weer uitproberen omdat dat bij de vorige eigenaar ook steeds lukte Lips are sealed

En ik ben er idd niet tegen als er normaal met dat jong grut wat gedaan word.
Maar wat je hier vaak leest, vooral met pony's, is dat ze alleen op een weilandje gehouden worden voor kind lief, die er dan de hele dag mee rond sleurt.

Van mij horen paarden iig tot de 3 in een kudde en eigelijk daarna ook nog zoveel mogelijk, maar die discussie ga ik nu niet aan.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:25

Goede reden zeg "omdat hij een beetje vervelend wordt"
Veulentjes kunnen ook wel eens vervelend zijn, dus ga je ze dan maar inrijden? Verward

Als hij vervelend word moet je hem niet longeren of een zadel op pleuren, maar ga met hem wandelen of doe wat grondwerk!

Tegen die tijd dat je hem echt in gaat rijden hebm je een paard dat je vertrouwd, weet wanneer iets goed of slecht is en niet raar op kijkt van van alles en nog wat.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:02

Boogiegirl schreef:
Goede reden zeg "omdat hij een beetje vervelend wordt"
Veulentjes kunnen ook wel eens vervelend zijn, dus ga je ze dan maar inrijden? Verward


dat doen wij wel altijd Tong uitsteken Haha!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:23

Carolien007"]
[quote="Boogiegirl schreef:
Goede reden zeg "omdat hij een beetje vervelend wordt"
Veulentjes kunnen ook wel eens vervelend zijn, dus ga je ze dan maar inrijden? Verward


dat doen wij wel altijd Tong uitsteken Haha!
[/quote]
Zie penny-talk op slow chat Knipoog

Ik denk dat je alle met mate moet doen, ik ben er ook niet voor een paard op het land te knikkeren 3 jaar, eraf halen en dan binnen een beperkte tijd in te rijden wantw e willen op wedstrijd Boos!
En zeg niet dat dat niet gebeurd Een zadel of een andere mentale uitdaging kan geen kwaad, beetje wandelen ook niet, fietsen is dus weer teveel.
Soms denk ik dat veel mensen gewoon niet nadenken en nee, dat is geen persoonlijke aanval op iemand maar algemeen

[size=7]Straks word ik ook opgewacht in mij privebox Tong uitsteken [/size]

Voronez
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:07

Boogiegirl schreef:
Goede reden zeg "omdat hij een beetje vervelend wordt"
Veulentjes kunnen ook wel eens vervelend zijn, dus ga je ze dan maar inrijden? Verward

Als hij vervelend word moet je hem niet longeren of een zadel op pleuren, maar ga met hem wandelen of doe wat grondwerk!

Tegen die tijd dat je hem echt in gaat rijden hebm je een paard dat je vertrouwd, weet wanneer iets goed of slecht is en niet raar op kijkt van van alles en nog wat.


Nu ga je 'n boos pb'tje krijgen van d'r Haha!

Tancreda4

Berichten: 24046
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:17

Ik vind dat je best het paardje al aan het zadel kan laten wennen hoor. Maar niet longeren, lijkt me niet verstandig.
Tancreda werd op twee en een half jarige leeftijd al af en toe gelongeerd, en heeft ook al een paar keer het zadel op gehad. Ging prima.
Ik was in die tijd veel met haar bezig, aan alles laten wenne. Al scheen dat niet echt moeilijk te zijn, ze vond alles best, liep zo achter me aan langs een ronkende tractor die ze nog nooit had gezien. en dat terwijl ze in haar broek scheet vroeger als ik met een dekje de stal in kwam.
Gewoon lekekr laten wenne. Even zadeltje op leggen, laten snuffelen en mischien even stappen ernaast en een drafje. Maar longeren zal ik nog even mee wachten. Losgooien is beter. Tancreda werd oko op 2,5 jarige leeftijd gelongeerd, maar dat vond ik niet echt super. Maar losgooien was ook gene optie, dus longeerde ik haar heel af en toe eventjes. (ze liep niet, as ik haar losgooide, later ook niet meer bij longeren maar daar zijn vast redenen voro zijn geweest, was niet helemaal in orde dat beest).
Mara goed.
Gewoon lekker wachten met longeren, lekekr losgooien en een beetje opjagen kan natuurlijk wel. Lekekr wandelen. Zadeltje? No problem, je hebt echt een super paardje als ze op jonge leeftijd al met verschillende dingen kennis maken en eraan wenne.
Dat vind ik in ieder geval.

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 17:02

Boogiegirl schreef:
Goede reden zeg "omdat hij een beetje vervelend wordt"
Veulentjes kunnen ook wel eens vervelend zijn, dus ga je ze dan maar inrijden? Verward

Als hij vervelend word moet je hem niet longeren of een zadel op pleuren, maar ga met hem wandelen of doe wat grondwerk!

Tegen die tijd dat je hem echt in gaat rijden hebm je een paard dat je vertrouwd, weet wanneer iets goed of slecht is en niet raar op kijkt van van alles en nog wat.


Ik ga haar toch ook niet inrijden!!!!!!!!!!! lees dan, en grondwerk verstaat mijn instructrice longeren onder volgens mij..........
maar ik heb haar gewoon een keertje gelongeerd om haar eens laten wennen dat ze staraks als ze 3 is minder moeilijk is. niks mis mee, vraag maar zelf een s rond, hooguit een keer in de 3 weken lonegren maakt geen biet uit, en dan heel fftjes 10 minuutjes ofzo op een hele grote cirkel.........

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:44

Mag ik vragen waarom je dit op bokt hebt gevraagt? je bent het toch alleen eens met jezelf.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:54

XxSwEeTy"]
nu is ze 2 jaar (5 juni) en ik heb dr vamiddag een zadeltje opgehad, in de stal enzo had ik het al vaker omgehad, maar dat vind ze zo goed, en peesbeschermertjes en hoofdstelletje enzo, maar toen moest ze dus met zadel draven en galoperen en dat was wel een beetje eng haha, maar later ging het geweldig!! morgen maak ik foto's! dit is toch allemaal niet erg omdit alvast te leren, heb je er als ze 3 is alleen maar profijt van toch, opzitten enzo doen we pas als ze 3 is hoor!
[/quote]

hier beweer je dat je morgen foto`s maakt dus doe je het zeker twee keer in de week

[quote="XxSwEeTy"]
IK HOOR VAN MENIGEN DAT JE EEN PAARDJE AL WEL EEN OF 2 KEER PER WEEK KAN LONGEREN OP ANDERHALF JARIGE LEEFTIJD!! EN EEN ZADELTJE MAG IE WEL OPHEBBEN EEN KEER IN WEEK ALS 2 JARIGE!! IK LONGEER HAAR 10 MINUTEN, MET PEESBESCHERMERS OM, EN RECHTSOM EN LINKSOM, EN ECHT NIET VAAK
[/quote]

hier longeer je der al 10 minuten en ook weer een of twee keer per week

[quote="XxSwEeTy schreef:
vraag maar zelf een s rond, hooguit een keer in de 3 weken lonegren … maakt geen biet uit, en dan heel fftjes 10 minuutjes ofzo op een hele grote cirkel.........


en nu word het opeens HOOGUIT een keer in de 3 weken

*zucht* wat doe je nu eigenlijk want je veranderd je verhaal telkens weer !!!
Ik ben en blijf van mening en net zoals half bokt dat je beter je pony aan “enge” dingen kan laten wennen en een betere band op bouwen waardoor ze vertrouwen in je krijgt en DAN heb je pas voordelen als ze 3,5 is en je haar kan gaan zadelmak maken…. Je hebt hier totaal geen voordelen van maar netzoals Lieke zegt waarom heb je dit op bokt gezet je denkt zelf toch al dat je perfect bezig bent…. en je neemt absoluut nix aan van ons....

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:33

PriscaZ schreef:
ook zonder gewicht belast je haar nu al, terwijl ze echt nog in een groeispurt zit als ze 2 is. Persoonlijk ben ik er niet voor om dat al te doen als ze 2 is, ze kan nog lang genoeg met een zadel op haar rug lopen, lijkt me nu dus nog niet nodig. Longeren zou ik zelfs nog niet eens doen. Aan de hand meelopen, wennen aan omgeving, voetjes geven dat zijn meer dingen die je met een paard van 2 doet.

eh... dat doe je met een veulen of jaarling... voetjes geven en mee lopen bedoel ik dan he. ik vind dat een zadel moet kunnen, alleen longeren zou ik pas vanaf 2,5 jaar doen(minimaal)

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:53

XxSwEeTy schreef:
Ik ga haar toch ook niet inrijden!!!!!!!!!!! lees dan, en grondwerk verstaat mijn instructrice longeren onder volgens mij..........
maar ik heb haar gewoon een keertje gelongeerd om haar eens laten wennen dat ze staraks als ze 3 is minder moeilijk is. niks mis mee, vraag maar zelf een s rond, hooguit een keer in de 3 weken lonegren maakt geen biet uit, en dan heel fftjes 10 minuutjes ofzo op een hele grote cirkel.........


Een verwend paard is veel moeilijker in te rijden dan 1 die nog niks kent. Lekker in het land. Als veulen zorg je dat ze goed weten wat een halster is en zet je ze een paar keer vast. Daarna de koppel in, pluk ze er 1 keer in het half jaar uit om te ontwormen en te bekappen. Tussendoor ga je er gewoon regelmatig heen, beetje aaien, worteltje voeren... Lachen Als 3 jarige zet je ze op de poetsplaats, trekt de manen en spuit de benen af. En gaat beleren. Hoe makkelijker jij erover doet, hoe makkelijker je paard erover doet.

Dat longeren niet goed is, en een zadel ook nogal nutteloos is weet je inmiddels wel neem ik aan.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:54

vip is al aan een heleboel dingen gewend, en dies nog niet eens 1(6 juli), hij loopt netjes naast je, is een klein beetje verkeersmak en hij doet het steeds beter met hoeven uitkrabben, verder vind hij spuitbussen(vliegenspray) al ietsje minder eng. hij moet elke dag een half uur uit zn stal(is niet veel maar hij mag niet in de wei van de da), dan staat er tussen vip en de weg een grote heg en een sloot, dus hij hoort elke dag wel een paar auto's, af en toe een vrachtwagen en ook meestal een brommer(een rot gozer die elke keer een paar keer langsscheurd), hij is dus al aardig wat gewend. verder kan hij ook al in de trailer. ben het dus niet echt eens met de uitspraak van priscaZ dat je met een twenter alleen voetjes geven en aan de hand lopen moet leren, dat moet je al véél eerder leren!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 20:56

vip is trouwens ook al een keer gelongeerd, maar dat was voor de da, is niet echt goed, maar dat kon niet anders

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 23:13

ohh ik wou allenb maar die dag erna longeren omdat ik foto's wou maken!! maar dat heb ik niet gedaan, ik heb dr nu al 2 weken niet gelongeerd en laat het nu weer voor wat het is, ik pak dr op een mooie dag wel weer een keer, en dat is pas over 4 weken, want eerder kan niet ik kan de wei niet in omdat er 2 paarden bij ons staan logeren. dusss en dan tegen die tijd dat ik dr pak is ze 2,5 jaar dus wat maken die 2-3 maandjes uit.....

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 23:15

Citaat:
Een verwend paard is veel moeilijker in te rijden dan 1 die nog niks kent. Lekker in het land. Als veulen zorg je dat ze goed weten wat een halster is en zet je ze een paar keer vast. Daarna de koppel in, pluk ze er 1 keer in het half jaar uit om te ontwormen en te bekappen. Tussendoor ga je er gewoon regelmatig heen, beetje aaien, worteltje voeren... Lachen Als 3 jarige zet je ze op de poetsplaats, trekt de manen en spuit de benen af. En gaat beleren. Hoe makkelijker jij erover doet, hoe makkelijker je paard erover doet.

Dat longeren niet goed is, en een zadel ook nogal nutteloos is weet je inmiddels wel neem ik aan.



helemaal niet, dat is mischien nog wel veel slechter, een paard 3 jaar het land ingooien, na 3 jaar ophalen en op de poetsplaats tolieteren, en dan alles leren, en inrijden, Daar krijg je bange paardjes van!! ik heb het vaak genoeg meegemaakt, die paarden weten niet wat hun overkomt!!
[/quote]

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:26

Oh oh oh, wat weten alle Bokkertjes het allemaal weer goed. Tot 3 jaar het land in, oh nee toch niet, al heel jong aan van alles laten wennen.... Longeren kan geen kwaad - oh ja toch wel, is heeeel erg slecht.

Het feit dat de meningen zo verdeeld zijn geeft blijkbaar aan dat er geen "eenduidig" recept voor is, het ene paard kan meer hebben dan het andere, ook geestelijk.

Maar een zadel op een tweejarige (dus geen mens), daar zie ik echt geen kwaad in, juist goed als ze alvast aan een singeltje wennen en zwiepende beugelriemen - het wordt alleen wel makkelijker om er "alvast even op te klimmen".....

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 23:54

zeker niet doen! Longeren zo jong is zeker niet goed voor de gewrichten van het paard, luister, je paardje moet nog zo lang werken, laat hem nog een jaartje genieten!

En dan...veel plezier ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:29

Citaat:
helemaal niet, dat is mischien nog wel veel slechter, een paard 3 jaar het land ingooien, na 3 jaar ophalen

Weet niet hoe dat bij jullie gaat
Maar worden die paarden niet geent en bekapt?
En in de winter worden ze ook bijgevoerd, dus mensen kennen ze wel hoor
Het voordeel is alleen op een positieve manier

Net wat Promertje zegt je komt er nooit uit.
Maar ik heb nog nooit geen problemen gehad met paarden die van het land af kwamen.
De enigste klote bokken waren diegene die verwend waren door onkundige mensen die al met de 1,5 aan het frutten waren.
Waarbij een paard nog nooit gehoord had van kudde gedrag en niet wisten wat rangorde inhield.

Iets wat erg belangrijk is en wat ze in een groep elkaar aanleren
Iets wat paarden onder elkaar 100 keer beter leren als wij mensen ooit zullen aan kunnen leren.

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 11:39

mijn paardje loopt zowat de gehele dag buiten met oudere paarden duys leren zal ze vanalles, en dan is er toch niks mis mee dat ik dr ook nog wat bij leer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:04

Nee daar is niks mis mee
Braaf aan de hand meelopen
Stilstaan
voetjes geven
poetsen
En dan heb je haar ook al heel veel geleerd.

Maar dingen als longeren belast de pezen van een jong dier enorm.
Waarom zou je het risico willen nemen om haar misschien een vervroegde blessure te laten krijgen.
Dit kan er ook pas uitkomen op latere leeftijd, dus denk niet, ze loopt nu goed want dat zegt namelijk niks.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:10

Wij zijn ook begonnen met onze friese 2 jarige hengst in de maand dat hij 2 jaar werd. Alleen wordt hij niet gelongeerd, maar verder mocht hij vanaf die leeftijd wenen aan het bitje en het tuigje, aan sturen en aan strengen.

In augustus is hij 2,5 en dan gaat hij goed voorbereid voor de wagen.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:48

Met Viking ben ik begonnen toen hij 2 jaar en 8 maanden oud was,longeren en dergelijke,Jochie staat tot zijn derde in de begrazing,komt er alleen maar af voor de DA en de hoefsmid,volgend jaar gaat hij op voor de hengstekeuring,dus heeft hij drie jaar lang niets anders gedaan dan dollen en spelen met leeftijdsgenootjes.
Ik vind dat het karakter van een paard pas goed uitkomt wanneer hij zonder stress op kan groeien,hij heeft nof tijd zat om alles te leren.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:59

Ik heb op mijn 2-jarige ook weleens een zadeltje gelegd (nog niet aangesingeld) en een bitje in gedaan.. ging prima.
Maar met het echte aansingelen enzo wacht ik allemaal tot ze 3 jaar is..

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:01

Ik snap het niet he? Je zet je verhaal op Bokt met een vraag, maar je wil niet eens dat Bokkers antwoorden op je vraag want je weet het zelf allemaal zo goed. Waarom zet je het dan in hemelsnaam op Bokt? Om te laten zien hoe stoer je bent dat je je jonge pony kan longeren? Of omdat je misschien weer een ruzie tussen te Bokkers wil creeeren? Wat mij betreft kan hier een slotje op, ze weet dondersgoed dat het niet goed voor haar pony is en zelf weet ze het toch wel beter, dus deze discussie is zo goed als afgelopen.

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 14:17

jaja blabla