help!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 15:25

Sinds gisteren heb ik een pony, Hehe eindelijk!! Haha!
Het is een haflinger merrie van 2,5 jaar en is nog helemaal groen.
Ze is erg rustig van karakter, want ik heb haar al een tijdje op proef gehad.
Nu staat ze samen met een andere pony, in een wei. Vandaag wilde ik haar manen uit de klit halen, maar ze bleef helemaal niet staan, ze probeerde steeds weer naar de ander pony te gaan. ik ben dus een klein stukje met haar gaan lopen, maar na nog geen 10 meter ging ik de hoek om en werd ze helemaal 'gek' ze wilde heel de tijd terug, bokken, steigeren. ook de andere pony in de wei werd helemaal wild. Hoe kan ik met haar gaan lopen stukjes, zonder dat ze steeds terug wil naar de andere pony, en ze rustig blijft.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:39

veel oefenen, het is nog een jong dier, niet te boos worden maar wel streng zijn.En als t goed gaat belonen..

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:22

Zal ongelooflijk moeilijk zijn!!!! Als je met 2 paarden in de wei zit heb je eenmaal dat probleem. Ikzelf heb ook een haflingermerrie die samen met een andere pony in de wei zit. Ze zitten nu reeds drie jaar samen, maar ik heb nog nooit alleen kunnen gaan wandelen. Het is een belansting, maar de pony in de wei moet ik gewoon meenemen. De draad houdt hem diet tegen en zijn staldeur is ook al enkel keren vervangen geweest.
Om jou pony iets te kalmeren is het best dat er nog iemand meekomt. bv. met de fiets of zo. Mijn vriending ging altijd mee met haar fiets en mijn paardje was veel kalmer. Ze kwam gewend aan die fiets en volgde die gewoon. Wat de pony in de wei betreft is het best om hem stil te houden. De ideale oplossing: een ezel erbij steken!!!!
Veel succes met je Haflinger!!! Het zijn zalige paardjes!!!

Sjoerdjuuuuh

Berichten: 19
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Leuth, vlakbij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:09

als de andere pony die in de wei staat van iemand anders is moet je maar eens vragen of die mee wil lopen ik had dat probleem ook in het begin maar na een paar keer ging het steeds beter en nu kan ik ook al alleen met dr gaan wandelen dus bij mij heeft het heel goed geholpen, en je moet natuurlijk veel oefenen en niet te gauw boos worden maar je moet er wel voor zorgen dat ze bij je blijft en geen rare dingen gaat doen

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:14

Citaat:
De ideale oplossing: een ezel erbij steken!!!!


Dat is niet echt ideaal, een ezel heeft longworm die gevaarlijk is voor paarden.
Ze is nog heel jong, waarom zou ze geen steun mogen hebben aan die ander? Laat haar eerst maar wennen aan vanalles samen met die andere pony, en bouw dat dan later langzaam af. Een paard is nu eenmaal een kuddedier....
En dat peotsen: rustig aan, duidelijk zijn en evt. met zijn tweeen, consequent zijn (zeker bij haflingers Knipoog )en neit teveel achter elkaar: poetsen, wandelen, oefenen , frutten enz. Gewoon rustig aan, geef haar ook mentaal de tijd om te rijpen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:48

gewoon veel met haar gaan wandelen, haal haar desnoods 7 keer per dag uit de wei om stukje te lopen, laat haar weten dat ze erna altijd weer terug mag naar d'r maatje, dan krijgt ze vanzelf wel door dat wandelen leuk is