Bang voor vliegenspul

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Bang voor vliegenspul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 15:03

Mijn verzorgpaard is heel erg bang voor vliegenspul. Volgens mij is het vooral de geur. Het maakt nl geen verschil of ik spray of lotion gebruikt, ze begint bij allebei helemaal te flippen. Als ik haar vast heb staan, gaat ze draaien en trappelen, waardoor ze soms bijna uitglijdt. Als ik haar niet vast zet, probeert ze weg te rennen en sleurt degene die haar vast heeft dan gewoon mee Koe . Voer geven tijdens het vliegenspul gebruik heeft ook niet zo veel zin, ze blijft dan zo onrustig doen. Voor zover ik weet heeft ze nooit iets meegemaakt, waardoor ze bang zou kunnen zijn. Moet ik nu maar gewoon blijven oefenen en geduld Schijnheilig hebben of heeft iemand misschien een goede tip??


sparkling
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 15:20

Hai!

Ik weet niet je het al eens hebt geprobeert, maar wij spuiten meestal wat anti-vliegenspul op een sponsje of een handdoek en gaan er dan rustig mee over de paarden.
Misschien heb je er iets aan!

Groetjes, Sparkling

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 15:35

meestal ligt het aan de houding van degene die het erop probeert te spuiten. Het is echt heel grappig om te zien hoe anders mensen dan gaan doen tegen hun paard. overdreven geruststellend praten, paard bvesluipen met ding acher hun rug.
Ik zou het zo aanpakken. Eerst een spuit nemen met gewoon water (anders verspil je zoveel, is zonde) om dat die van jou wel heel bang is zou ik beginnen in een paddock of bak ofzo aan een lang touw. Dan beginnen met spuiten, het liefst van je paard af. Het allerbelangrijkste is dan: blijven spuiten als ze raar gaat doen, op het moment dat ze stilstaat gelijk stoppen en belonen. Hou wel d'r hoofd naar je toe en blijf gewoon doorspuiten ook al gaat ze raar doen. het gaat om een goede timing.... als je het goed doet, heeft ze binnen 5 minuten door dat als zij stilstaat jij ophoudt. Daarna rustig opvoeren, eerst op plekken waar ze het minder eng vind, en bijvoorbeeld pas ophouden als ze ook echt ontspannen staat (hoofd omlaag) Meestal kan je je paard binnen tien minuten helemaal besprayen, maar het ligt er wel aan hoe bang je paard is

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 15:58

Met een spons of handdoek heb ik wel geprobeerd, ze is dan iets rustiger dan met de spray, maar het scheelt niet veel.
Sanne83, ik zal jouw tip eens uitproberen. Ik heb alleen het idee dan m`n verzorgpaard vooral voor de geur van het vliegenspul bang is, omdat ze bij de lotion (die smeer ik erop met een sponsje) hetzelfde reageert als bij de spray. Of het dan zin heeft om te oefenen met water..? Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad, bedankt voor je tip Knipoog

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 17:11

eeh, ik denk dat het vooral aankomt op vertrouwen en geduld. en sanne dr tips zijn denk ik ook errug goed

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 17:24

hoe ik het doe bij sharir: (die kan ook erg flippen van die dingen Knipoog)

eerst hou ik die o zo enge spuitbus tegen hem aan zonder er ook maar iets mee te doen. hij wordt dan even paniekerig, maar binnen een minuut staat hij dan weer rustig, dan ga ik zelf psssss pssssss zeggen (het spuitbus geluid). en daarna er ook bij spuiten. hij voelt dan wel de nattigheid en daar schrikt hij soms nog eventjes van, maar als ik het op deze manier doe, dan kan ik hem elke keer al snel helemaal inspuiten zonder dat hij nog gek doet.
vroeger begon ik altijd gelijk met spuiten en dus ook alle kanten op en werd helemaal hysterisch.
smeren bij z'n ogen vind hij trouwens niet erg.
zonnebrandcreme op z'n neusje weer wel, maargoed dan doe ik 1 arm om z'n neus en dan smeer ik het met m'n andere hand. dan springt hij namelijk niet weg, maar doet alleen z'n neus in de lucht Knipoog

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 18:44

Wat smeer/spuit je erop ?
Sommige vliegenmiddelen kunnen ook wel eens branden Met name de chemische maar ook natuurlijke doen denk ik au op een open plek . Dus misschien heeft ze wel eens wat op haar huid gekregen die wat open was en daardoor slechte ervaringen en associeert ze de geur gelijk met pijn ?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 19:21

Steefje schreef:
Met een spons of handdoek heb ik wel geprobeerd, ze is dan iets rustiger dan met de spray, maar het scheelt niet veel.
Sanne83, ik zal jouw tip eens uitproberen. Ik heb alleen het idee dan m`n verzorgpaard vooral voor de geur van het vliegenspul bang is, omdat ze bij de lotion (die smeer ik erop met een sponsje) hetzelfde reageert als bij de spray. Of het dan zin heeft om te oefenen met water..? Maar proberen kan natuurlijk geen kwaad, bedankt voor je tip Knipoog


kijk gewoon eerst of ze bang is voor het sproeien met water. Het kan namelijk ook zo zijn dat je al verwacht dat ze bang wordt en dus jezelf zo gaat gedragen, dat zij denkt: het zal wel iets engs zijn....
Ik ken iemand die heeft het een keer op video opgenomen, en dan zie je duidelijk dat zij helemaal van houding veranderde als ze met het "enge"aankwam, waardoor je paard gaat denken dat er echt iets engs is. Als je weet hoe je dat doet, kan je zlefs een wortel "eng" maken. Haha!
je kan die methode trouwens altijd toepassen hoor, ook als je het er op smeert, maar het is gewoon makkelijker om met een spuitbus te staan, als ze raar gaat doen, dat kan je namelijk echt super goed timen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 95 bezoekers