Voor- en nadelen van zacht zitten?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Caroline81

Voor- en nadelen van zacht zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 11:15

Ik heb zelf een daaleman zadel wat echt lekker zacht zit. Ik zit daar alleen een beetje scheef op.
Pas heb ik met een passier psl dressuur gereden op mijn paard en daarop zat ik kaarsrecht maar wel hard.
Komt dat door de zachtheid of heeft dat waarschijnlijk een andere oorzaak/

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:41

Ik denk niet dat het door de zachtheid komt, maar misschien is het ene kussen van je zadel harder dan de andere. Dat daardoor het zadel niet helemaal in evenwicht ligt en jij dus niet recht zit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:45

Een zachte zit kan wat eerder slijtage in de hand werken op het leer, want dat wordt natuurlijk wat verder gerekt tijdens gebruik. Het zijn vaak ook de wat luxere leersoorten, die slijten ook eerder.

Een diepe zit kan nadelig zijn voor de rugspieren van het paard, want daarmee wordt het zwaartepunt niet meer verdeeld over het hele zadel maar verschoven naar het dieptepunt van je zitje. Zadels kunnen daardoor gaan wippen. Een goed zadel zal zo gemaakt zijn dat de druk wel beter verdeeld kan worden dmv grote soufles, maar daarmee is niet altijd alles te voorkomen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:15

Dees schreef:

Een diepe zit kan nadelig zijn voor de rugspieren van het paard, want daarmee wordt het zwaartepunt niet meer verdeeld over het hele zadel maar verschoven naar het dieptepunt van je zitje. Zadels kunnen daardoor gaan wippen. Een goed zadel zal zo gemaakt zijn dat de druk wel beter verdeeld kan worden dmv grote soufles, maar daarmee is niet altijd alles te voorkomen...

ben ik het helemaal mee eens, dit probleem word nogaleens onderschat!!!!!
bijvoorbeeld sommige ainsly zadels, mensen zitten er kaarsrecht op......
maar naar mijn mening is het gewoon zelfbedrog, je zit wel recht omdat je niet op een andere manier kan gaan zitten in dat zadel, ondertussen rijd je je paard kapot.maar ik geef toe dit is wel erg kort door de bocht
van dat wippen dat weet ik nog zo net niet, ik weet wel dat paarden vaak slecht gaan lopen en zelfs drukkingen krijgen van een zadel met een hele diepe zit!!!
ik kan me trouwens niet voorstellen dat een passier hard zit,ik heb een passier GG en die zit superlekker, geen gedwongen zit en verder precies zacht genoeg,maar zeker niet te zacht.het nadeel van een erg zacht zadel is dat je minder contact krijgt met de rug van het paard.
met springen heb ik altijd stubben zadels....die zijn gewoonweg geweldig, als een springzadel te zacht is dan heb je ook veel meer kans dat je in zijn rug klapt tijdens het springen en vooral tijdens het crossen vind ik het belangrijk dat je goed uit je zadel bent om energy en rug te sparen.

met dressuur is natuurlijk wel wat meer inwerking gewenst, te hard is niet goed naar mijn mening, maar te zacht ook niet

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-03 22:31

Het is een passier psl. die is echt een stuk harder dan de gg, jammer genoeg...
De GG liep mijn paard niet goed onder volgens de zadelmaker. Zat wel errug lekker hoor!
Maar recht zitten heeft dus niet veel te maken met de zachtheid?

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:43

nee meer met de diepte van de zitting, de hoogte van de lepel en de dikte en vorm van de kniewrongen
kieffer veelzijdigheid zadels, daar zit je ook in als een huis! wel jammer vind ik dat je met springen de kans groter is dat het paard teveel in de rug word belast

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie