met geweld de trailer in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:08

Herby schreef:
OiOi, ik ken ook zo`n pony die behoorlijk lastig was met de trailer ingaan maar daar hadden we wat op gevonden we gebruikten een longeerlijn die 2 mensen vast hadden die gingen langs allebei z`n achter benen en 1 iemand begeleidde de pony en dan duwde ze naar binnen, hij zat precies op de plek waar het geen pijn deed maar wij ook niet kon trappen het was net boven het achterbeen en zo begeleidde we hem heel makkelijk de trailer in


Als een paard de trailer/vrachtwage niet in wil moet je dit echt proberen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 12:09

Rocamor schreef:
Een heel aantal jaartjes geleden reed ik een Pion-merrie. (argh die moesten ze eigenlijk de staart zo kort mogelijk achter de oren afscheren!). Maar goed, dat dier had het licht opeens ook gezien en vertikte het in alle staten. Als ik wist dat we met de trailer wegmoesten, rekende ik stellig 1 uur extra voor het laden. Was chauffeur / groom / paps dan ook erg blij mee *not*. Ik heb verscheidene keren met dat kreng in de regen gestaan. De langste keer duurde ongeveer 1,5 uur (minstens). En echt niets hielp. Lokken, boos worden, lief blijven, longeerlijnen, zweep, stokken, sterke armen. Madame vertikte het!

Dit waren we na veel te lange tijd zo gruwelijk zat dat de eigenaar en ik een week de tijd hebben genomen. Ze moest en zou het leren. En geloof me op mijn woord, dit is niet zachtzinnig gegaan. Dat paard heeft nog nooit zoveel smeer gehad. Is echt afgemept. Maar of ze in die trailer wilde! De eerste keer duurde het 1 kwartier. (uiteraard daarna wel beloond!) De tweede keer 5 minuten en bij de derde keer hooguit nog 1 minuut. De striemen stonden echt letterlijk op de kont, maar de tweede dag ging verder waar we de eerste dag geeindigd waren. En een week hebben we niet nodig gehad. Na 2 dagen harde arbeid wist dat dametje precies haar plaats weer. Nooit meer problemen mee gehad. Ik vergat er overigens bij te vermelden dat dit paard gewoon stronteigenwijs was (is!). Ze heeft geen ongelukken meegemaakt en de mensen die destijds met de trailer reden, waren zeeeeer nette rijders.


Zo is het bij ons dus ook ongeveer gegaan, ik durf het bijna niet te zeggen ! maar nu loop Apollon er weer als een lammetje op, en die striemen, tja, hoe wil je een paard een goeie mep verkopen zonder striemen achter te laten? Ik heb net als jou (rocamor) uren staan klooien, ben verschillende keren op m'n buik over de loopplank heen gesleurd (ik heb nu een jaar later nog steeds last van 1 heup) we hebben de methode met het touw ook al gesprobeert maar niets hielp, toen ik op een keer een hoef tegen m'n hoofd aan kreeg (ja, appie steigerde het liefst) hebben we er iemand bij geroepen die zijn hele leven al met hackneys ment en veel ervaring heeft met vervelende hengsten en merrie's die niet op de trailer wilde, van hem hebben we dus de methode geleerd, met de zweep en de oogkleppen: oogkleppen op, voor de oplaadklep gaan staan, 1 x klikken met je tong en de zweep tegen z'n reet aan, wil ze niet? nog een keer....toen had ze wet wel door en liep meteen de trailer op!
en dat in 10 minuten!!! en dan andere keren 2 uur bezig zijn geweest!!
de keer daarna is die man nog een keer mee gekomen maar we hadden al geen zweep meer nodig, alleen nog maar oogkleppen en iemand die een eindje achter haar ging staan en een keer met z'n tong klakte en hup, ze stond alweer in de trailer. nu gaat het ook zonder oogkleppen en binnen 1 minuut!
Maar nu hebben we de volgende weer.... die is nog nooit op een trailer geweest en nu 11 jaar.... dat moet dus op een andere manier.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 12:41

het valt me altijd op dat in topics over rijden met slofteugel of bitten met scharen die te ver naar achter worden getrokken mensen helemaal over de rooie gaan, en als iemand hier zegt dat de striemen (?) op z'n paard staan na het trailer laden, dat iedereen er zo luchtig over doet. vind ik echt heel raar....
er zijn tig manieren om respect te krijgen van je paard, maar daar zijn zwepen er niet een van. Daar krijg je namelijk angst van, helaas wordt dat maar al te vaak verwisseld.
van mij mogen jullie het allemaal op je eigen manier doen, als dat voor jullie werkt (en als je zo'n soort relatie met je paard wilt hebben) maar uiteindelijk komt er een paard die het niet pikt (heb ik ook gehad) en die dus terug mept, en in het beste geval gewoon totaal weigerd ook maar iets voor je te doen, zodra je hem een klap geeft.
mijn vorige opmerking was trouwens anders bedoeld: als mijn paard, die normaal de trailer inrent, er op een dag niet in wil, terwijl ik denk dat er niets gebeurt is, ga ik er vanuit dat er voor mijn paard dus wel iets gebeurt is, anders zou ze niet zomaar stilstaan.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 12:46

sanne83 schreef:
het valt me altijd op dat in topics over rijden met slofteugel of bitten met scharen die te ver naar achter worden getrokken mensen helemaal over de rooie gaan, en als iemand hier zegt dat de striemen (?) op z'n paard staan na het trailer laden, dat iedereen er zo luchtig over doet. vind ik echt heel raar....
er zijn tig manieren om respect te krijgen van je paard, maar daar zijn zwepen er niet een van. Daar krijg je namelijk angst van, helaas wordt dat maar al te vaak verwisseld.
van mij mogen jullie het allemaal op je eigen manier doen, als dat voor jullie werkt (en als je zo'n soort relatie met je paard wilt hebben) maar uiteindelijk komt er een paard die het niet pikt (heb ik ook gehad) en die dus terug mept, en in het beste geval gewoon totaal weigerd ook maar iets voor je te doen, zodra je hem een klap geeft.
mijn vorige opmerking was trouwens anders bedoeld: als mijn paard, die normaal de trailer inrent, er op een dag niet in wil, terwijl ik denk dat er niets gebeurt is, ga ik er vanuit dat er voor mijn paard dus wel iets gebeurt is, anders zou ze niet zomaar stilstaan.


Als jij weet hoe lang we er mee bezig zijn geweest, hoeveel geduld ik gehad heb en hoe vaak ik bij de dokter ben geweest zou je het op den duur ook eens wat strenger aan pakken, er was niks eng voor appie, het licht deed het, schoon stro, mijn vader rijd altijd rustig, nooit uitgegleden geen ongelukjes. De relatie met Apollon is trouwens aanzienlijk verbetert nu ik wat strenger opgetreden heb, ze weet nu wanneer ze moet stoppen met klieren en het gaat nu dus ook een stuk leuker met rijden, dat merk je ook aan haar. Ze heeft echt weer zin om iets te gaan doen.
Ze is eigenwijs, vaak te eigenwijs dus irritant. Niet 1 paard is hetzelfde en als je op dat moment bij Appie zou zijn geweest en nu een jaar later...dan is er een heeeeeeeeeel groot verschil.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 13:13

het gaat maar om de manier waarop jij met je paard om wilt gaan. Ik vind het niet acceptabel om je paard te slaan met een zweep, omdat het paard dan wel dingen voor je doet, maar die zijn op angst gebaseerd, en ik wil juist vertrouwen en respect. Dat is het soort relatie dat ik met mijn paarden wil, maar als jij daar niet een onwijze waarde aan hecht....
ik heb liever dat mijn paard voor mij de trailer inrent, dan dat hij denkt: "aaah daar komt dat kind weer met die zweep, ik ga al...."
maar dat verschilt misschien per persoon.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:21

sanne83 schreef:
het gaat maar om de manier waarop jij met je paard om wilt gaan. Ik vind het niet acceptabel om je paard te slaan met een zweep, omdat het paard dan wel dingen voor je doet, maar die zijn op angst gebaseerd, en ik wil juist vertrouwen en respect. Dat is het soort relatie dat ik met mijn paarden wil, maar als jij daar niet een onwijze waarde aan hecht....
ik heb liever dat mijn paard voor mij de trailer inrent, dan dat hij denkt: "aaah daar komt dat kind weer met die zweep, ik ga al...."
maar dat verschilt misschien per persoon.


Respect, daar gaat het inderdaad om. Als je goed leest zegt (bijna) iedereen hier hetzelfde: als een paard altijd braaf de trailer oploopt om dan opeens zonder aanwijsbare reden te blijven staan, dan wordt er opgetreden.
Diezelfde mensen zeggen ook dat ze engelengeduld hebben met jonge of bange paarden.
Respect krijg je in mijn ogen door consequent en duidelijk te zijn. Ook een paard (met name een vier/vijfjarige, het is al vaker gezegd) kan opeens iets zomaar niet willen en voor de trailer blijven staan....als je niet oppast schiet je in de lach, omdat ze meestal heel dom naar de lucht gaan staren, soms met een been al op de klep. Dat is niet het moment om brokjes te pakken of lief te zijn, dan moet je respect afdwingen. Als dat niet goedschiks wil, dan moet het kwaadschiks.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:30

respect krijg je gewoon niet door te slaan, respect moet je hebben van je paard, als hij de trailer niet inloopt heb je het niet en dan moet je het ook niet daar gaan oplossen.
Ik ga er vanuit dat ik respect en vertrouwen heb bij mijn paard. Dat is de basis. Als hij de trailer niet in gaat heb ik dat blijkbaar niet, dan moet ik daar dus wat aan gaan doen.
Rent hij altijd de trailer in en opeens niet, dan ga ik er vanuit dat er voor hem iets mis is, dat heet wederzijds vertrouwen, maar dan ga ik er wel vanuit dat je dat hebt.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:45

sanne83 schreef:
respect krijg je gewoon niet door te slaan, respect moet je hebben van je paard, als hij de trailer niet inloopt heb je het niet en dan moet je het ook niet daar gaan oplossen.


Dus dan moet je je paard maar op het concoursterrein laten staan??

Hij zal dan toch op de een of andere manier de trailer in moeten...
En als je ook kwaadschiks al hebt geprobeert dan zou ik toch weer teruggrijpen naar mijn middeltje al niets meer werkt....
Ik geeft haar een klein beetje (2 tot 3 streepjes) Sedalin en wacht een half uurtje, dan staat ie daarna binnen 5 minuten op de trailer.. zonder zweep (waarschijnlijk wel met 2 longeerlijnen achter zijn kont maar goed).

En als jij vind dat je paard geen respect voor je heeft als hij de trailer niet opgaat, dan vind ik dat een klein beetje kort door de bocht. En een paard dat op de wei staat en niet naar je toekomt als je hem roept? Heeft dat dier dan ook geen respect voor je? want dat is in mijn ogen dan hetzelfde...
Maar dat ff off-topic

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 14:56

Ik ga binnenkort op ponykamp, en mijn pony heeft al 3 jaar niet meer op de trailer gestaan.. en de laatste keer ging het ook niet al te best, dus ik bereid me maar op t ergste voor.. Scheve mond

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 15:07

sanne83 schreef:
het gaat maar om de manier waarop jij met je paard om wilt gaan. Ik vind het niet acceptabel om je paard te slaan met een zweep, omdat het paard dan wel dingen voor je doet, maar die zijn op angst gebaseerd, en ik wil juist vertrouwen en respect. Dat is het soort relatie dat ik met mijn paarden wil, maar als jij daar niet een onwijze waarde aan hecht....
ik heb liever dat mijn paard voor mij de trailer inrent, dan dat hij denkt: "aaah daar komt dat kind weer met die zweep, ik ga al...."
maar dat verschilt misschien per persoon.


Ik zou ook het liefst hebben dat mijn paard met haar oortjes omhoog de trailer in rent, maar dan moet je paard wel willen.....en dat is juist het probleem. Dan is het maar helaas dat ze denkt aaaah daar komt dat kind met de zweep weer aan. Had ze maar moeten luisteren Heb jij nooit op je sodemieter gekregen van je ouders? of gaven ze je ook een snoepje als ze je eindelijk naar bed hadden gekregen? Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk. Jij wilt net als bij de mens respect, soms krijg je dat nou eenmaal niet door alleen maar aardig te doen! Af en toe is een mep wel eens goed, weet ze tenminste weer hoe het er voor staat.
appie heeft nu wel respect voor mij, dus ik ook voor haar en als dat zo blijft gaat alles lekker. Ze weet heus wel dat ik haar niet altijd sla, en ze verbind een mep niet met mij, maar met wat ze heeft gedaan. Dat beest is ook niet dom!! Als ze die meppen met mij zou verbinden zou ze nou ook niet staan te hinniken om een wandeling te maken!
Ik zou natuurlijk ook het liefst respect willen krijgen op een minder harde manier, maar ik ben er al verschillende keren achter gekomen dat Appie behoorlijk hardleers is.
Amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:14

Citaat:
Dus dan moet je je paard maar op het concoursterrein laten staan??


Ik denk van wel

Dat zijn ook die mutsen die je bezig ziet als jezelf je paard op de trailer zet, helemaal verzorgt hebt en naar de tent gaat om zelf wat te drinken en als je dan naar huis rijd, staan die mensen nog te mutsen met hun paard.

Maar ieder zijn idee van fijn op concours gaan Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:16

Gek dat mensen hier hoog opgeven van de 'longeerlijn erachter truuk'. Ik heb het met het vorige paard meerdere malen geprobeert, maar als meneer z'n 550 kilo spieren in de strijd gooide (en dat deed 'ie) dan kon je met z'n twaalven aan die lijn gaan hangen, dat hielp dan niets. Hij werd eerder kwaad van dat lijntje achter z'n kont, dus ik gebruikte het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:25

Het werkt bij veel paarden goed.
Maar bij sommige moet je idd wat anders proberen.
kende er ook 1 die zich elke keer over de lijn heen gooide, dus dat schiet dan ook niet op. Haha!

Of 1 die zelf de buis openknalde met zijn sprongewricht, en dat elke keer voordat je dat haakje erdoor kon halen.
Lekker leuk die stang in je snufferd, zal maar niet vertellen hoe we hem dat afgeleerd hebben Lachen
Maar ik kan wel zeggen dat hij het nooit meer gedaan heeft Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:29

dat verschilt natuurlijk ook per paard, wij hebben nog geen slechte ervaringen gehad met paarden die de trailer niet opgingen *(afgeklopt)* maar als we mensen gingen helpen met hun paard dan ging er een longeerlijn om de kont, door een ring heen aan de trailer aan weerszijden, zodat het als hefboom werkt. een persoon staan boven op de laadklep met een emmertje voer, een verzet om de beurt een beentje naar voren en iedereen zorgt ervoor dat het paard rustig blijft. en ik moet zeggen dat we er met engelen geduld ALTIJD zijn gekomen!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:55

Als wij de paarden leren om op de vrachtwagen te staan dan doen we eerst een ervaren paard erin, en daarna de onervaren paard en dan goed belonen. Daarna helemaal alleen. En dat gaat heel goed moet ik zeggen
Odin loopt er altijd op, maakt niet uit hoevaak we weg moeten, ze gaat altijd. Maar één keer vertikte ze het, ze had echt geen zin. We hebben toen de hele tijd rondjes gelopen om de vrachtwagen, maar ze wilde echt niet. Toen hebben we ook een zweep gehaald, toen stond ze er binnen 10 seconden op.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:59

runningkawa schreef:

zal maar niet vertellen hoe we hem dat afgeleerd hebben Lachen


Ik gok op dezelfde manier als we m'n vorige afleerden om zichzelf uit te laden. (die gooide zich gewoon naar achter de klep af, doodeng)..
Simpel - korte zweep erachter en hij mag alleen naar achter als de begeleider 'm daar het commando voor geeft.

Even niet leuk, maar ik heb liever dat 'ie even pissig is als dat 'ie z'n nek breekt omdat 'ie ondersteboven de klep komt afrollen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:05

Mursey"]
[quote="sanne83 schreef:
respect krijg je gewoon niet door te slaan, respect moet je hebben van je paard, als hij de trailer niet inloopt heb je het niet en dan moet je het ook niet daar gaan oplossen.


Dus dan moet je je paard maar op het concoursterrein laten staan??

Hij zal dan toch op de een of andere manier de trailer in moeten...
En als je ook kwaadschiks al hebt geprobeert dan zou ik toch weer teruggrijpen naar mijn middeltje al niets meer werkt....
Ik geeft haar een klein beetje (2 tot 3 streepjes) Sedalin en wacht een half uurtje, dan staat ie daarna binnen 5 minuten op de trailer.. zonder zweep (waarschijnlijk wel met 2 longeerlijnen achter zijn kont maar goed).

En als jij vind dat je paard geen respect voor je heeft als hij de trailer niet opgaat, dan vind ik dat een klein beetje kort door de bocht. En een paard dat op de wei staat en niet naar je toekomt als je hem roept? Heeft dat dier dan ook geen respect voor je? want dat is in mijn ogen dan hetzelfde...
Maar dat ff off-topic
[/quote]

ik zou nooit op concours gaan met een trailer als mijn paard er niet klaar voor is....
en over dat weiland, ja dat denk ik ja, maar het heeft ook te maken met vertrouwen. en als ik zeg respect bedoel ik trouwens niet ontzag, maar meer dominantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:09

En wanneer kom je erachter of hij er klaar voor is?
Juist door het uit te proberen.
En daar sta je dan 25 km van huis, veel plezier te voet Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:33

laat ik het zo zeggen, als het paard nog enige twijfel heeft over de trailer ingaan, is hij er nog niet klaar voor.
ik zou dus ook eerst trailer laden, als dat gaat de deur dicht, dan 200 meter rijden, dan langer stuk rijden, maar dat je nog wel op bekend terrein bent, pas als dat allemaal gaat en hij rent nog steeds met plezier de trailer in, dan denk ik niet dat hij op concours eropeens niet meer ingaat. Dat zijn problemen die je hebt, als je je paard de trailer in krijgt (eindelijk!) en dan snel de klep dicht gooit en dan 50 km gaat rijden.
Waarom wel jaren op de dressuur oefenen, maar niet even een paar dagen er voor uittrekken om je paard trailerladen te leren???

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:34

Tja, misschien een ideetje om het trailerladen regelmatig te oefenen als je nergens heen hoeft?? Wordt het paard ook niet belast met spanning van de eigenaar die telkens op z'n horloge kijkt en beseft dat hij nog wel heel weinig tijd heeft om op de wedstrijd (of waar dan ook) te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:40

Ik ben iemand die idd altijd oefent van te voren.

Maar kende er toch ook 1 die thuis goed lade, maar toen we op de les stonden hij geen zin had om van zijn vriendjes op het veld weg te gaan.

Na een paar aanmoedigings tikken (dus lees geen striemen enz) stond hij er braaf op.
Maar kan me voorstellen dat het langer had kunnen duren of dat hij zoiets op cocnours zou kunnen flikken.

Met andere woorden weet je nooit of je er klaar voor bent.

Idem met wedstrijd rijden, je kunt thuis Z zijn, maar op concours nog geen B proef kunnen rijden door alles om je heen, moet je dan maar thuis blijven?

dacht het niet, oefenen met die hap.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:49

Wij hebben een tuiger en die wou juist de vrachtwagen niet af! En dat was echt vervelend. Ze stond daar dan, een beetje interessant te kijken maar ze wilde echt niet.
Nu ze een veulen heeft gaat eerst het veulen eruit, dan volgt mama al vanzelf Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:12

Evy schreef:
Wij hebben een tuiger en die wou juist de vrachtwagen niet af! En dat was echt vervelend. Ze stond daar dan, een beetje interessant te kijken maar ze wilde echt niet.
Nu ze een veulen heeft gaat eerst het veulen eruit, dan volgt mama al vanzelf Knipoog


Zo had ik dus ook een pony, die ging overal op (trailer, camion, ...) zonder enige probleem dan ook. Maar het afladen was andere koek Haha!
Ze moest er altijd voorwaarts af, achterwaarts ging het echt niet! (en probeer maar eens een dikke D-pony uit een trailer te duwen Tong uitsteken ) dus ja, dan keer je je maar om in zo een krappe trailer Haha!
Wat dat betreft was ze erg lening *LOL*

Verder heb ik geen enkel probleem met trailer laden. Nou gebruik ik zo een ding ook maar 1 keer per jaar ofzo, niettemin gaan ze er altijd goed op. Lachen
Enkel Gypsy niet, maar die was 8 maanden oud en had nog nooit op zo een ding gestaan.
Veel geduld en ze stond er binnen het half uur op Lachen (helemaal alleen)
2 maand later nog eens (nu een grote camion met een hele steile laadklep Lips are sealed ) en ook daar binnen het half uur zonder enige vorm van geweld of stemverheffing Lachen (lijkt me anders ook geen strak plan om te doen bij een veulen Knipoog )

Greg kan nog wel eens nukkig zijn en is van het principe hoe harder je slaagt of roept hoe minder ik voor je doe. Soms lijkt het alsof hij zulke dingen doet om je iets betaald te zetten van eerder }>
Ook voor hem geld veel geduld, als je gaat slaan duurt het langer dan dat je gewoon je geduld had uitgeoefent. Nooit langer last mee dan een kwartiertje, als je uitbarst van woede vergeet het dan maar }>

Als ik alles bekijk heb ik nog nooit een pony de trailer op moeten slaan. Maar ik rij ook niet intensief met zo een ding rond Lachen

Wie weet sta ik daar binnekort op de keuring met m'n New Forest Haha!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:04

Beste Sanne, Het lijkt wel alsof je denkt dat alle problemen te voorkomen zijn door 'goed te oefenen'. Ik kan je verzekeren: dat is niet altijd zo. Ik vraag me ook af of je praat uit ervaring of uit een soort 'wishfull thinking' (zo zou het moeten zijn). Met dat laatste is niks mis, de meeste mensen willen het graag op een prettige manier regelen en de meeste mensen oefenen ook met de trailer.
Je trekt de vergelijking met rijden. Ook daar is het toch zo dat wat je paard gisteren kon, hij vandaag ook nog moet kunnen (of niet dan). Ook daar treedt je toch wel eens op? Bij trailerladen is het precies hetzelfde. Nisk moeilijks, niks ingewikkelds. Paarden worden heus niet mishandeld, krijgen gewoon een mep omdat ze even tot de orde moeten worden geroepen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:17

runningkawa schreef:
Ik ben iemand die idd altijd oefent van te voren.

Maar kende er toch ook 1 die thuis goed lade, maar toen we op de les stonden hij geen zin had om van zijn vriendjes op het veld weg te gaan.

Na een paar aanmoedigings tikken (dus lees geen striemen enz) stond hij er braaf op.
Maar kan me voorstellen dat het langer had kunnen duren of dat hij zoiets op cocnours zou kunnen flikken.

Met andere woorden weet je nooit of je er klaar voor bent.

Idem met wedstrijd rijden, je kunt thuis Z zijn, maar op concours nog geen B proef kunnen rijden door alles om je heen, moet je dan maar thuis blijven?

dacht het niet, oefenen met die hap.


zo lang je je paard geen striemen slaat vind ik het allemaal best, t'is alleen niet de manier waarop ik het zou doen. Als mijn paard niet bij z'n vriendjes weg wilde, zou ik dat weer als een gebrek aan respect zien, en daar ook op gaan oefenen.... Gaaaap
Het gaat mij er meer om dat mensen gewoon gaan oefenen met een trailer en het niet normaal is als je een paard de trailer in moet slaan, hem moet platspuiten of wat dan ook, het kan namelijk ook vriendelijk, maar hoe ver je daar in gaat moet iedereen toch voor zich beslissen.

Dat van die proeven zou ik inderdaad ook gaan oefenen, misschien wat geleidelijker (niet gelijk van de vertrouwde bak naar een druk concours), maar dat is meer een kwestie van gewenning, ik neem aan dat je je paard ook niet gaat slaan als hij niet goed z'n proef deed???