benen uitgegroeid op 2-jarige leeftijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

benen uitgegroeid op 2-jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 20:42

Hoi, mijn hoefsmid vertelde gisteren dat op 2-jarige leeftijd de benen van een paard al uitgegroeid zijn, en dat alleen de romp nog wat groeit.
Klopt dit?
Verder heeft hij met een touwtje van de kogel tot de schouder gemeten en daarna dat touwtje omhoog gelegd, en dat kwam precies uit.. hij zei dus dat ze waarschijnlijk zo goed als uitgegroeid is.
Kan het inderdaad zijn dat er hoogstens een paar cm's bij komen, en dat ze dus inderdaad ver uitgegroeid is. Het gaat hier trouwens om een Tinkermerrie

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:15

Ja zoiets heb ik ook wel eens gehoord, dat de benen dan zo goed als uitgegroeid zijn, mits ze geen groeiachterstand hebben.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:19

groeit nog wel een beetje door hoor
en ruinen meer dan merries

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:25

Dat benen/romp verhaal weet ik niet, maar 1 van mijn merries was op de keuring (3 jaar) 1.73cm, en is nu 1.78cm!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:48

Hey! Dat heb je van Henk, of niet?
Hij vertelde me dat ook toen hij voor het eerst bij Yorghos kwam. Ruim 4 jaar geleden alweer. Sindsdien ben ik dat een paar keer gaan nameten en het klopt inderdaad!
Ik heb op die manier Yorghos stokmaat kunnen schatten op 1.58, hij is 1.59 geworden. Klopt dus heel aardig.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 20:14

Linda250 schreef:
Hey! Dat heb je van Henk, of niet?
Hij vertelde me dat ook toen hij voor het eerst bij Yorghos kwam. Ruim 4 jaar geleden alweer. Sindsdien ben ik dat een paar keer gaan nameten en het klopt inderdaad!
Ik heb op die manier Yorghos stokmaat kunnen schatten op 1.58, hij is 1.59 geworden. Klopt dus heel aardig.


heb ik inderdaad van Henk
Dus het zou inderdaad kunnen kloppen dat Shakyra al uitgegroeid is?
ik hoop het eigelijk niet, want ze meet misschien net 1.37 Scheve mond

Sjoerdjuuuuh

Berichten: 19
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Leuth, vlakbij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:14

jah ik heb welles gehoord dat paarden tot ongeveer hun 10e jaar nog kunnen groeien het kan natuurlijk verschillen bij de een duurt het langer en bij de ander gaat het sneller maar het kan dus goed dat ze nog groeit en tjah het is een tinker en die worden nou niet bepaald erg groot dus het kan ook goed zijn dat ze al uitgergroeid is Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:23

Mazzel-meid"]
[quote="Linda250 schreef:
Hey! Dat heb je van Henk, of niet?
Hij vertelde me dat ook toen hij voor het eerst bij Yorghos kwam. Ruim 4 jaar geleden alweer. Sindsdien ben ik dat een paar keer gaan nameten en het klopt inderdaad!
Ik heb op die manier Yorghos stokmaat kunnen schatten op 1.58, hij is 1.59 geworden. Klopt dus heel aardig.


heb ik inderdaad van Henk
Dus het zou inderdaad kunnen kloppen dat Shakyra al uitgegroeid is?
ik hoop het eigelijk niet, want ze meet misschien net 1.37 Scheve mond
[/quote]

Nee, Shakyra is niet uitgegroeid. Haar benen wel.
Als je de lengte van de koot tot aan de "elleboog" (heet dat zo bij paarden?) meet heb je een bepaalde lengte. Gebruik bijv. een strotouwtje om dat te meten en knip die af op de juiste lengte. Als je diezelfde lengte meet vanaf de "elleboog" omhoog, dan krijg je de uiteindelijke schofthoogte.
Dat heeft henk mij destijds uitgelegd en op 1 cm na klopt het. Het is dus redelijk betrouwbaar.

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:55

Tot welke leeftijd een paard/pony doorgroeit heeft ook met het ras te maken. Over het algemeen groeien de iets steviger gebouwde paarden langer door. Mijn haflinger is de afgelopen 2 jaar bijna 4cm. gegroeid!! Hij wordt dit jaar al 8. Ik denk dat deze toename niet alleen aan het groeien van zijn romp te wijten is anders zouden zijn verhoudingen nu wel heel anders liggen. Maar ik denk wel dat de benen relatief het eerste uitgegroeid zijn, net als het hoofd. Veulens hebben immers lange benen en een groot hoofd!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:14

Dat met dat touwtje is inderdaad goed betrouwbaar, doe het maar eens bij een 6-7 jarige die zeker uitgegroeid is, dan zul je zien dat het bijna altijd gelijk is.