kan ik paard bij ander paard zetten?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jip80

kan ik paard bij ander paard zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-03 12:07

Mijn merrie stond voorheen altijd de hele dag met drie anderen los in de bak. Af en toe rende ze dan even achter een van de anderen aan, soms even trappen of bijten (meestal gelukkig mis), maar ging daarna gewoon weer haar eigen gang. Ik heb haar nog nooit samen met een ander paard sociaal zien doen. Ze zou het liefst in een kudde mensen staan Haha!
Nu sta ik op een andere stal, maar daar durf ik haar dus niet in het weiland te laten uit angst dat ze weer gaat meppen. Nou zijn die weilanden wel een stuk groter dan een bak en kan ze ook de hele tijd eten, maar ik ben toch bang dat ze weer stom gaat lopen doen. Ze heeft een keer in haar eentje in het land gestaan met een hek tussen haar en een ander paard, maar die waren ook niet erg vriendelijk tegen elkaar.
Er is 1 paard waar ze naar loopt te hinniken en altijd blij is als hij voorbij loopt, maar die is net (klop)hengst af, lijkt me dus ook niet ideaal.
Ze staat nu elke dag wel even in haar eentje in de bak, maar het lijkt me toch ook wel leuk voor haar als ze in het land kan af en toe. Er zijn nu geen stukken land meer vrij waar ze in haar eentje kan staan, dus ze zal wel met een ander paard moeten.
Als je in de bak aan het rijden bent gaat ze soms ook dreigen naar paarden die in de tegenovergestelde richting lopen. Een stemhulp is genoeg om haar te laten ophouden met dreigen, jagen of meppen, maar ik kan er moeilijk de hele tijd naast blijven staan om tegen haar te roepen...
Moet ik de situatie maar gewoon zo laten als ie is, of kan ik iets anders proberen. Ik denk dat als ik een paard vind dat dominanter is dan zij het wel goed zal gaan (en die haar hopelijk een beetje paarden manieren kan bijbrengen) maar is het de moeite waard om dit te proberen???

He has no past, He has no future
But still, He tries

nath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 12:24

hey,
als ik jouw was zou ik het gewoon een keer proberen met 1 ander paard dan niet meteen met meerdere ik denk dat er in het land niet zo veel kan gebeuren en ik heb het bij ons op stal ook nog nooit echt mis zien gaan in het land hebben ze de ruimte om weg te rennen enz dus.. ik zou hem niet bij een dominant paard zetten want het kan zijn dat jouw paard zow doet omdat ze dominant/bang is en dan zou het misschien op een gevecht uitlopen.. Scheve mond jah das mijn mening dan. Succes er mee in ieder geval groetjes Nath

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:23

Hoop voor je dat er hele aardige mensen op je stal staan Lachen
Er is maar 1 manier om daarachter te komen en dat is inderdaad gewoon doen.
Vroeger stond mijn paard zelden buiten (manege) en de keren dat ie buitenkwam stond hij met zijn grote vriend "de buurman". Nou, die lieve buurman heeft mijn paard mooi half lam geslagen, terwijl ze in de stal en tijdens het rijden de grootste vriendjes zijn.... het kan dus raar lopen Knipoog
Dus probeer het, blijf erbij en kijk het even aan... als de wei groot genoeg is zal het naar alle waarschijnlijkheid wel goed gaan hoor...

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:43

Probeer het anders eerst met een draadje ertussen, zodat ze rustig kennis kunnen maken maar wel elk hun eigen stukje hebben om zich terug te trekken...

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

mountain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 19:59

Het is wellicht geen makkelijke oplossing maar zoek een rustig maatje uit en zet ze samen op de trailer. Een stukje rijden en wat hooi geven.
Als ze van de trailer af komen is de kans groot dat het de dikste maatjes zijn. Is dit niet mogelijk en wil je weinig risico lopen, zorg dan dat beide paarden geen ijzers hebben.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 20:33

Ik zou juist een paard kiezen dat laag in rang staat, zodat ze daar "niets te vrezen" van heeft. Twee dominante paarden zullen eerder vechten. Een ruin lijkt me ook beter dan een andere merrie.

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Jeep Cherokee 2.8CRD grijs kenteken te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/430015/jeep ... s-kenteken

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 09:02

mijn paard is heel sociaal tegen andere paarden
Maar laatst kwam mijn vriendin met der paard bij mij opstal staan
en toen heeft mijn paard haar paard dus helemaal verrot getrapt
het paard had gelukkig niks
maar ik denk ook niet dat het paard wat terug gedaan heeft want hij had ijzers en mijn paard niet
en mijn paard was dus nergens door geraakt
het kan dus heel raar lopen soms

vroeger had ik een paard die elk ander paard aan viel
en toen kwam ik op een andere stal daar hadden ze maar 1 wei waar ze met ze alle op konden
ik heb alle stalgenoten verteld dat ik hem buiten ging zetten en op welke dag en degene die het niet vertrouwden konden hun paarden eruit halen
maar iedereen liep zijn paard gewoon staan
in het begin was het heel erg jagen maar na een kwartier was alles rustig en hij heeft nooit meer naar tegen een ander paard gedaan

ik zou hwet gewoon doen en even melden tegen iedereen en eggen dat als ze het niet vertrouwen dat hun dan even hun paard eruit moeten halen
en dan maar hopen dat het goed gaat *LOL*

♥Maykey hou van jou voor altijdRust in vrede maatje!! 08-05-00 † 27-07-05♥
PiaffeMedia.nl
Like PiaffeMedia op facebook

Jip80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-03 16:21

Misschien toch idd maar gewoon proberen. Ik wacht wel even tot de hoefsmid is geweest, want ik wil toch de ijzers eraf hebben, komen evt klapppen ook niet zo hard aan...
Toen ze op mn oude stal los stond met de anderen, ging ze juist altijd vooral achter het minst dominante paard aan (was echt een sulletje hoor) Ze probeerde hem altijd in een hoek te drijven om dan te gaan meppen, maar gelukkig kon hij dan toch snel wegrennen. De anderen mepten af en toe ook even terug als ze genoeg van haar hadden en dan hield ze ook op. Vandaar dat ik aan een dominant paard zat te denken...
Ik ga wel overleggen op stal en kijken wat ik kan regelen voor haar.

He has no past, He has no future
But still, He tries

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie