Wat te doen..? (verkopen, bijrijder, andere stal?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat lijkt jullie de verstandigste oplossing? (zie hieronder) *uitleg zou fijn zijn*

Op huidige stal blijven staan (Stal A) (tiek houden)
2 (3%)
Naar stal B (tiek houden)
42 (67%)
Naar stal C (tiek houden)
10 (16%)
Tiek verkopen (op welke stal neerzetten tot verkoop? graag hieronder)
8 (12%)

Totaal aantal stemmen: 62


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:44

hoi,

tja vervelende situatie. Wat ik zou doen:

Naar stal b gaan, voorlopig, zodat je paard de komende tijd in ieder geval goed verzorgt wordt.
En dan gewoon rustig een goed baasje zoeken, zodat je de tijd hebt om een super goed baasje te vinden.
Als je toch zeker weet dat je hem wilt verkopen, dan zou ik dat gewoon doen.

Ik kan haar niet verkopen. Dus ik maak gewoon tijd voor haar. Gelukkig wordt haar stalling voor het grootste deel door mijn ouders betaald. Dus over dat hoef ik mij nooit zorgen te maken.
Ik zou er nog goed over nadenken of je haar echt weg wil doen.
Er zijn zat studies die je kan combineren met je paard, kost wat moeite.
Het kan namelijk met studie, paard en werk erg druk worden, maar dat is een keus die je maakt.

succes

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 19:19

Sowieso harstikke bedankt dat jullie allemaal de moeite hebben genomen het stuk te lezen! Ik heb nog wel wat reacties, maar nu geen tijd meer Knipoog

Alvast bedankt he!

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:36

Ik zou kiezen voor stal B, omdat dat de beste oplossing is voor je paard, die toch op de eerste plaats komt.
Verder, studeren en paard kunnen wel samen, zolang de WIL er maar is. Ik heb naast mijn 40+urige werkweek nog 2 studies gedaan (B-assurantien en Makelaar, allebei 3 jarige studies, hoewel ik de makelaars studie in 1 jaar gehaald heb) NAAST mijn 2 paarden die ik ook elke dag reed. Dus als je echt wilt dan kan het.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:54

Ik heb stal B gezegd, omdat die qua omschrijving het beste klinkt.
Toch zou ik blijven zoeken naar een oplossing die ook gelijk je probleem met je studie oplost.

Studeren en een paard en werken kan zeker wel. Dat is een kwestie van willen en prioriteiten stellen. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar als je het echt wil dan kan het zeker wel!

Als je een stal kan vinden waar hij lekker naar buiten kan iedere dag zodat je niet altijd hoeft te rijden of langs te komen, dan is dat ideaal.

Een studie is niet heel erg veel zwaarder dan gewone school, dat valt reuze mee. Dat vond ik in ieder geval.

Sterkte me je beslissing!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:45

Ik zou ook zeggen stal B. En over Tiek verkopen voor je studie. Tja dat is er moeilijk. Ik zit een beetje met hetzelfde probleem bij sweety nu. Maar ze krijgt gewoon een rustige tijd lekker op de wei met Candy tot mijn studies voorbij zijn. Dat zijn 3 jaar. Kan je zoiets ook niet met tiek doen? Ik ga nog stees op Sweety rijden in die 3 jaar maar niet zo intensief af en toe een lekkere buitenrit. na die 3 jaar hebben we nog tijd genoeg. Weg gaat sweety in ieder geval nooit. Desnoods leert mijn mams maar paardrijden dan kan ze haar wat beweging geven Lachen Heel veel suc6 met je moeilijke beslissing. Ik zou voor een rustige niet te dure wei in de buurt zoeken. suc6

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 00:07

Ontzettend bedankt voor al jullie reacties Vind ik echt super!

In de planning ligt Diergeneeskunde studeren, maar ik begin zelf steeds erger te twijfelen of ik dat wel daadwerkelijk wil. Maar daar gaat et nu niet over, maar een universitaire studie ligt eigenlijk wel in de planning.

Stal B...dat is in principe duidelijke hetgeen wat het grootste deel van bokt dus verkiest, logisch, tiko heeft het daar waarschijnlijk beter. Wel is tiek een gigantische aandachtsfreak, en nu ben ik verplicht er elke dag naar toe te gaan, of iemand te regelen, daar niet.

De hele dag buiten is geen optie op stal A, ook niet met een goede regeleling, wat dat willen ze niet hebben daar. Ze hebben ook niet zo gek veel land.

Zelf ben ik ook een beetje 'bang' voor veranderingen en bovendien gaat het nu op stal A goed met tiek. Hij is vrolijk, rijden gaat lekker, hij is goed gezond, en juist als het eigenlijk 'goed' gaat is het zo eng om te veranderen. Wel vind ik dat weidegang eigenlijk een basisbehoeft is, waar ik nu zeg maar in de huisvesting van Tiko niet aan voldoe. Daar tegenover zet ik tiek buiten, en komt ie zelf na max een uurtje weer naar binnen omdat hij er genoeg van heeft, maar dat is ook gewenning denk ik, en het feit dat hij weet dat er binnen eten staat.

Ik ben er nog steeds niet uit. Voor mijn gevoel wil ik het liefst aan de ene kant op stal A blijven staan, omdat ik weet dat ik het daar naar mijn zin heb, en dat het nu goed gaat. Aan de andere kant weet ik dat het abs. beter kan voor tiek, maar ik vind het eng om te veranderen. Bovendien, deze stal is veel goedkoper.

Daarentegen wil ik tiko wel het beste stallen, en moet dus eigenlijk, om zo eerlijk en correct mogelijk tegenover mijn paard te blijven naar stal B gaan. Stal B is echt zo prijzig (IMO dan) dat ik abs. een bijrijder moet vinden, wat ik niet van te voren weet.

Ik vind het zo moeilijk, vooral omdat ik snel moet beslissen!
Ik denk heel eerlijk dat ik tiko wel verkoop, hoe moeilijk ook, als ik ga studeren. Ik weet niet, maar denk dat ik me meer op mijn studie wil richten. Al weet ik het naturlijk ook nog niet zeker, want voor ik hem echt te koop zet Scheve mond

Damn...ik ziet hier echt ontzettend mee, en vooral omdat ik nu ivm de laatse loodjes van dit schooljaar deze week eigenlijk totaal geen tijd heb me hier ook nog druk over te maken....

WEl nogmaals bedankt dat jullie allemaal de moeite hebben genomen het te lezen. En meningen zijn nog altijd meer dan welkom!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 00:18

Vertrouw nooit op een bijrijder..
Bijrijders kunnen altijd stoppen, ziek worden, slecht voor je paard zijn enz. Als jij die stal in je eentje niet kan betalen, kan je 'm niet betalen.

Veel succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:23

Ik denk dat je toch naar stal B moet gaan, je bent verder niet tevreden over stal A, en ondanks je je daar goed voelt heb je eigenlijk niet veel voordelen. Veranderingen kunnen eng zijn maar dat hoeft niet, het kan ook gewoon goed gaan, en misschien wordt het wel juist beter.
Succes met denken!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 09:49

hoi myrth, ik heb ook gekozen voor stal b. tiek gaat niet dood aan minder aandacht en minder intensieve beweging. verhuis hem naar dat plekje met meer land zodat jij je minder zorgen hoeft te maken om hem, als hij het goed heeft heb jij het toch ook goed? en je staat weer bij je vriendin op stal, wat wil je nog meer? dit maakt wel dat jij je beter op je studie kan richten. verkopen kan altijd nog. Ach gut

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 12:18

Maar het geld? Als ik het niet heb, dan kan het niet...en vertrouwen op een bijrijder...want batje zei is misschien wel waar...

Bedankt weer voor jullie reacties!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:39

Zo denk ik dus ook... wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Hoe vervelend dat dat dan ook is.
Het lijkt mij zo dat Tiek het helemaal niet super slecht heeft op de stal waar hij nu staat.. OK stal B is beter, maar de prijs inderdaad niet. En jij zegt zelf dat hij het goed doet. Mijn paard heeft van haar 3,5 tot haar 7 jaar op een manege gestaan ZONDER weidegang (ze was toen nog niet van mij).. Mijn paard stond dag en nacht op stal en kwam alleen maar uit haar stal als IK haar eruit liet. Ze is hier echt niet slechter op geworden (ja en ik weet dat als ze wel weidegang had gehad dat dat beter zou zijn geweest, maar dat was er nou eenmaal niet).
Ik ben uiteindelijk ook weggegaan naar een betaalbare stal waar ze wel de hele dag buiten kon staan, maar als ik dat financieel niet had gekund dan had ik hem toch laten staan. Misschien niet helemaal de beste oplossing voor je paard, maar goed.
Krijg het gevoel dat je inderdaad het liefste hem op stal A laat staan. Verder zeg je dat je je helemaal op je studie wil richten en daarom Tiek zou verkopen, en even later zeg je weer dat je niet weet of de studie wel is wat je wil.
Krijg voor jezelf eerst eens duidelijk wat jij wilt.
Van nu overhaaste beslissingen nemen krijg je absoluut spijt.
Ik weet dat je moet beslissen deze week, maar is er niet een andere deadline af te spreken met stal B? Zo niet, dan zou ik erop hopen dat zich er ooit nog zo'n kans voordoet en deze aan mijn neus voorbij laten gaan. Wat niet kan dat kan niet hoe vervelend ook....
En verkopen kan altijd nog....

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:56

Ik heb niet alle berichten gelezen dus ik weet niet of deze optie al genoemd is. Maar kan je Tiek niet verhuren?
Als wij het geld hadden was het een misschien een idee geweest omdat me mams al een tijdje weer wil gaan rijden en gek op tinkers is, en ik Tiek ook leuk vind Knipoog Maar dit gaat helaas niet op maar misschien zijn er nog wel meer mensen die voor een tijdje er een paardje bij willen en wanneer jij er weer klaar voor bent Tiek weer terug gaat. Zo heb jij er geen kosten aan je hebt tijd genoeg voor je studie en als je weer tijd hebt voor hem dan komt hij weer terug.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:28

Hey Myrthe...
Ik zou zelf voor stal C kizen..maar dat komt omdat ik er al eerder gestaan heb,en er erg tevreden over bent..
Als je er nou nog steeds niet uit bent kan je altijd nog even langs Stal C gaan om te kijken of je het nou iets vindt..en te overleggen of die nou buiten gezet wordt ja of nee.
Ik denk dat Stal B ook wel een optie is..maar dan zit je er weer mee dat het toch duur is en dat je zeker weten een bijrijder nodig hebt..
Jammer dat je deze week al moet beslissen..nou heb je niet echt de tijd om er goed over na te denken en om een bijrijder te vinden.
Ik hoop dat je er gauw uit komt..en dat,dat gene wat je beslist het beste voor Tiek is.
Sterkte.... Lachen

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 21:54

Ik ga nu stal B afbellen. Ondank al jullie adviezen (desondanks wel bedankt!) maar ik denk dat ik het financieel niet ga redden. Verder ga ik van de week langs bij stal C, en tot ik een goed besluit heb genomen blijf ik op stal A. Wel blijf ik hopen een leuke bijrijder te vinden, want ik wil tiek toch aanhouden TOT ik ga studeren. Ik zie het niet zitten om tiek 6 jaar lang te verhuren. Daarna is het toch niet meer echt 'jou paardje' en bovendien ken je nooit de situatie van die huurder, er kan in 6 jaar zoveel gebeuren! Alleen als ik het financieel red, en ik blijf OF thuis wonen, of ik kan tiek meenemen, zie ik kans hem te houden, mits ik uitkom met de tijd.

Ondanks dat ik stal B laat varen, zijn ervaringen en adviezen nog altijd welkom!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 22:07

Oke....ik heb net stal B gebeld, maar dat maakt er het niet makkelijker op. In tegendeel.

Ik had net besloten en afgesproken om, als stal C aan de verwachtingen voldeed, samen met simone (die ook weer een paard krijgt) naar die stal te gaan.

Ik heb dus net die stal gebeld, en ze vonden het vreselijk dat ik niet kon komen. Ik heb een paar keer Navy verzorgd als mandy (die vriendin) op vakantie was. Mandy heeft daar ook wat verteld over mijn prive situatie ed, en nu hoopte ze ontzettend dat ik kon komen. Ze hebben gevraagd hoeveel ik kon opbrengen, en nou zijn aan het overleggen wat ze gaan doen. Maar zo ontzettend lief en vriendelijk als ze waren. Dat ik me niet te druk moet maken, en niet moet piekeren. Dat ze er alles aan gaan doen een oplossing te vinden ed. Ik zat gewoon serieus op een gegeven moment je huilen aan de telefoon (heb ik erg snel de laatste tijd :/)
Dat maakte haar wil om mij te helpen nog groter.....

Ze belt mij mij zo snel mogelijk terug.....

Damn...ik weet het nu echt niet meer....

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 23:39

Jeetje.... zou wel heel erg mooi zijn als je er met de eigenaars van stal B uit zou kunnen komen. Lief zeg dat ze jou zo tegemoet willen komen.
Hoop voor je dat er dan toch iets uitkomt en dat je Tiek lekker kan houden zonder je zorgen te maken.
Kop op... alles komt goed, zeker weten!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:24

Ik zag je oproepje bij [EA]... gaat dus toch een bijrijder zoeken??
Dacht, dan zal ik dit verhaal ook maar weer eens onder de aandacht brengen Knipoog
Hoop voor je dat het lukt!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:35

tja moeilijke beslissing, ik zou stal B doen, voor tiko is dat denk ik het beste, veel succes en maak de juiste beslising, volg je hart!
dagdag

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 21:48

Niet druk maken.. komt allemaal vast wel goed. Volgens mij heb je hele lieve mensen in je omgeving die je willen en kunnen helpen. Ik zou hem in elk geval niet verkopen, volgens mij krijg je daar echt spijt van.
Heel veel succes.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 22:05

Ben nu dus fanatiek opzoek naar een bijrijder.
Mijn ouders hebben aangeboden dat ik thuis mag schoonmaken tegen betaling, ipv dat ze een werkster nemen (mijn moeder kan door een ziekte niet meer het hele huishouden draaiende houden, en mijn vader heeft een fulltime baan). Daar bovenop ben ik nu met een bokker in contant, Mieltje, en die komt over een paar dagen kijken of zij het evt. wat vind. Zij is dan ook bereid te delen in de kosten.

Dus het ziet er naar uit...dat het helemaal goed gaat komen! Ik zit nu ook al 2 dagen in spanning...de stal heeft nog niet teruggebeld.

Bedankt voor de tips en het medeleven, Mrusey, bedankt voor het weer onder de aandacht brengen, en ik houd julie op de hoogte!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 00:41

Ik zou ook voor stal B gaan, vooral nu ze daar ook nog eens bereid zijn om je (wbt de kosten) tegemoet te komen Lachen !
Als de stal nog niet heeft terug gebeld, wil nog niet zeggen dat ze op hun aanbod terug zijn gekomen; misschien is er iets tussen gekomen ofzo ?!
Je kan daar natuurlijk ook persoonlijk nog eens langs gaan; dan laat je zien dat jij nog zeer zeker interesse hebt ! Sterkte, lijkt me idd een moeilijke beslissing Scheve mond ...

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 09:32

Ga je in Utrecht op kamers als je gaat studeren?
Ik sta op een leuke en goedkope stal in Utrecht (Goedkoop as in te betalen in Utrecht). Als je hier heen komt met je paard PB me dan even!.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 13:35

Ik heb ook alles even doorgelezen, wat betreft stalling en Tiko verkopen weet Myrthe denk ik wel hoe ik erover denk. Toch wil ik even reageren. Ik las dat verschillende mensen het advies gaven om Tiko te houden tijdens de studie, en hem dan op het land te zetten en wat minder vaak en intensief te rijden. Maar dat is, zoals ik Tiek nu zie, niets voor hem. Hij wil zo graag aandacht, en liet de laatste tijd zelfs een paar keer zijn eten staan als ik kwam ipv Myrthe,en hem alleen even snel het land in had gegooid en voerde. Dan wilde hij echt aandacht, en had hij liever dat ik even een borstel over hem heen haalde of hem even aaide dan dat hij zijn eten wilde. Zo graag als hij de laatste tijd, en ook toen we hem net hadden trouwens, aandacht wil.... Dan moet je hem niet op een stuk land zetten en wat minder vaak komen.
Ik denk dat je hem toch zal moeten verkopen dit jaar of volgend jaar, dat is gewoon het eerlijkste tegenover Tiko. Verder zou ik (zeker als stal B niet (genoeg) in prijs zakt) op stal A blijven, Tiek heeft het daar op zich prima naar zijn zin, en er is eigenlijk altijd wel iemand te vinden die hem even wat aandacht wil geven. Daarbij denk ik dat we gewoon een keer met z'n allen met Jannie moeten praten over de omheining (want Tiko is niet de enige die er onder door gaat). Ook is Jannie, zodra Tiko niet ontsnapt, IMO wel bereid (evt. tegen kleine vergoeding?) hem buiten te zetten.
En je weet, dat als je wel besluit Tiko te verkopen, ik het heel leuk zou vinden als je nog een jaar door zou gaan met Regina....

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 14:59

Richtje schreef:
Verder zou ik (zeker als stal B niet (genoeg) in prijs zakt) op stal A blijven, Tiek heeft het daar op zich prima naar zijn zin, en er is eigenlijk altijd wel iemand te vinden die hem even wat aandacht wil geven. Daarbij denk ik dat we gewoon een keer met z'n allen met Jannie moeten praten over de omheining (want Tiko is niet de enige die er onder door gaat). Ook is Jannie, zodra Tiko niet ontsnapt, IMO wel bereid (evt. tegen kleine vergoeding?) hem buiten te zetten.
.


Bedankt voor je reactie, maar ik weet zeker dat jannie niet bereid is tiek buiten te zetten. Ik heb het al eerder gevraagd, maar ze vind dat we daar nu te weinig land voor hebben, vind ze dus niet eerlijk en op het nieuwe land wil ze niet de hele dag pony's hebben, je mag ze daar, als we het land eindelijk hebben. maximaal 2 uur opzetten Scheve mond

Zucht...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:38

Myrthje, ik ben het eens met Catherine (=staleigenaresse), niet zo piekeren joh! Ik weet hoe erg je ermee bezig bent, niet doen, uiteindelijk wéét ik dat je de juiste keuze maakt en doet wat goed is, ik ken je, niemand is zo verstandig als jij kan zijn.

Ik kan je, zoals ik vaker heb gezegt, geen eerlijk objectief advies geven. Ik geef heel veel om je en mis je ontzettend, zou je heel graag hier hebben! Daarnaast ken ik Stal A alleen uit eigen vervelende ervaringen, maar een groot deel is al verbeterd. Ik heb Navy daar weggehaald toen ze nog schimmelstro een beestjeshooi kregen, nooit het land opgingen en er ruzies onderling waren. Ze is zo gigantisch vooruitgegaan toen ik opeens wel goed voer, weidegang, een schone stal en prachtig bos had.. Maar goed, dat zijn mijn ervaringen en dus subjectief.

Ik heb twijfels bij stal C, moet ik eerlijk zeggen. Uit al onze gesprekken en je manier van die stal hier neer zetten, krijg ik het idee dat je die zelf als minste beschouwd. Wacht een bijrijdster af, wil je vastigheid, stel dan (hoe stom het ook klinkt) een contract op, met een bepaalde prijs en tijd. Nadeel is dan wel dat je A niet opeens zélf stop kan zetten, en B niet opeens de prijs omhoog kan gooien, maar ben je overtuigd van je bijrijdster (bijvoorbeeld na een proeftijd), dan hoeft dat geen reden zijn het te laten.

Meid, ik hoop dat Catherine je vandaga of morgen belt, dat je niet te lang piekerd, even met Jannie (van Stal A) gaat praten en de juiste keuze kan vinden. Je kan me altijd bellen, en ik bel jou vanavond, ik wil je altijd helpen als je even geen tijd hebt, en zelfs financieel bijspringen a+ls mij dat lukt. Ik zal mijn best doen voor het baantje bij mij, en ik wens je heel veel sterkte, ik weet dat het moeilijk is..

Dikke kus (en niet zo piekeren he?? Komt allemaal goed!)