Dekken (door ruin) een vorm van dominantie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Dekken (door ruin) een vorm van dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 11:23

Mander heb ik als ruin gekocht. Nu stond hij in de groep op de wei met 2 merries en 1 andere ruin. De ene merrie (Isabeau) staat inmiddels apart, omdat hij haar zo ongeveer de hele dag probeert te dekken en achter haar aanzit.

Nu hoor ik net dat hij vanochtend ook de andere merrie heeft geprobeerd te dekken.

Kan het bij paarden -net als bij honden- een vorm van dominantie zijn? Of is een bezoekje aan de DA nodig om te kijken oftie echt wel ruin is? Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:21

Na het bezoek aan de fokker van Mander had je ons verteld dat de fokker Mander vrij laat heeft laten castreren omdat ze hem als dekhengst hadden willen gebruiken. Ik denk dat het daardoor komt. Als Mander echt nog hengst was geweest, dan had je dat aan zijn gedrag wel gemerkt. Want Mander is anders toch aardig te hanteren?
Het komt wel vaker voor dat laat gecastreerde ruinen denken dat ze "het" nog kunnen. Ik denk dat dit bij Mander geen dominantiegedrag is. Probeert Mander Isabeau ook te dekken als ze niet hengstig is?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:26

Bij Tos hebben ze er ook wel eens ondergehangen, mij niet gelovend dat het een ruin is Haha!
Op stal als een merrie hengstig is is Tos er niet bij weg te slaan, en op zijn vorige stal heeft hij hengstige nelly vaak zat lastig gevallen...

Identiteitscrisis...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 16:58

Cassidy schreef:
Na het bezoek aan de fokker van Mander had je ons verteld dat de fokker Mander vrij laat heeft laten castreren omdat ze hem als dekhengst hadden willen gebruiken


Heb ik dat verteld? Klinkt mij nl als iets compleets nieuws in de oren. Mander heeft tot zijn 4e bij de fokker gestaan omdat ze hem aan de straatstenen niet kwijtraakten vanwege zijn kleine maat. Haha! Das iets heel anders! Haha!

Kia en Ies zijn idd allebei hengstig nu. Het is zeker de 1e x dat hij probeert om Kia te dekken. Ik zal er iig eens extra op letten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 22:11

Buitenzorg"]
[quote="Cassidy schreef:
Na het bezoek aan de fokker van Mander had je ons verteld dat de fokker Mander vrij laat heeft laten castreren omdat ze hem als dekhengst hadden willen gebruiken


Heb ik dat verteld? Klinkt mij nl als iets compleets nieuws in de oren. Mander heeft tot zijn 4e bij de fokker gestaan omdat ze hem aan de straatstenen niet kwijtraakten vanwege zijn kleine maat.
[/quote]

en dat ze hem als dekhengst hadden willen houden, maar dat ook niet gedaan hebben vanwege zijn kleine maat...

enfin, doet er niet toe. Als hij laat is geruind en voor die tijd de dames al had ontdekt kan het zijn dat je dat gedrag er niet meer uitkrijgt.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:21

Nee, het is geen dominantiegedrag. Hij weet kennelijk het het moet. Dat kan te maken hebben met het feit dat ie laat gecastreerd is, zeker als ie ook nog eens heeft gezien hoe het moet. Let op de hygiƫne, verder gewoon z'n gang laten gaan, kan niet echt kwaad, al moet ie niet de hele dag achter de merries aanzitten. De nieuwigheid kan daar ook wel mee te maken hebben, grote kans neemt het gedrag af na verloop van tijd, al zal het waarschijnlijk nooit helemaal weg gaan.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:23

Ik had hier eigenlijk ook nog even een paar vraagjes over. De merrie waar Mander opsprong is dus van mij, maar nu is het ook zo dat Kia hem uit zat te dagen en hem eigenlijk een soort van vroeg om op hem te springen. Ik heb weleens gehoord dat een ruin niet helemaal goed gecastreerd was, kan dat hiermee te maken hebben?